Два милиона за предизборна реклама са декларирани от партиите до момента

Два милиона за предизборна реклама са декларирани от партиите до момента

Почти 2 милиона лева или 1 922 549,13 лева с точност са похарчили политическите сили в България за медийно отразяване за предстоящите местни избори.  

Данните са част от мониторинга на Института за развитие на публичната среда, последната част от който бе публикувана в петък.

Най-предпочитани за отразяване на предизборните кампании към този момент отново са вестниците "Труд" и "24 часа". От началото на кампанията двата вестника са сключили договори на обща стойност 310 367 лв. без ДДС. На второ място се нарежда БНТ с приходи от 277 792 лв. без ДДС. БНТ е следвано от бТв с приходи от 196 664 лв. без ДДС. Канал 3, на депутата Делян Пеевски е на трето място по приходи сред телевизиите. Медията е получила близо 187 000 лв.

Проверката на сайтовете на медиите показа някои “странни” тенденции. Една такава е намаляването на сумите на част от публикуваните договори. Пример в това отношение е Нова Телевизия и сключения от нея договор с ДПС. Първоначално договорът възлиза на 45 780 лв. (отразена във втората част на мониторинга на ИРПС), но постепенно тя е намалена на 37 470 лв. и към днешна дата на 14 580 лв. До изясняване на обстоятелствата (при подаване на окончателен отчет за приходите, свързани с отразяване на предизборната кампания пред Сметната палата) в нашите данни ще остане посочена втората сума, съобщават от Института. 

Най-много реклама в БНТ са платили ГЕРБ – 83 000 лева. Веднага след тях са коалиционните им партньори от РБ. В бТВ реформаторите са платили 141 хиляди лева.

Най-крупният политически рекламодател в кампанията в Канал 3 пък е ДПС.

Наблюдението обхваща сайтовете на 43 медии – електронни и печатни - 5 телевизии, 4 радиостанции, 18 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

В мониторинга са включени 12 регистрирани за местните избори политически партии и коалиции - всички парламентарно-представени политически сили (НФСБ и ВМРО са с отделни регистрации, а Български Демократичен Център се отдели от България без Цензура), получилите повече от 1% на проведените миналата година парламентарни избори Движение 21 и Глас Народен. 

Съгласно изискванията на Изборния кодекс медиите са задължени да публикуват оферти за отразяване на предизборната кампания 40 дни преди изборния ден.

Данни за сключените договори между медии и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Въпреки че предизборната кампания приключва, без оферти за нейното отразяване продължават да са сайтът Novini.bg, както и вестниците "Черно море", "Добруджанска Трибуна" и "Дума", показва справката на Института за развитие на публичната среда.

От организацията констатират, че Focus News и Радио Фокус, които сключват съвместно договори за отразяване, отново се придържат към практиката си и ги публикуват в почти напълно нечетлив формат, което максимално затруднява установяването на сумите, за които са сключени. 

От включените в мониторинга 43 медии, 27 са публикували информация за сключени договори с наблюдаваните участници в изборите.

От националните медии вестник "Дума" и ТВ7 нямат декларирани договори за отразяване на кампанията, показват данните.

Споделяне
Още по темата
Още от България