Дженерал мотърс се изтегли от съвместната си фирма с Фиат срещу 1.55 млрд.евро

Дженерал мотърс се съгласи да плати на Фиат груп 1.5 млрд.евро (2 млрд. долара), за да се сложи край на тяхното партньорство и на опцията от 2000 г., чрез която Фиат можеше да принуди американската корпорация да купи оставащите 90 процента от нейното автомобилно поделение Фиат ауто, предадоха в понеделник световните агенции.

Досега американската компания притежаваше 10 % от Фиат ауто, които ще върне обратно на Фиат груп.

Споразумението слага край на продължителния спор между двете автомобилни компании заради опцията за продажба на изпитващото сериозни затруднения поделение на Фиат. То регистрира загуби в продължение на 12 поредни тримесечия.

Двете компании се съгласиха да сложат край на смесеното си предприятие, което произвеждаше двигатели и трансмисии. Въпреки това, те ще продължат да си сътрудничат в производството на двигатели, разработване на автомобилни програми и в други области.

Ние смятаме, че постигнахме справедливо споразумение, което ни дава повече свобода за действие в днешната конкурентна среда, заяви председателят и главен изпълнителен директор на Дженерал мотърс Рик Уагонър, цитиран от АП.

Това споразумение е положителен знак за нашето бъдеще, каза в централата на Фиат в Торино председателят на групировката Лука Кордеро ди Монтедземоло. Той подчерта, че заплахите на Фиат, че ще използва опцията от 2000 г., за да принуди Дженерал мотърс да купи Фиат ауто, са били съвсем реални и че ако не бе постигнато споразумение, щеше да има продължителен съдебен процес.

Съгласно договорката между Фиат и Дженерал мотърс, американската компания ще плати 1 млрд. евро незабавно, а остатъкът от 550 млн. - до 90 дни след разформироването на смесеното предприятие. Дженерал мотърс ще върне на Фиат 10-те % във Фиат ауто, които притежаваше.

От Фиат обявиха, че ще търсят партньорства в специфични области на автомобилната индустрия, за да постигнат обрат в дейността на Фиат ауто. Научихме доста за съюзите през изминалите пет години. В бъдеще ще търсим съюзи с точно определена цел, заяви главният изпълнителен директор на Фиат Серджо Маркионе, цитиран от Блумбърг. Именно Маркионе настояваше спорът с Дженерал мотърс да се уреди със заплащане, за да се помогне за спасяването на Фиат ауто.

Серджо Маркионе, който бе назначен на поста от фамилията Аниели през юни миналата година, си е поставил за цел през 2006 г. Фиат да регистрира нетна печалба благодарение на увеличаване на продажбите на нови модели и повишаване на ефективността на дейността на компанията.

Споделяне
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?