Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Двама митрополити видяха в папата пример, а не заплаха

Николай Пловдивски обаче смята, че Франциск иска да обедини всички църкви и да посрещне Антихриста

33 коментара
Папа Франциск се помоли в храма "Св. Александър Невски". Сн. popeinbulgaria.gov.bg

Посещението на папа Франциск в България разбуни духовете в управлението на Българската православна църква. След като един от представителите на висшия клир - известният с крайните си изказвания пловдивски митрополит Николай, видя заплаха във визитата на главата на Римокатолическата църква, други двама висши духовници призоваха да "не се страхуваме от папата".

Русенският митрополит Наум и западно и средноевропейският митрополит Антоний отговориха на опасенията, породени от посещението на папа Франциск, с постове във профилите си във Фейсбук.

Франциск пристигна в България на 5 май и отпътува на 7 май за Северна Македония. Българската православна църква отказа да участва в общи богослужения с главата на римокатолическата църква, тъй като канонът не го позволявал, но патриарх Неофит се срещна с папа Франциск.

В разрез с добрия тон на срещата между двамата, в понеделник пловдивският митрополит Николай обяви, че "посещението на римския папа е политически акт, целта е да се обединят всички църкви около Рим и когато дойде Антихриста, папата да го посрещне". Той говори след литургия по повод Гергьовден и заяви също, че "ние няма да се откажем от православието". "Не сме се отказали от православието и през петвековното робство. Робството бе победено от православието. Само то ще ни освободи. А кой може да каже, че йеродякон Игнатий – Васил Левски е бил роб по време на робството? Той беше свободен, защото бе православен", обяви Николай.

Посещението на папа Франциск в България "в никакъв случай нямаше за цел да направи българите католици, както не бе необходимо и някои сънародници, определящи се за "строго ортодоксални", да стоварват върху плещите на Римския епископ всякакви обвинения за "световна конспирация" и "виртуална демонизация", се казва в позиция на русенския митрополит Наум.

В нея той припомня, че многократно папа Франциск говори за делото на светите братя Кирил и Методий. "Замислихме ли се трезво върху думите, които той каза за делото на св. братя Кирил и Методий и отъждествяването им с българщината? За значението на многовековната българска култура и история? Изглежда Римският папа ще се окаже по-голям патриот от някои българи, готови да продадат историята, църквата и миналото си, заради болни амбиции и бъдещи "позиции"!", пише Наум.

"Да не се страхуваме от папата", призова и западният и средноевропейски митрополит Антоний, който участва в доста от събитията с главата на Римокатолическата църква в България.

"Добронамереността, откритостта и посланието за мир, с които (папата- б.а.) дойде в родината ни спечелиха сърцата на сънародниците ни. Нека сме честни – тази визита показа колко много българите се нуждаят от гласа на Църквата, от нейните послания за благоволение между хората, за общение с Господ Иисус Христос, за укрепване на църковната общност", написа митрополит Антоний.

Добави, че е убеден, че "целта на тази визита не е била католическа пропаганда у нас". "Тя нямаше за цел и изкуствено да се пренебрегнат различията между православието и католицизма, защото такова единство би било фалшиво и нетрайно. Посещението на папата беше пример за важността на личното общуване между християните, което преодолява страховете", смята Антоний. Той допълва, че "истински верните на Христос няма от какво да се боят", пише Антоний.

Ето и пълният текст на позицията на митрополит Наум:

С КАКВО НИ ЗАСТРАШИ ПАПА ФРАНЦИСК?

Посещението на Негово Светейшество папа Франциск в България стана повод за всевъзможни полемики, но отприщи и безброй хули и обвинения, както към него, така и към Българската православна църква.

И защо е всичко това?

Ние, членовете на Св. Синод, го посрещнахме като наш брат в Господа, поздравихме се с Христос Воскресе и му пожелахме приятен престой в нашата страна.

Знаем, че неговото посещение в родината ни, в никакъв случай нямаше за цел да направи българите католици, както не бе необходимо и някои сънародници, определящи се за "строго ортодоксални", да стоварват върху плещите на Римския епископ всякакви обвинения за "световна конспирация" и "виртуална демонизация".

Решението на Св. Синод да го посрещне "протоколно" беше взето с мнозинство, въпреки различните мнения на един или друг митрополит, така че всички бяхме длъжни да се съобразим с това, независимо от своите лични разбирания.

Добре е всички да осъзнаем, че е нужно да бъдем по-добри един към друг, да обичаме ближните си и да се радваме на добронамереността към нас, което всъщност беше и посланието на Франциск. Защото Бог е любов!

Нека най-после черногледието, омразата и завистта, присъщи за мнозина хора, бъдат оставени настрана.

В Родината ни папа Франциск се помоли за мир и разбирателство между човеците, за това се молим и всички ние по време на св. литургия. А онези които сеят ветрове, ще пожънат бури, както е казано премъдро!

И още: от България папа Франциск отива в Северна Македония, но замислихме ли се трезво върху думите, които той каза за делото на св. братя Кирил и Методий и отъждествяването им с българщината? За значението на многовековната българска култура и история? Изглежда Римският папа ще се окаже по-голям патриот от някои българи, готови да продадат историята, църквата и миналото си, заради болни амбиции и бъдещи "позиции"!

Пожелаваме на папа Франциск да е жив и здрав, защото е добър човек, а на българите да са по-добри и разумни, защото от това имат нужда.

Христос воскресе!

Пълният текст на позицията на митрополит Антоний:

Да не се страхуваме от папата!

Посещението на папа Франциск в България предизвика силен обществен отзвук. Добронамереността, откритостта и посланието за мир, с които дойде в родината ни спечелиха сърцата на сънародниците ни. Нека сме честни – тази визита показа колко много българите се нуждаят от гласа на Църквата, от нейните послания за благоволение между хората, за общение с Господ Иисус Христос, за укрепване на църковната общност.

Много наши събратя правилно отбелязаха, че тези послания звучат и в православните храмове и богослужение, те са част и от нашата ежедневна църковна проповед. При посещението си у нас папата ни даде обаче пример как пастирят отива при стадото, как търси и намира отдалечилите се от паството души, като им дава пример за действена Христова любов.

Убеден съм, че целта на тази визита не е била католическа пропаганда у нас. Тя нямаше за цел и изкуствено да се пренебрегнат различията между православието и католицизма, защото такова единство би било фалшиво и нетрайно. Посещението на папата беше пример за важността на личното общуване между християните, което преодолява страховете. Затова и Св. синод на БПЦ прие папа Франциск като брат в Христа, като духовен водач на много християни по света, който добронамерено протяга ръка за общуване между всички християни, и хората от всички изповедания, защото на християните подобава да бъдат миротворци.

Истински верните на Христос няма от какво да се боят. Никой не може да застраши нашата православна вяра, освен нашите хладни и нерадиви за спасението си сърца. Православните християни не виждат в ближните си врагове и заплаха, а братя и Божии чеда. Те вярват на Христовите думи: "Не бой се, само вярвай!"(Лук. 8:50). Като имаме доверие в Божия промисъл и вършим по съвест това, за което Бог ни е призовал, няма от какво да се страхуваме. Чистата вяра не се гради върху страха и агресията към другите, към инославните, а върху любовта и верността към нашия Господ Иисус Христос. Нека доказателство ни бъдат думите на апостола: "Защото в любовта няма страх, но съвършената любов прогонва страха, защото в страха има мъка. Който се страхува, не е съвършен в любовта" (1 Йоан. 4:18).

Христос Воскресе!

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pepe
    #33
    Отговор на коментар #32

    Твоя цитат упоменава Петър като основа на църквата... и никой друг. Мисля, че или трябва да пробваш отново, защото според мен този цитат по-скоро противоречи на твърдението ти от по-напред, или трябва да започнем да си изясняваме, какво значи "основа" и какво "свещенство", защото тълкуваме и двете неща различно. Ениуей, мир и любов. :)

  2. Горскио
    #32
    Отговор на коментар #28

    Матея 16:18 Пък и Аз ти казвам, че ти си Петър[скала] и на тази скала ще съградя Моята църква; и портите на ада няма да я надвият Йоан 20:23 На когото простите греховете, простени са им; на когото задържите, задържани са

  3. Коментарът е изтрит в 15:25 на 8 май 2019 от автора.
    #31
  4. Коментарът е изтрит в 15:12 на 8 май 2019 от автора.
    #30
  5. pepe
    #29

    Интересно ми е, че темата за християнството засяга толкова много хора, в тази изглеждаща бездуховна, посткомунистическа страна. :) Макар, че по свързаните с християнството въпроси има различни мнения - и тук, както другаде, самия факт, че те пораждат интерес /и готовност за спорове :)/ ми говори, че може... и да не сме сме съвсем безнадеждни :)

  6. pepe
    #28
    Отговор на коментар #21

    ... ако можеш и да ми кажеш, къде точно си го намерил това "ясно и точно", по което целия останал християнски свят води спорове от векове... :)

  7. pepe
    #27
    Отговор на коментар #26

    Коментара ми е всъщност към коментар #17

  8. pepe
    #26
    Отговор на коментар #16

    Има поне три основни християнски църкви - римо-католическата, ортодоксалната католическа /такова и е името на тази, дето е основна у нас/ и протестантската /която дори не е единна с едно съвсем общо мнение/ и множество по-малки такива, с различно мнение - и съответно породено от това действие, по отношение на точно този въпрос... колкото и да е "сложен" :). Спокойно може да се каже, че поне по отношение на църковното устройство, това е най-важния въпрос. И причината за първата голяма схизма... и

  9. Nikola Nikolov
    #25

    Необясними останаха терзанията на николайчо от Пловдив - силно беше притеснен горкичкият , че Негово Светейшество папа Франциск щял да срещне АНТИХРИСТА тук ... Да , де , ама никой не беше чул за пристигане на пУТЛЕР , така, че нямаше как да се състои тази среща!

  10. edin.drug
    #24

    Двама епископи заявиха своето сърдечно несъгласие с нелепото решение на Синода, на което не могат да не се подчинят. Освен тях има и много свещеници, които негодуваха за по този повод. Въобще здравомиследи хора има и сред бялото и сред черното духовенство. Лошото е че сред митрополитите те очевидно не са мнозинство.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.