Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Двете великолепни пътни седморки на Плевнелив се свиха до една

В плана на Павлова отпада магистрала “Черно море”, а “Хемус” е "понижена" до скоростен път

49 коментара
Магистрала "Хемус"

Поради липса на пари двете "великолепни пътни седморки" – 7 магистрали и 7 скоростни пътя, залегнали в плана на бившия строителен министър и настоящ президент Росен Плевнелиев, се свиват на една седморка, която трябва да се реализира до 2020 г. За разкош е оставен и тунелът под връх Шипка, за чиято ефективност има много противоречиви становища от пътните специалисти. Това става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие.

Вместо седем само четири магистрали

Вместо седем, България ще има само четири магистрали до 2020 г., става ясно от съобщението. Това са 19-километровата “Люлин” (София – Перник), която е действаща. Строящите се “Тракия” (София – Бургас) и “Марица” (Пловдив – ГКПП “Капитан Андреево”) трябва да са готови до 2014 г.

Магистрала “Струма” (София – ГКПП “Кулата”) трябва да е готова до 2020 година.

До 2015 г. трябва да бъдат завършени всички участъци без пътя през Кресненското дефиле, който е най-сложен и за който все още няма единно решение – тунел с дължина над 13 км или магистрала на две нива. Този участък между Благоевград и Сандански е приоритетен за изграждане след 2014 г.

Другите две магистрали от плана “Плевнелиев”, наречен от него “пътната библия”, “Хемус” (София - Варна) и “Калотина” (София – ГКПП “Калотина”) стават нещо като полумагистрали, или т.нар. скоростен път – по две ленти за движение във всяка посока без аварийно платно.

Поради липса на европейско финансиране и достатъчен трафик “Хемус” ще бъде магистрала от София до Велико Търново, след което преминава в скоростен път до Шумен и от там отново е магистрала до Варна. Този аутобан ще се строи след 2014 г.

Пътят от София до сръбската граница, който беше нулев лот в концесията на магистрала “Тракия”, също става скоростен път, като трябва да бъде построен до 2015 г.

От скоростните пътища остава само Русе - Шумен

От седемте скоростни пътя в плана “Плевнелиев” за изграждане до 2020 г. е останал само един – от Русе до Шумен. В добавка е включено разширението на западната дъга на Софийския околовръстен път.

Всички тези проекти трябва да бъдат реализирани със средства от еврофондовете в периода 2014 – 2020 г.

В случай, че се спестят пари при проведените търгове, така както се случи през този планов период, средствата ще бъдат насочени за изграждането на скоростния път от Видин до Монтана. Той е част от еврокоридор номер 4, осъществяващ връзката на Западна Европа с пристанището в Солун. На този път държи Европейската комисия.

За отпадналите ще се търсят инвеститори

За отпадналите от плана “Плевнелиев” скоростни пътища и магистрали ще се търсят инвеститори. Те ще бъдат направени на основата на публично-частното партньорство, но без да се дават държавни гаранции, е посочено в съобщението.

Премиерът Бойко Борисов вече на няколко пъти предлага на арабски шейхове да строят магистрала “Черно море” (Варна – Бургас). Стратегията за 100-километровия път непрекъснато се изменя – от магистрала с европейско финансиране към скоростен път с инвеститор. Проблемът е, че не е част от европейски коридор и няма достатъчно трафик през зимата.

В момента се прави всичко възможно да бъде осигурено финансиране за един от основните приоритетни обекти скоростният път от Русе до Велико Търново, е посочено в съобщението. Той е част от трасето на еврокоридор №9 от Русе до Маказа.

От плана "Плевнелиев" са отпаднали двата скоростни пътя до Кюстендил. Единият беше по трасето на еврокоридор №8 свързващ София – Кюстендил – Скопие и излизащ на Адриатическо море. Другият по времето на кабинета “Станишев” беше магистрала “Рила” - т.нар. далечен обход на София, който по времето на Плевнелиев прерасна в скоростен път. Той трябваше да свърже магистрала “Тракия” край София през Самоков – Дупница и Кюстендил.

Отпаднали са и двата скоростни пътя от "библията" на Плевнелиев от Варна до румънската граница при Дуранкулак и Пловдив – Асеновград. За тях в съобщението на ведомството на министър Лиляна Павлова не е посочено нищо.

За разкош тунел под Шипка

Строителството на тунел под връх Шипка при Габрово остава приоритетен за строителство с европейски средства до 2020 г.

Този проект се намести в пътната карта на България с влизането във властта на министъра по еврофондовете Томислав Дончев, който преди това беше кмет на Габрово. Дотогава пътят не беше приоритетен, като правителството на тройната коалиция предвиждаше той да се даде на концесия.

"Това е 120-годишна мечта. Още през 1890 г. тогавашният кмет на Габрово пише на Иван Вазов писмо с молба да ходатайства за построяването на тунела по Шипка", казваше Росен Плевнелиев пред студенти, обяснявайки историческата давност на проекта.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

49 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #49

    Ех №45 живееш си с проектите от миналия век! Не плюя и нямам трън в петата ,а разум в главата! Независимо от политическите спекулации и наддавания в миналото и сега погеднато прагматично е ясно,че Стара планина трябва да се премине най-малко с четирилентов път Г20!!!

  2. Анонимен
    #48

    Само да не завещае на новите проект,в който няма нужда от великолепни седморки!Защото и пари няма да останат за глупости след това нагло правителство,а наследниците в БГ и следващият век ще посрещнат без магистрали!

  3. Анонимен
    #47

    ами защо няма пари? защото разните му там депутати ги харчат по екскурзии в чужбина, иначе уж били в командировки. Плевнелиев защо не предложи решение на този проблем, а вместо това се държи като програмиран робот и говори пълни безсмислици.

  4. Анонимен
    #46

    много анемично0 го раздава Роската. Така ли ще бъде през целия си мандат ?

  5. Анонимен
    #45

    към №42 Тунела е достатъчно широк за нуждите на път III-5004 2х3,50 2х1,50 Е,ако бяхме по богати можеше и 2 тунела да си пробием По един за всяка посока. Но аз мисля,че не това е трънчето в петата Ви За да плюете така настървено.

  6. Анонимен
    #44

    Голям проблем с тези пътища,голямо чудо!Нормалните държави кое време си оправиха пътната структура,а ние още имаме черни пътища....ама непречи да ни принуждават да плащаме винетки-ЗА КАКВО?

  7. valeri_mechev
    #43

    от роско 14-те магистрали се превърна в роско 7-те магистрали :) а след президентския мандат ще се казва роско-празните приказки :)

  8. Анонимен
    #42

    Към №41 Към №41 Драги №41!!Обходният път на Габрово е необходим на града ,но преминаването на тежкотоварното движение е ЛУДОСТ! Тунелът под Шипка е на по-висока кота от ХаИнбоаз и е с габарит 10.50 м и не отговаря на изисккванията на европейската директива за безопасност на тунелите!!!! Поради тази причина Ви съветвам да намерите време и прочетете анекса на Brussels, 19.12.2011 COM(2011) 650 final/2 http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/doc/com(2011)_650_final_2_annex_i_part21.pdf ТА ХОРАТА ДЕТО ДАВАТ ПАРИ МИСЛЯТ, а не гледат на старите проекти ,като непоправими дадености!

  9. Анонимен
    #41

    към №31 Много компетентно пишеш, като "голям" специалист по транспортно строителство. Кой ти ги наговори тия полу-лъжи полу-истини за тунела под Шипка. И толкова настървено да ги представяш за истина. Обходния път на гр. Габрово е напълно проектиран 2008г.и никакви сложни и по скъпи съоръжения от обикновенно по него няма. Най скъпото съоръжение е самия тунел 3,2км Той е алтернатива на Хайнбоаз, за връзка м/у северна и южна България. Особенно през зимата. Май си платена лайкучка,или имаш личен интерес Обходния път на Габрово да не се строи.

  10. Анонимен
    #40

    Аман с тия магистрали! Росен верно по-добре да бъде фиктивен президент, отколкото кух и празен министър на ОБЕЩАНИЯТА!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.