Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Дженъръл Мотърс" обяви банкрут

17 коментара
"Дженъръл Мотърс" обяви банкрут

"Дженеръл мотърс" (GM), най-големят производител на автомобили за последните 77 години, обяви несъстоятелност, съобщиха агенциите в понеделник. Компанията се е обърнала към Южния федерален съд в окръг Ню Йорк с иск за защита от кредиторите по чл. 11 от Федералния кодекс за банкрутите.

Това е най-голямото сътресение на индустриална компания в историята на САЩ. Несъстоятелност започват да обявяват едно по едно подразделенията на компанията. Това вече направиха "Шевролет" (Chevrolet-Saturn of Harlem Inc) и "Крайслер" (Chrysler LLC). От 2004 г. досега загубите на GM са за 88 млрд. долара.

Закъсалата фирма трябваше да покаже жизнеспособен план за възстановяване в замяна на правителствено финансиране най-късно до 1 юни.

Американското финансово министерство съобщи, че най-малко 54% от акционерите са се съгласили да продадат поне 10% от дела си на държавата.

Според ББС, се очаква Барак Обама да съобщи, че автомобилният гигант ще получи 30 млрд. долара финансиране. Досега компанията е получила 20 млрд. държавна помощ.

В замяна на финансирането държавата получава 60-процентов дял в нова, по-малка компания, в която "Дженеръл мотърс" ще се трансформира след 90 дни. Канадското правителство ще получи 12% в замяна на 9.5 млрд. долара.

Преструктурирането ще промени драстично автомобилостроителя, в който ще бъдат закрити 20 хил. работни места. Единайсет завода ще бъдат затворени, а дейността на три ще бъде временно прекратена.

На практика преструктурирането ще се състои в разделянето на GM на две дружества - "старо" и "ново". В първото ще влязат подразделенията със загуби и заводите за закриване. В новото ще бъдат събрани жизнеспособните активи, включително и най-ценните за компанията марки - "Шевролет" и "Кадилак".

GM е с "почетното" второ място в историята на американските фалити

В изготвен от списание "Форчън" (Fortune) рейтинг на най-големите банкрути в историята на САЩ на първо място се откроява инвестиционната банка "Лемън Брадърс" (Lehman Brothers), която банкрутира в средата на септември миналата година. Под нейно управление бяха активи за 691 млрд. долара. Рейтингът бе изготвен от списанието във връзка с очакваното всеки момент обявяване в несъстоятелност на автомобилния гигант "Дженеръл Мотърс" (GM).

Банкрутът на GM заема четвърто място в рейтинга. Компанията разполага с активи за 91 млрд. долара. Между инвестиционната банка, фалитът на която рязко изостри световната криза, и GM бяха сложени банка "Вашингтон Мючюъл" (Washington Mutual), която също стана жертва на кризата, и телекомуникационната компания "Уърлдком" (Worldcom), затворена през 2002 г.

На пето място в рейтинга се намира енергийният гигант "Енрон" (Enron). Тя притежаваше активи за 65.5 млрд. долара, но фалира през 2001 г. заради финансовите машинации на ръководството.

На шесто място е сложена още една финансова компания – "Конеско" (Conesco). Тя се разори през декември 2002 г. След това компанията успя да се преобразува, като сви дълговете си до 1.4 млн. долара и отното да излезе на застрахователния пазар. В момента компанията има над 4 млн. клиенти.

След "Конеско" се подрежда още едни автомобилен гигант – "Крайслер" (Chrysler). Като дата за обявяване на неговия банкрут в рейтинга на списанието е посочена 30 май 2009 г.

Последното място в десятката на най-известните американски банкрути заемат ипотечната банка "Торнбърг Моргидж" (Thornburg Mortgage), която фалира в началото на 2009 г., "Пасифик Газ енд Електрик" (Pacific Gas and Electric), банкрутирала през 2001 г., и петролната компания "Тексако" (Texaco). Тя изпадна в несъстоятелност още през 1987 г., година по-късно се съвзе, а през 2001 г. бе погълната от "Шеврон" (Chevron) срещу 39 млрд. долара. През 1987 г. тя е имала активи за 34.9 млрд. долара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. AAA
    #18

    Chte Wall street Journal. $65-$70 biaha predi benefitite a te sa 30% otgore. Koeto e 2 pati poweche ot razhodite na Toyota naprimer.

  2. Сашо
    #17

    С други думи, бачкаторите са изритани на улицата, определен кръг чантаджии с бели якички и костюми ще се нагушат с повече мангизи, отколкото са правели досега, за всичко плащат данъкоплатците, а президентът нарежда какво става.Защо всичко това ми напомня за Карл Маркс, не знам...

  3. AAA
    #16

    президента и чантаджиите - ne e tochno taka. Investitorite gubiat blizo $90 miliarda ot cialata rabota suhi pari sreshtiu dial w nowata komapniata koito ne se znae kolko i koga kolko shte struwa. Taka che ne e tochno taka. Tezi koito gubiat za danakoplatcite - na GM ne triabwashe da se dawa pomosh. No Bush zapochna a Obam,a kato widen socialist prodalji da razdawa na kalpak.

  4. float
    #15

    от кога чакаме, д*йба!

  5. пешо
    #14

    Крайслер не е подразделение на Дженерал Моторс.

  6. Але&Со
    #13

    такива пълчища от коли, каквито се бълват. Хайде по-кротко.

  7. ГТ
    #12

    Крайслер не е подразделение на Дженерал Мотърс, а отделна компания.

  8. Smartguy
    #11

    Предполагам че няма как да има флуентно англоговорящ сред Меиапул, но моля, все пак не правиде превод в ефир - такива грешки не са оправдани!

  9. Ikonomist na Kapitalizma
    #10

    Vremenno , dokato se orientirat kade da investirat na novo. Gubjat proletariite po cjal svja, koito njama kakvo da izgubjat osven okovite si ( vizh rabotote na Kar Marx ) i ako trjabva da osavremenim malko situacijata , mogat da izgubjat oshte i slednite neshta : zdraveto si , obrazovanieto za decata si , kashtata si , kolata (koite) si , kabelnata si televizija , kucheto si , ..... vjarata v badeshteto.....Do namiraneto na nova rabota , za nov rabotodatel sas sredstvata na novi ili sashtite investitori , koito iskat da uvelichat pechalbite si za vnucite si.....

  10. AAA
    #9

    Сашо niama kak da ti napomnia na K. Marks zashtoto:1. Edin rabotnik w GM poluchawa sredno $65 na chas pri $35-$45 za Toyota i Honda;2. Edin rabotnik w GM ima dojiwotna pensia i palna medicinski osigurowki koeto struwa pari.3. Pensiata na edin rabotnik e 85% ot srednoto mu waznagrajdenie koeto prawi okolo $13000 mesechno4. Edin rabotnik ne moje da bade uwolnen zaradi profsauziteTaka che edinstwenia nachin da se oprawiat neshatata e da se premahnat unions, da se namaliat zaplatite do razumno niwo i kompaniata da stane konkurentna s Toyota i Honda. S dwe dumi GM be socializam w US i kakto wseki socializam se okaza che ne raboti. Perioda na maki e poznat - 70-80 godini.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.