Двойно по-висока смъртност по пътищата у нас спрямо Европа

Целта е жертвите да намалеят до 388 през 2020 г.

сн.Архив

Въпреки че МВР отбеляза близо двоен спад на жертвите по пътищата от нас през 2012 г., тя остава два и половина пъти по-висока от смъртността в редица европейски страни като Англия, Холандия, Швеция и други, съобщи БТА.

Близо 600 са жертвите на катастрофи у нас през 2012 г. по данни на МВР. Регистрирани са 6714 тежки пътнотранспортни инцидента, при които са били ранени 8191 души.

Статистиката отчита, че за периода 2000 - 2010 г. по пътищата на страната 10 627 българи са са загубили живота, а близо 100 хиляди са получили специализирана медицинска помощ след сериозни наранявания, като част от тях са останали с трайни увреждания за цял живот.

През последните 4 години (2009 - 2012 г.) са били спасени 1135 човешки живота, като голямо влияние за това са имали последните масови кампании на КАТ по пътя и превантивните разяснителни кампании с участието на редица неправителствени организации.

Независимо от регистрирания спад на жертвите, броят на загиналите у нас при катастрофи е 102-ма на един милион души население. Това е значителна по ръст смъртност и е около 2.5 пъти по-висока от смъртността по пътищата в редица европейски страни като Англия, Холандия, Швеция и други.

Работената Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата 2011 - 2020 г. предвижда намаляване на смъртните случаи от катастрофи наполовина. Целта е през 2020 г. жертвите на пътя да не са повече от 388.

Предвижда се също и намаляване броя на тежко ранените при катастрофи с 20%, като през 2020 г. техният брой не трябва да надвишава 6363.

Според публикуван доклад на Световната здравна организация (СЗО) за безопасност по пътищата през 2013 г., се иска годините до 2020г. да бъдат с подчертано засилени мерки за предотвратяване на катастрофите с фатален край в световен мащаб. Около милион и двеста хиляди годишно са смъртните случаи в света от катастрофи, отчита СЗО.

Едва в 28 страни в света има закони, които тотално регулират и прилагат петте основни фактора за смъртност на пътя - шофиране в пияно състояние, превишена скорост, колани за безопасност, детски седалки в колата и каране на мотори с предпазни шлемове.

В доклада на СЗО се подчертава още, че в 59 страни по света, където живее близо 40 на сто от световното население, има въведени ограничения на скоростта от 50 км/час в градски условия. В 89 страни има тотална забрана за шофиране в нетрезво състояние, а в 111 държави има строг контрол върху слагането на предпазните колани от пътниците в автомобила.

Около 60% от загиналите при катастрофи са хора на възраст между 15 и 44 години, като 77% от тях са мъже. Пешеходците и велосипедистите имат 27 на сто дял от всички случаи на смърт по пътищата.

Най-висок риск от смъртност при катастрофи има в Африка - 24 случая на 100 000 души, а най-нисък риск е отчетен в Европа - 10 на 100 000 души.

През 2009 г. само в рамките на Европейския съюз статистиката калкулира загуби от катастрофи в размер на 130 млрд. евро. В доклада на СЗО за мерките на безопасност по пътищата се отчита още, че ако се ограничат петте основни фактора за смърт по пътищата, по прогнозни данни до 2020 г. ще бъдат спасени около 1.9 милиона хора годишно.

Препоръчва се и правителствата да изготвят национални стратегии за намаляване на смъртните случаи и травмите от катастрофи по пътищата. Докладът на СЗО за подобряване на безопасноста на пътищата в световен мащаб до 2020 г. е финансиран от фонда на кмета на Ню Йорк Майкъл Блумбърг.

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?