Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Двойно по-висока смъртност по пътищата у нас спрямо Европа

Целта е жертвите да намалеят до 388 през 2020 г.

28 коментара
сн.Архив

Въпреки че МВР отбеляза близо двоен спад на жертвите по пътищата от нас през 2012 г., тя остава два и половина пъти по-висока от смъртността в редица европейски страни като Англия, Холандия, Швеция и други, съобщи БТА.

Близо 600 са жертвите на катастрофи у нас през 2012 г. по данни на МВР. Регистрирани са 6714 тежки пътнотранспортни инцидента, при които са били ранени 8191 души.

Статистиката отчита, че за периода 2000 - 2010 г. по пътищата на страната 10 627 българи са са загубили живота, а близо 100 хиляди са получили специализирана медицинска помощ след сериозни наранявания, като част от тях са останали с трайни увреждания за цял живот.

През последните 4 години (2009 - 2012 г.) са били спасени 1135 човешки живота, като голямо влияние за това са имали последните масови кампании на КАТ по пътя и превантивните разяснителни кампании с участието на редица неправителствени организации.

Независимо от регистрирания спад на жертвите, броят на загиналите у нас при катастрофи е 102-ма на един милион души население. Това е значителна по ръст смъртност и е около 2.5 пъти по-висока от смъртността по пътищата в редица европейски страни като Англия, Холандия, Швеция и други.

Работената Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата 2011 - 2020 г. предвижда намаляване на смъртните случаи от катастрофи наполовина. Целта е през 2020 г. жертвите на пътя да не са повече от 388.

Предвижда се също и намаляване броя на тежко ранените при катастрофи с 20%, като през 2020 г. техният брой не трябва да надвишава 6363.

Според публикуван доклад на Световната здравна организация (СЗО) за безопасност по пътищата през 2013 г., се иска годините до 2020г. да бъдат с подчертано засилени мерки за предотвратяване на катастрофите с фатален край в световен мащаб. Около милион и двеста хиляди годишно са смъртните случаи в света от катастрофи, отчита СЗО.

Едва в 28 страни в света има закони, които тотално регулират и прилагат петте основни фактора за смъртност на пътя - шофиране в пияно състояние, превишена скорост, колани за безопасност, детски седалки в колата и каране на мотори с предпазни шлемове.

В доклада на СЗО се подчертава още, че в 59 страни по света, където живее близо 40 на сто от световното население, има въведени ограничения на скоростта от 50 км/час в градски условия. В 89 страни има тотална забрана за шофиране в нетрезво състояние, а в 111 държави има строг контрол върху слагането на предпазните колани от пътниците в автомобила.

Около 60% от загиналите при катастрофи са хора на възраст между 15 и 44 години, като 77% от тях са мъже. Пешеходците и велосипедистите имат 27 на сто дял от всички случаи на смърт по пътищата.

Най-висок риск от смъртност при катастрофи има в Африка - 24 случая на 100 000 души, а най-нисък риск е отчетен в Европа - 10 на 100 000 души.

През 2009 г. само в рамките на Европейския съюз статистиката калкулира загуби от катастрофи в размер на 130 млрд. евро. В доклада на СЗО за мерките на безопасност по пътищата се отчита още, че ако се ограничат петте основни фактора за смърт по пътищата, по прогнозни данни до 2020 г. ще бъдат спасени около 1.9 милиона хора годишно.

Препоръчва се и правителствата да изготвят национални стратегии за намаляване на смъртните случаи и травмите от катастрофи по пътищата. Докладът на СЗО за подобряване на безопасноста на пътищата в световен мащаб до 2020 г. е финансиран от фонда на кмета на Ню Йорк Майкъл Блумбърг.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #28

    Все ние последни, все ние последни в ЕВРОПА, А ДА ВИДИМ СЕГА КАК ЩЕ НИ СТИГНАТ?

  2. Анонимен
    #27

    Стари коли, самонадеяни шофьори с или без книжка, корупмирани полицаи, ... Да не говорим за техническите прегледи: за пример и в България и в Белгия вземат една и съща такса, но в Белгия ти проверяват колата бързо и качествено; в България си чоплят носа, нищо не преглеждат - само се мотаят 30 минути, колкото време е необходимо за един качествен преглед. Затова и толкова "технически изправни" МПС-та се движат по пътищата.

  3. Анонимен
    #26

    От една страна има полуграмотни джигити възседнали скъпи,бързи коли, джипове,които се смятат за недосегаеми, от друга - също така неграмотни хорица, които изкупиха трошляците на Европата., само и само да имат нещо на 4 колела. И ми се правят на бедни. Колкото и да е скъп ж.п.транспорта и автобусните превози много по скъпо е поддържането и горивото на собствен автомобил.А и тези родители, които купуват коли на още не взели изпитите за управление на МПС.Аз нямам МПС, но и не возя зимнина от село, защото ми излиза по-евтино от Била.

  4. Анонимен
    #25

    От дърветата покрай пътищата сумати народ измира. Просто сигурна смърт, ако изкочиш извън платното.

  5. Анонимен
    #24

    След като някои празни глави в МВР предлагат смехории на пътя,а не сериозни мерки срещу нарушителите на правилата за движение,така ще е.От включените винаги фарове полза голяма няма.Значи това трябва да се отхвърли.България все още внася трошки и автомобилен боклук от запада.Този процес трябва да се спре.Българинът се спира и респектира само ако му бръкнеш яко в джоба.Трябва да се отнемат книжки доживот и да се конфискуват автомобилите на нарушителите.Друг път няма.Така е на запад.Така трябва да е и тук.

  6. Анонимен
    #23

    Само двойно ли - при тия криминални управници, депутати които се крият от правосъдието в парламента и милиционери, които само се подмазват на мутрите?

  7. Анонимен
    #22

    Спрямо Европа смъртността у нас по пътищата е двойно по-голяма, а спрямо Русия е двойно по-малка.В Русия всяка година загиват от автомобилни катастрофи над 30000 души.

  8. Анонимен
    #21

    Доста манипулативно заглавие(типично за Медияпул). Двойно по-висока е смъртността от изборените държави, може би, но в Европа има и такива с по-висока смъртност от България.

  9. Анонимен
    #20

    Отново получавам изключително подходящ код за сигурност - seducive. Не можем да сме сигурни в достоверността на данните на МВР като знаем кой беше министър допреди 4 дни. Кой жертви са включени в статистиката, кои не. Но във всеки случай има намаление на смъртността по пътищата. То се дължи не на контрола на МВР, а на относителното обновяване на автопарка на гражданите с по-читави коли. И в това отношение българската държава отново се изправя срещу обикновените граждани - с данъчен кредит се ползват само най-скъпите коли, а тях знаем кой ги кара.

  10. Анонимен
    #19

    Тия магистрали...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам