Двойно намаляха продажбите на нови коли за петмесечието

От началото на годината в България са продадени 12 432 нови леки коли, камиони и автобуси, или с 50.32 на сто по-малко от същия период на 2008 г., според данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), представени във вторник.

Кризата е засегнала най-тежко пазара на тежки камиони с тегло над 18 тона, който се е свил с близо 80% през първите пет месеца на годината спрямо 2008 г. При лекотоварните автомобили и камионите от средната гама (7.5-18 тона) спадът е 65 на сто. При леките коли продажбите са намалели средно с 45%

"Тойота" остава най-продаваната марка в страната, като за петте месеца са продадени 1432 коли, "Фолксваген" е с 1284 продажби, а при "Пежо" те са 1076. Следват "Форд" с 1040, "Ситроен" с 1002 и "Опел" с 963 броя.

Добри за българските стандарти и за сегашния период на стагнация продажби отбелязват "Шкода", "Дачия" и "Шевролет" с реализирани съответно 706, 589 и 490 нови автомобила.

Кризата доведе и до поевтиняване, макар и слабо, на автомобилите в ЕС. Цените им са намалели в 23 от 27-те страни-членки, според доклад на Европейската комисия, публикуван във вторник. Реалното поевтиняване, коригирано спрямо инфлацията, е 3.1% от януари 2008 г. до януари 2009 г.

Сред големите икономики в ЕС най-рязко понижение на цените на автомобилите има във Великобритания. Това обаче е обяснимо с факта, че пазарът на Острова е най-тежко засегнат от кризата. За да се справи с негативите, британското правителство намали ДДС с 2.5%, което доведе и до спад на цените на автомобилите с 9.7%. На този фон доста по-незначително изглежда намалението на цените в Германия (0.9%), Франция (0.2%) и Испания (1.1%).

В новите страни членки понижението на цените е чувствително - средно с 6.9%. Лидер тук е Латвия (спад 14.7%), Естония (14.2%) и Чехия (13%). В тези държави търсенето на коли втора употреба е доста масово заради ниските доходи. По тази причина и производителите прибягват до по-сериозни намаления, за да привлекат купувачи, обясняват от ЕК.

От групата на новите членове в ЕС ръст на цените на колите има само в Румъния (3.7%), но това се дължи повече на увеличените регистрационни такси.

Споделяне

Още от Бизнес

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?