Застраховката "Гражданска отговорност" в последните две години формира огромна дупка в балансите на застрахователите у нас. Тя възлиза на близо 60 млн. лв. за сектора към края на 2017 г., тъй като разходите за обезщетения надхвърлят приходите. Тази година проблемът се задълбочава и заради решение на Върховния касационен съд, което ще струва на застрахователите допълнително между 800 млн. лв. и 1.3 млрд. лв.
Данните изнесе в четвъртък пред "Нова телевизия" главният секретар на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Нина Колчакова.
По думите ѝ има два варианта за изход от ситуацията – поскъпване на "Гражданската отговорност" или въвеждане на лимити за обезщетенията за неимуществени щети заради емоционални болки и страдания на близките на загинали при ПТП. Във Великобритания лимитът на такава компенсация бил 10 000 паунда, докато у нас се говори за граница от около 40 000 лв.
Цената на "Гражданската отговорност" се оказа ниска
"Обезщетенията надминават приходите, които застрахователите имат по застраховката "Гражданска отговорност". Това не го твърдим ние, застрахователите, а това е в официален доклад на Комисията за финансов надзор (КФН)", заяви Нина Колчакова. По думите ѝ към края на 2017 г. недостигът е около 60 млн. лв., а тази година се очертава да е още по-голям.
В края на юли Комисията за финансов надзор (КФН) публикува доклад на базата на анализ на Световната банка на достатъчността на премиите по "Гражданска отговорност". Оказа се, че в периода 2013 – 2016 г. не е имало проблем с цената на полиците, защото за най-масовите возила компаниите са излизали на плюс от застраховката. През 2017 г. обаче се формира недостиг, защото цената не е била достатъчна, за да покрие обезщетенията. Според по-реалистичния метод на пресмятане загубата е към 5-15 млн. лв. за леките коли и камионите до пет тона, а според песимистичния – към 25-65 млн. лв.
Решение на ВКС ще струва на застрахователите най-малко 800 млн. лв.
Освен това, на 21 юни тази година Върховният касационен съд излезе с тълкувателно решение, което разшири сериозно кръга на увредените лица, които могат да търсят обезщетение от застрахователите заради емоционални болки и страдания при смърт на пътя на техен близък. Досега компенсации се полагаха само на семейството – съпруг, съпруга, деца или родители, а според решението вече е възможно обезщетение да търсят също братя сестри, баби, дядовци и всеки, който докаже трайна емоционална връзка с починалия.
Според АБЗ това ще увеличи кръга на увредените лица от сегашните 2.5 души с още 2.5-4 души, поради което застрахователите трябва да отделят допълнителен ресурс за компенсации. Нина Колчакова заяви, че той е между 800 млн. лв. и 1.3 млрд. лв. в зависимост от съдебната практика. Преди дни бившият зам.-председател на КФН Ралица Агайн каза пред парламента, че необходимите средства са около 800 млн. лв.
Според правния портал Лекс.бг през първия месец след постановяването на решението на ВКС делата срещу застрахователи в Софийския градски съд са се увеличили двойно. Масово новите искове са за случаи, при които най-близкият кръг от роднини вече е получил компенсация, но сега такава търсят по-далечни близки, които гледат да не изпуснат 5-годишния давностен срок за претендиране на обезщетение. За последните пет години у нас около 3000 души са загубили живота си на пътя.
Пред "Нова телевизия" Нина Колчакова даде пример за случай на застраховател, срещу когото има заведен иск от 29 братя и сестри на загинал на пътя гражданин. По принцип според тълкувателното решение на ВКС не би трябвало всички те да получат компенсации, защото според него разширяването на кръга на близките се допуска само в изключителни случаи. Въпреки това обаче адвокати на близките се опитват да злоупотребяват с решението и претенциите им минават в някои съдилища.
"Гражданската отговорност" вече поскъпна с около 100 лв.
Заради проблемите със застраховката цената ѝ вече на няколко пъти се повишава тази година. Така, шофьори, които миналата година са сключили застраховката на цена 160-170 лв., тази година плащат 260-270 лв., което означава, че поскъпването е с около 100 лв. и няма никаква гаранция, че цената няма да продължи да се вдига.
В доклада на КФН от юли е записано още, че групата на камионите над пет тона и автобусите "генерира системно значителни загуби общо за пазара". От 2013 г. застраховането на такива превозни средства генерира ежегодна загуба в рамките на около 7 млн. лв. – 13 млн. лв. Още по-тежка е ситуацията при седловите влекачи.
Затова в тези сектори през юли – август вече се забелязва значително покачване на цената. Собственик на транспортна фирма разказа пред Mediapool, че предишната му застраховка за камион над 12 т. е била на стойност 1400 лв., а от юли е повишена на 3900 лв. За малък камион под пет тона преди е плащал 260 лв., докато новата цена е 500 лв.
Българските застрахователи масово плащат за катастрофи в Италия, причинени от румънци
Друг проблем, който води до загуби на застрахователите и увеличава дупката в сектора, са измами в чужбина, за които разказа пред депутатите във вторник и премиерът Бойко Борисов. По думите му 42% от катастрофите с леки коли в Румъния са с превозни средства с българска регистрация.
Нина Колчакова потвърди, че проблемът е сериозен.
"Факт е, че в Румъния циркулират много автомобили с българска регистрация, които са собственост на румънци. Те задържат българските табели на автомобилите, които купуват от нас заради по-ниската цена на "Гражданската отговорност”, но и заради различни екологични такси. Карат така не само в Румъния, но и в Италия. Изключително много са щетите по "Гражданска отговорност" от случаи в Италия, извършени от румънци с коли с български регистрационни табели", каза Колчакова. По думите ѝ тези щети се покриват както от българския Гаранционен фонд, така и от българските застрахователи.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Е хайде сега, никой не спира и не е спирал застрахователите да продават по-скъпо ГО, така че да имат необходимите резерви. Както и никой не е спирал надзора да следи за това да няма пирамиди, подхранващи се с нови приходи за да изплащат текущи задължения, докато гръмне балона. Всъщност това му е работата на надзора. Хайде да не мрънкат всички за сушата, кишата и международното положение. Както и никой не е задължил някой застраховател да продава ГО. Ама ние в БГ нямаме работещи институции, това и …
малките деца го знаят вече. Дори румънския надзор да беше, щеше сигурно вече да е затворил половината от компаниите тук. А Л. Кьовеши да е вкарала цялата прокуратура, половината съд, парламент, правителства и държавни служители в затвора.:)
Когато дават статистика,кой какви заплати взема в БГ,застрахователите с на първо място. Предполагам,че и накрая на годината си делят милиони собствениците на дружествата,а за сужителите,по 13 и 14 заплата. Така че няма как да повярвам че са на загуба.
Прекалено голяма е разликата от 60 млн до 1,3 млрд лв. Що ми се струва, че май е по-голямото?До№4-за вас не знам, но такива като мен ходеха по митингите и се бореха за частна собственост и демокрация.
Не ми пишете за дупки, ами какви са печалбите на тези застрахователи, че всичките карат Мерцедеси, БМВ и Ауди.
Сега близки на загинали в ПТП получават по около 80 000 лв след преговори със застрахователя и двойно повече и нагоре - след съд. Обезщетението е ниско в сравнение с други европейски страни, съотнесено на размера на ГО. Запитайте се, как с предлаганите 40 000 лв ще се компенсира загубата на родител на малко дете.
Прогнозата за допълнителни разходи между 800 млн. и 1,3 милиарда е силно завишена, като се има предвид, че при посочените от мен обезщетения, застрахователите бяха на печалба от около 70 …
млн. през 2016-та.
10 000 паунда обезщетение за загинал във Великобритания е лъжа. Там са най-високите обезщетения в ЕС. В Румъния например, филиалът на Евроинс е плащал по 1 милион евро обезщетение на роднини на загинал с решение на съда - интервю на президента на Еврохолд Асен Христов за румънския икономически сайт economica.net - 10.3.2014.
Според румънската държавна телевизия (TVR1), в Румъния има около 100 000 коли с българска регистрация, при около 10 милиона - с румънска. Няма как 1% от колите да правят 42% от катастрофите. При това "българските" коли са с валидна ГО - и съответно покритие. В случая Борисов дава рамо на застрахователите ни.
Няма дупка в гражданската отговорност (ГО), да сте видяли беден собственик на ЗК или ЗБ. Има институции , който не работят. Елементарен въпрос, ако 40% от щетите в Румъния са с МПС с българска регистрация, което каза Бойко Борисов, не може да се “съмняваме” в думите му , за него работи ДАНС и други специализирани институции, но да се върнем на въпроса - Ако 40% от ПТП в Румъния, са от МПС регистрирани в България управлявани от румънци , то колко МПС са със свалени табели от КАТ , защото са без ГО …
или без технически преглед, при това условие не се плащат щети от ЗК и ГФ?
С две думи , ако КАТ си върши работата и дерегистрирс МПС , то румънците няма да карат МПС с български номера. Ако КАТ праща списъци на МПС които са без регистрация до Румъния и Италия , няма да има проблем. Колко такива писма са пратили? ЗК и ГФ знаят номерата на тези МПС , пратили ли са ги на МВР, КФН извършила ли е контрол по възникналия проблем? Отговора е НЕ , нито КАТ , нито МВР , нито ГФ , нито КФН не са предприели тези действия, но иначе в парламента всички се изказват. Това е първия голям недостиг на средства в размера на ГО.
Второ, знае ли някои, какви суми си прихващат застрахователите за настъпили щети по ГО. На мене лично ми искаха сумата от 1700лв. за щета по ГО , за счупено странично огледало на МПС със стойност от 2000 лв. за цялата кола. С две думи застрахователите силно завишават стойността на щетите , при ремонт в техни сервизи.
Третия проблем е решението на съда с разширение на засегнатите лица при смърт на пострадал.
Сега изкам да ми каже КФН , след като премахнат тези проблеми , колко ще е недостига.
Скоростта е определяща за водещата роля на България и Румъния в ЕС по брой загинали и брой катастрофи на милион човека от населението. Близо два пъти над средното за ЕС ! Всичко друго е производно на скоростта.Примерно за да изпревариш движещ се с 90 км/h , трябва да ускориш над 90- тоес да превишиш скоростта.За да изпревариш на къс участък отново трябва да превишиш скоростта и то драстично ! Докато се кара извън правилата с високи скорости , несъобразени с пътните условия , парите за застраховки никога няма да стигат !
Гражданска трябва да се ограничи само до щетите на пострадали лица - претрепани, счупени, евентуално държавни имущество. Да се премахне плащането на щети по автомобилите или то да е в отделен, незадължителен пакет. Иначе излиза, че пак бедните(целия народ) плащаме за ремонта на скъпите автомобили(които винаги са невинни при ПТП и винаги са много тежко катастрофирали). Щети пак ще се плащат, но по общия ред и който има пари.