Двама американци печелят Нобеловата награда за химия

Двама американски учени споделят тазгодишната Нобелова награда за химия.

Питър Егр и Родерик Маккинън получават приза на Кралската шведска академия на науките за 2003 г. за откритията, свързани с каналите в клетъчните мембрани. Тези открития дават възможност да се извършва поредица биохимични, физиологични и генетични изследвания на водните канали в бактерии, растения и бозайници.

"Това са открития, които имат фундаментално значение за разбирането на жизнените процеси не само по отношение на човека и висшите организми, но също така за бактерии и растения", казва Бенгт Нордън, председател на нобеловия комитет по химия, цитиран от Би Би Си.

През 1991 г. проф. Агре откри начина, по който водните молекули могат да преминават във и извън клетките.

"Това решително откритие откри вратата към цяла поредица биохимични, физиологични и генетични проучвания на водните канали", казва Шведската академия. Откритието подпомогна медиците в проучването на бъбречните заболявания.

Нобеловата награда за химия се присъжда от 1901 г. Първата награда е присъдена на холандския химик Якобус вант Хоф за откриването на законите на химичната динамика и осмотичното налягане на разтворите.

Миналогодишните лауреати са Джон Б. Фен (САЩ) Курт Вютрих (Швейцария) и Коичи Танака (Япония) за разработването на методи за идентификация и структурен анализ на биологичните макромолекули (Фен и Танака) и (Вютрих) за разработването на ядрена магнетична резонансна спектроскопия за изследване на триизмерната структура на макромолекулите в разтвори.

Споделяне
Още от Свят

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?