"Двойките" по литература след 7 клас растат, по математика падат

"Фини настройки" в системата за прием в първи клас ще има догодина, обяви Красимир Вълчев

Снимка: БГНЕС

Слабите оценки на първия модул от матурата по литература след 7 клас тази година са 8166, което е увеличение спрямо миналата година, когато те са били 7761. В същото време резултатите по математика се подобряват. Тази година има 12 869 "двойки" при 13 533 миналата година, съобщиха в сряда от Министерството на образованието и науката, представяйки анализ на резултатите от националното външно оценяване на седмокласниците.

През 2016 г. слабите оценки по математика от първия модул бяха 17 983 и това беше изключително голям брой "двойки", припомни Евгения Костадинова, директор на дирекцията "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН. Тя отбеляза, че подобряването на резултатите по математика в 7 клас се дължи на упоритата работа, но и на изготвените планове от всички училища и от регионалните управления на образованието за повишаване на резултатите по математика.

"Резултатите от матурите по математика след седми клас са малко по-високи спрямо миналогодишните, а тези по български език - малко по-ниски. Ситуацията в различните области е различна", коментира министърът на образованието Красимир Вълчев в Министерски съвет.

Той уточни, че тези резултати трудно могат да се обвържат с последните промени в образователната система, които се очаква да имат ефект занапред. "Днес по-скоро говорим за нормални колебания в отчетените резултати", каза министърът.

Отличниците по литература намаляват, по математика се увеличават

През 2018 г. на първия модул по български език и литература (БЕЛ) отличните оценки в седми клас са 1559, а през 2017 г. "шестиците" са били 3304. Сега отличните оценки в първия модул по математика са 6285, а през миналата година са били 3857.

През тази година по български език и литература в седми клас с максимален резултат от 100 точки са трима ученици, като от МОН не уточняват дали това са момичета или момчета. През 2017 г. със 100 точки по БЕЛ са били шестима седмокласници.

През 2018 г. с максимални 100 точки по математика са 68 седмокласници, а през 2017 г. са били 251. С 0 точки по БЕЛ през тази година са 151 ученици в седми клас, а през миналата година са били 105. По математика с 0 точки през 2018 г. са 182-ма ученици в седми клас, а през 2017 г. са били 151.

Най-високи са оценките в София, Смолян, Варна и Бургас

Средният резултат от първия модул по БЕЛ в седми клас през 2018 г. е 32.60 точки (от 65 точки), което е равно на оценка "добър". Средният резултат от първия модул по математика сега е 30.43 точки (от 65 точки) или отново оценката е "добър".

През тази година и по БЕЛ, и по математика има повече добри и много добри оценки, коментира Костадинова.

От МОН отчетоха, че продължава тенденцията все повече седмокласници да работят по втория модул по БЕЛ - за написването на преразказ с дидактическа задача по непознат за учениците текст.

И по БЕЛ, и по математика с най-висок среден брой точки по региони в страната са седмокласниците от София-град, Смолян, Варна и Бургас, като на последните места са учениците от Сливен, Ловеч, Монтана, Ямбол.

Анализът на МОН показва, че по БЕЛ седмокласниците са показали по-добри умения за определяне на вида на изречението по състав, което е пряко свързано с пунктуацията на сложните изречения. Сега учениците са показали по-малко грешки при преобразуването на пряката реч в непряка и правилно са свързали цитати със заглавието на съответната творба.

Според експертите на МОН занапред трябва да продължи работата на учениците, свързана с извличането и обработването на информация от текст и таблица, с разпознаването на съставното сказуемо в изречението и със съвместяването на глаголните времена в преразказа, който през тази година беше по откъс от творба на Бранислав Нушич.

По математика за първи път задача от геометрията е с най-висока успеваемост сред седмокласниците - 71 процента, и това е 9-та задача. Учениците са се справили успешно и с намирането на корените на линейното уравнение и на линейното неравенство.

"Фини настройки" по системата за прием в първи клас

В отговор на въпрос към министър Красимир Вълчев дали МОН ще обмисли промени в правилата за прием на първокласници в големите градове Вълчев каза, че от следващата година ще има промени, които "по-скоро ще бъдат фини настройки в системата", а не цялостно изменение на концепцията.

Принципът на близост ще бъде запазен, каза министърът и допълни, че има нужда от прецизиране на районите, за да има по-равномерно разпределение на децата.

Той съобщи, че днес правителството е приело постановление за съвместна работа на институциите по обхващането и задържането на децата в училище, с което механизъм за съвместна им дейност става постоянен.

Министърът каза, че предстои да се подобри информационната обезпеченост по този механизъм, като целта е в по-голяма степен да може да се проследява движението на децата, защото много от тях пътуват с родителите си и това е една от причините те да не са включени в образователната системата.

Вълчев припомни, че над 20 000 деца са включени допълнително в образователната система с помощта на механизма, а работата ще продължи и през следващата учебна година.

Още по темата
Още от България