Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Двоен ръст на новите индустриални площи през 2019 г.

1 коментар
Двоен ръст на новите индустриални площи през 2019 г.

Над два пъти са се увеличили новите индустриални площи през първите девет месеца на 2019 г. спрямо същия период на миналата година.

Близо 180 000 кв. м нови индустриални площи са завършени от началото на годината до края на септември. Това е с над 100 000 кв. м повече спрямо същия период на предходната година и е част от тенденцията за ръст на строителната активност в този сегмент на имотния пазар. Това показват данните на българския офис на международната консултантска компания "Кушман и Уейкфилд Фортън" (Cushman &Wakefield Forton).

Данните потвърждават думите на премиера Бойко Борисов, който не спира да се хвали с откриването на завод след завод.

"През последните две години наблюдаваме траен ръст на завършените производствени и логистични площи в София в отговор на активността на наемния пазар", коментира Жоро Ангелов, мениджър "Индустриални имоти и развитие на парцели" в Cushman&Wakefield Forton.

Пазарът в София остава доминиран от строителството на обекти за собствено ползване и строителство по поръчка (built-to-suit), но се наблюдава и ръст на проектите с площи под наем. Основното търсене на такива площи идва от страна на търговци на дребно, логистични компании и бизнеси, обслужващи сектора на онлайн търговията.

Към края на септември в строеж в София са 145 000 кв. м индустриални площи, като над половината от тях са предназначени за отдаване под наем. Тъй като голяма част от тези имоти се отдават под наем още на етап строеж, делът на незаетите площи остава в рамките на 2-3%.

Предлагането на модерни логистични и производствени площи в София нараства с бързи темпове и към третото тримесечие достигна 1 256 996 кв. м, сочат данните на Cushman&Wakefield Forton.

Най-големият проект през изминалите девет месеца е завършването на двете фази на логистичния център на датската компания за стоки за дома "Юск" (JYSK) в икономическата зона на Божурище. 


Пазарът на терени за изграждане на индустриални имоти също е динамичен в столицата и страната. Средните цени варират около 25-35 евро/кв. м, в зависимост от размера и локацията на имота.

Стабилен растеж и на офис площи

Стабилен продължава да е растежът и при пазара на офис площи. С общо 108 600 кв. м отдадени под наем офис площи през деветмесечието пазарът запазва обичайните си нива на активност от последните пет години.

Компаниите от ИТ сектора и центровете за изнесени услуги остават най-сериозен двигател на пазара с дял от малко над 50% от наетите площи за периода.

Както и в предходните тримесечия, основната част от подписаните наемни договори са за разширения и премествания. Тъй като много от компаниите наемат площи още в етап на строителство, тези договори също заемат сериозна част от наемния пазар – 21% за деветмесечието.

"Макар и предлагането на качествени офис площи да отбелязва стабилен ръст през последните години, търсенето, изборът и подготовката на преместването отнемат продължително време. Така че съветваме големите наематели да започнат работа по преместване година и половина-две по-рано", коментира Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Завършването на три нови офис сгради – Advance Business Center, сграда 2 от Garitage Park и Ellipse center, добави към пазара приблизително 38 000 кв. м нови площи. С това общото предлагане на първокласни офиси (клас А и Б) в столицата надмина 1 963 000 кв. м.

Въпреки бързото увеличение, пазарът все още успява да усвои новите проекти. Делът на свободните площи се задържа около 9.1% средно за пазара през третото тримесечие, като модерните сгради в централната част на София са напълно отдадени.

Офисите в строеж са 383 000 кв. м, а друга значителна част са в етап на планиране.

Офертните наемни цени за първокласните имоти са стабилни в интервала 12-14 евро/кв. м.

Активен пазар на офис площи регистрират и големите градове в страната, като основното търсене идва от разрастващи се аутсорсинг и ИТ компании. Сред примерите за големи сделки от последните месеци са софтуерната фирма "Фадата" в Бургас, KBC Group във Варна и "Съдърланд" в Пловдив.

Застой при търговски площи

Единствено при търговските площи няма нови проекти, които да излязат в следващите две години. Пазарът на площи в търговски центрове е сравнително наситен.

Частичното преструктуриране на водещи търговски центрове в София и откриванията на Delta Planet във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив доведоха до ръст на новооткритите магазини през деветмесечието на 2019.

Обзавеждането за дома, детските и спортните стоки, дискаунт веригите са сред бързо развиващите се категории. Сред примерите е полската дискаунт верига Pepco, която е най-динамично растящият търговец у нас с 20 локации към третото тримесечие. През деветмесечието първи магазини у нас отвориха детската марка за дрехи Brums, италианската марка за бельо Tezenis и японската Miniso.

"През изминалите месеци отбелязахме пик на новооткритите площи в търговски центрове в резултат от икономическата активност и силния наемен пазар от последните две години. Липсата на нови проекти в строеж в големите градове обаче ще успокои пазара през следващите тримесечия, като едновременно с това прогнозите ни са за намаляващ дял на свободните площи и плавен ръст на наемите в топ локациите в моловете и на търговските улици", обобщи Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Според него акцентът през следващите тримесечия ще бъде върху обновяването на работещи търговски центрове в София и в страната, като на места тези процеси са в напреднала фаза.

Целта на тези преустройства е търговските центрове да оптимизират съществуващия микс от наематели, както и да разширят клиентската си база.

По данни на Cushman&Wakefield Forton през третото тримесечие средният наем за 100 кв. м магазин на отлична локация във водещите търговски центрове в София достига 39 евро/кв. м, а на търговските улици - 56 евро/кв. м.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Как един американец би създал нов бизнес, /дори и в България/?! Първо ще събере СВОБОДЕН КАПИТАЛ /не от неплатени данъци, неплатени заплати или наеми/. После ще събере екип от специалисти /ще си направи труда да открие най-добрите по Интернет/. Ще участва в състезание, фестивал, за да премери сили с конкуренцията и да разбере кои са силните и слабите му страни. После ще наеме "материалните условия", без да купува недвижимости на този етап. След това ще се рекламира в Интернет. Когато бизнесът потръгне, ще създаде верига, която да мултиплицира ефекта и да донесе истинските печалби /между 3 и 5 години/, след като се платят данъците и другите разходи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.