Движението на влаковете е под въпрос за следващите 2 години

Движението на влаковете е под въпрос за следващите 2 години

Движението на влаковете на БДЖ може да е затруднено за две години, колкото ще отнеме проверката и сертифицирането на локомотивите и вагоните от Националния изследователски институт по транспорта. Това стана ясно на пресконференция на БДЖ, целяща да увери гражданите, че пътуването с българските железници е безопасно.

На 14 септември Софийският административен съд потвърди заповед, с която се забранява движението на влаковете по железния път заради липсата на валидни 5-годишни сертификати за безопасност. Тя е издадена от вече бившия шеф на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев. БДЖ обжалва решението пред Върховния административен съд. Ако ВАС потвърди решението на САС движението на влаковете ще бъде спряно до подновяването на сертификатите.

"Това са хипотези, които не искам да коментирам, не вярвам да се стигне до спиране на влаковете", заяви зам-министърът на транспорта Камен Кичев. Около 80% от пътническия състав на БДЖ е без валиден сертификат и движението му на практика е незаконно.

Изискването за подновяване на сертификата за безопасност на всеки 5 години е записано в Закона за железопътния транспорт през 2002 г. и въпреки че ръководството на железниците твърди, че то е излишно, текстът не е променен оттогава. Сега транспортното министерство е подготвило проект на промени в закона, които ще направят сертифицирането на машините еднократно. Той ще влезе в парламента до края на годината и дори да се приеме, няма да важи за минал период.

Проверката на локомотивите и вагоните от транспортния институт е за типа возило, не е технически преглед и няма отношение към безопасността, заяви Кичев. От БДЖ обясниха, че влаковете минават на ежедневна, дори ежечасна проверка. Тя се извършва на всяка крайна спирка на композицията. "Всеки има право да избира как да пътува, но ви уверяваме, че техническата изправност на влаковете е на ниво", каза зам.-министърът.

В последствие стана ясно, че транспортният институт всъщност прави щателна проверка на техническата изправност на всички пътнически локомотиви и вагони преди да им издаде сертификат, че са безопасни. За последно това е правено през 2004 г.

БДЖ разполага с 600 вагона за пътнически превози, като 170 от тях са извадени от движение и са за ремонт. За подновяване на сертификатите БДЖ трябва да плати между 4 и 6 млн. лева.

Служебният влак на БДЖ, който се сблъска преди седмица край Драгоил с международния пътнически влак от Белград също е без сертификат. След инцидента БДЖ съобщи, че всички пострадали ще бъдат обезщетени от застрахователя на железниците – "Алианц". След като изплари исковете застрахователят може да предяви финансови претенции към БДЖ заради неизправността на машините им. "Това отново са хипотези, не желая да ги коментирам", заяви Кичев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес