Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дянков иска орязване на още влакове и служители, за да даде пари на БДЖ

Шефът на железницата си посипа главата с пепел, БСП се усъмни в нарочна ликвидация

44 коментара
Дянков иска орязване на още влакове и служители, за да даде пари на БДЖ

Българските държави железници (БДЖ) имат шанс да получат част от спряната си държавна субсидия през август, само ако представят на финансовото министерство план за допълнително орязване на влакове, намаляване на персонала, съкращаване на разходите и увеличаване на приходите. Това стана ясно от думите на вицепремиера и финансов министър Смиено Дянков, който в петък за пръв път коментира пред агенция "Фокус" темата със спряната от самия него издръжка за железницата преди няколко седмици.

 

Ръководството на БДЖ има краен срок до понеделник да представи план с допълнителни реформи и инициативи за изправянето на дружеството на крака, каза Дянков. Йордан Недев, шеф на “Холдинг БДЖ”, каза ден по-рано, че влаковете могат да спрат още в средата на август без финансирането от държавата.

 

Ако предложените от ръководството на БДЖ нови реформи удовлетворят Дянков, железниците ще получат през август около 14 млн. лв. държавна субсидия.

 

Соцмисленето трябва да остане в миналото

 

“Ще им я пуснем, поне частично, но няма начин да продължи това социалистическо мислене”, каза Дянков.

 

Министърът спря субсидията на БДЖ заради просрочия на дружеството по заем от Световната банка от 1995 г. Банката е активирала държавната гаранция по кредита, което даде повод на Дянков да ореже изцяло държавната издръжка за железницата.

 

“През 1995 година тогавашното БДЖ, което е било заедно с Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), е взело два заема от Световната банка по времето на друг виден социалист – Жан Виденов. Просто са опукали парите веднага и оттогава не се плащат лихвите. Преди няколко години Министерство на финансите плаща по първия заем, който е по-малък и напоследък БДЖ започна да не плаща и по втория заем. Един вид очакват от държавния бюджет Министерство на финансите да плаща лихвите по втория заем, които за тази година са около 30 милиона лева. Съответно казахме – няма такова перо в държавния бюджет, вие трябва да си плащате, знаем, че ви е трудно положението”, обясни финансовият министър.

 

Той каза, че спряната субсидия за юли на железниците от около 14 млн. лева е много по-малка от парите, които дружеството дължи на бюджета – 24 милиона лева досега и още 6 милиона лева до края на годината.

 

Дянков разясни и какви са мерките, които очаква да му се представят в понеделник – свиване на разходите, увеличение на приходите, ново разреждане на влаковете по нерентабилни линии. По думите му трябва да има съкращения на персонала, но отрече да е с “няколко хиляди души”.

 

Без допълнително пари за БДЖ, докато Дянков е министър

 

“В държавния бюджет общо за системата на БДЖ и НКЖИ има субсидия от над 400 милиона лева. Държавата така или иначе плаща 400 милиона лева и над това сега ни искат още 30 милиона. Няма как да стане, поне не докато аз съм финансов министър”, заяви Симеон Дянков.

 

“Дали ще увеличават цените, дали ще пуснат повече влакове по линиите, където има повече търсене, защото това е друга тема, която чуваме от време на време. Например до морето няма достатъчно влакови композиции, а има много търсене – да сложат там повече хора, докато за някои от другите линии няма никакво търсене – да ги спрат. Те са специалисти, вярвам в директорите, те вършат добре работата си. Просто трябва веднъж завинаги да престане във всички държавни предприятия това мислене от миналото – държавата в крайна сметка ще плати загубите, а ние, ако имаме печалби, те са си за нас”, коментира финансовият министър.

 

От Българската стопанска камара (БСК) предложиха в петък железницата да отдаде на частници широка гама от дейности – поддръжката на влаковете, обслужването на пътниците, обслужването на определени линии и маршрути, концесиониране на гарите и др. БСК не изключват като полезен ход и закриването на нерентабилни линии и драстични съкращения на персонала в железниците, включително на основата на автоматизацията.

 

От камарата призовават да се преразгледат преференциите за железничарите – безплатни карти за влака и т.н., както и да се ограничат кражбите на гориво, резервни части и др.

 

При невъзможност за оздравяване на дружеството, да се върви към обявяване на несъстоятелност без излишно наливане на допълнителни публични средства, разсрочване или опрощаване на дългове, препоръчва камарата. БСК е убедена, че всякакви управленчески решения на ръководства на БДЖ, които не са обвързани с политическа подкрепа, ще изправят железницата пред риска на ликвидацията.

 

Шефът на БДЖ намекна за оставка

 

Ден по-рано шефът на БДЖ Йордан Недев си посипа главата с пепел заради тежкото състояние на дружеството.

 

"Ние сме изцяло виновни за това, че нещата стигнаха дотук. Най-вероятно не сме успели нещо да обясним на Министерството на финансите, не можахме да прокараме по-сериозните си идеи пред Министерството на транспорта. В крайна сметка това е наша работа – да убеждаваме и да ръководим това дружество към просперитет, което очевидно не го сторихме", каза Недев пред БНТ.

 

"Изглежда сме некадърни. Не се шегувам, наистина", каза Йордан Недев, а на въпрос ще си подаде ли оставката отговори: "Не е ли логично...".

 

БСП: Ликвидират БДЖ нарочно

 

Бившият транспортен министър и депутат от БСП Петър Мутафчиев обаче заподозря, че зад действията на шефовете на БДЖ и на Дянков стоят опити дружеството да се ликвидира нарочно.

 

“Няма клауза в договора (между БДЖ и държавата), според която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците”, посочи Мутафчиев. "БДЖ Пътнически превози" е предприятие, което е гарантирано с приходи при добро управление, включително е гарантирано и с това да изплаща своите кредити. Имам чувството, че нарочно "Пътнически превози" се поставя в тежка ситуация и се бута към ликвидация, заяви Мутафичев пред БНР.

 

Той цитира председателя на Съвета на директорите на БДЖ, който казва, че железницата има налични около 40 милиона лева и това няма да попречи на изплащането на заплатите. “Тогава питам – защо не се изплащат кредитите, след като има 40 милиона лева свободни средства в момента у БДЖ”, каза Мутафчиев.

 

Идеята на премиера Бойко Борисов дружеството БДЖ “Товарни превози”, обявено за приватизация, да се размени срещу купените на кредит от германска банка електрически влакове “Сименс”, Мутафчиев нарече финансова екзотика. Банката KfW заплаши да си вземе мотрисите заради нарушеното от страна на БДЖ финансово споразумение.

 

Белгийци и румънци с интерес за пътнически превози

 

Изпуснат е подходящият момент за продажбата на БДЖ "Товарни превози", когато то е било печелившо, всички опити за продажба сега, са загуба на време, коментира председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи и интермодални оператори Симеон Ананиев. Той каза, че белгийска и румънска фирма проявяват интерес за съвместна работа с БДЖ и кандидатстват за лиценз за пътнически превози. Ананиев е на мнение, че трябва да се стигне до несъстоятелност, вместо залъгване с оздравяване. Бъдещето на БДЖ е в частни ръце със силен държавен контрол, смята той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

44 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #44

    Ръководството на държавата е поверено в ръцете на Дянков. Не виждам бъдеще за България докато този боклук не бъде изхвърлен извън държавната граница. При това той не е запзнат с финансите на държавата. Недоразомение от където и да го погледнеш.

  2. Анонимен
    #43

    Всички проблеми имат решения!Преди повече от 200г нещата във Франция са се оправили- и с малки отклонения продължават да се развиват демократично-след провеждането на процедурата по хуманитарно обезглавяване на 300 "некадърника и престъпника във властта" със екосъоръжението на Гилотин!Щом и ръководителите на световните финансови институции са вдигнали ръце от управляващите некадърници и престъпници ,значи предстоят зрелищни прояви на истинската демокрация и скачането от високите етажи без парашут ще е ежедневно шоу!

  3. Анонимен
    #42

    Недев, това че сте некадърни е ясно на всички работещи в БДЖ. Само ти и още няколко юнаци от т. нар. ръководство на БДЖ чак сега осъзнахте какви сте. Всички ви се смеят и подиграват. Ако имате поне капка останало ви достойнство, то веднага се махнете от БДЖ.

  4. Анонимен
    #41

    Аз предлагам на редакцията под всеки пост да публикува последните 3-4 цифри на IP адреса за да се изобличи платения комунистически драскач който е вмирисъл форума с писанията си.Навремето американския бизнесмен А Хаммер през 1919 год. подари на комунистите завод за моливи да се учат на писмо но вижда се че е направил голяма грешка.

  5. Анонимен
    #40

    Какво нецензурно има в това да се каже, че мястото на Дянков е в затвора?! И че е добре да вземе със себе си своя придворен шут, чието малко име е "професор", па там да търсят вампири, помпеи и т.н.?

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #39
  7. Анонимен
    #38

    Ама обещал да ни купи по една волска кола.

  8. Анонимен
    #37

    До Анонимен N35. Как какво си сторил, та си наказан? Гласувал си за мутрата Борисов!

  9. Анонимен
    #36


    http://www.news359.bg/2012/07/12/saobshtenie-otnosno-koruptsiyata-v-bdzh/


    Съобщение относно корупцията в БДЖ

    12.07.2012 23:19 0



    Автор: Бисер Иванов
    Уважаеми дами и господа, обръщаме се към Вас като стожери на гласността и законността. Искаме да Ви уведомим за безцеремонните корупционни действия и конфликт на интереси от страна на управителите на БДЖ товарни превози Пламен Джуров и Ивайло Иванов. Молим Ви час по-скоро да уведомите министър-председателя /но не министъра на транспорта,

  10. Анонимен
    #35

    Господи, защо не си прибреш това творение-недоразумение Какво толкова сме сторили та ни наказваш така?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.