Е-таксуването тръгва от януари заедно с уикенд винетка за леките коли

Тол такси за тежкотоварните автомобили влизат в сила от 16 август 2019 г.

Е-таксуването тръгва от януари заедно с уикенд винетка за леките коли

Хартиената винетка става електронна от 1 януари 2019 г. Заедно с нея всеки шофьор ще трябва да си закупи бордово устройство. Въвеждат се още и уикенд винетка. За разлика от сега, ако искате да прикачите ремаркето си към колата ще трябва да платите винетка и за него. Това предвиждат промени в Закона за пътищата, внесени от депутати от управляващото мнозинство.

За тежкотоварните автомобили над 3.5 тона се въвежда тол такса от 16 август 2019 г. Плащането ще е за изминато разстояние. За разлика от леките коли при тежкотоварните не е задължително да имат бордови устройства. За камионите и автобусите е дадена възможност за купуване на маршрутна пътна карта, въз основа на която да платят.


Няма да се създава поредната държавна фирма за събиране на таксите от ползването на пътищата. Новата електронна система ще се оперира от Агенция "Пътна инфраструктура", като за целта се създава специално звено "Национално тол управление", предвижда още законопроектът.

Заради въвеждането на електронното таксуване след 1 септември 2018 г. няма да се продават годишни винетки.

Единственият въпрос без яснота е за обхвата на платените пътища и цените. Първоначалните разчети на Световната банка по този въпрос ще са ясни до края на юли, каза министърът на регионалното развитие Николай Нанков в кулоарите на парламента. Те ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане с бранша преди да бъдат одобрени от правителството, обеща Нанков.

Винетка и за ремаркетата на леките коли

Министърът на регионалното развитие за пореден път обеща, че електронните винетки за леките коли няма да поскъпнат и цените остават същите. Най-масово купуваната годишна винетка в момента струва 97 лв.

Реално обаче собствениците на леки коли ще трябва да платят повече, защото ще е необходимо да си купят бордово устройство, което да поставят в автомобила. То е необходимо, за да се засича дали сте си платили. Това ще става чрез GPS система. Няма яснота колко ще струва едно такова устройство. Обсъжда се вариант то да влезе в сегашната цена на винетката от 97 лв., но това е малко вероятно да се случи.

Другата новост е въвеждането на винетка и за прикачането на ремаркета на леките коли. В момента за тях не се плаща, но от 1 януари 2019 г. това вече няма да е така. Ремаркетата най-често се ползват от собствениците им през лятото. Например, за да си прекарат яхтата до морето, да си купят строителни материали при ремонт или пък да пренесат селскостопанска продукция от нивата до вкъщи или пазара.

Заедно с електронното таксуване се въвеждат и уикенд винетка. Предложението на вносителите на законопроекта е тя да бъде валидна от 12 часа в петък до 23.59 часа в неделя. Възможно е обаче часовете да се променят и да бъде например от 15 или 16 часа в петък до 6 или 7 часа в понеделник, коментира регионалният министър Николай Нанков пред журналисти в понеделник. Този въпрос предстои да се изясни след общественото обсъждане. По думите на Нанков цената на уикенд винетката ще бъде под 15 лв. - това в момента е цената на седмичната винетка.

Дава се едномесечен гратисен период на всички, които имат годишни хартиени винетки, изтичащи след 1 януари 2019 г. да ги презаверят като електронни. За целта до 31 януари 2019 г. те трябва да направят това в Областните пътни управления или при оторизираните търговци.

Тол такси за тежкотоварни автомобили от 16 август 2019 г.

Платеното преминаване на база изминато разстояние за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона, т.нар. тол такса, ще влезе в сила от 16 август 2019 г.

Годишните стикерите, които ще се продават след 1 януари 2019 г. за тировете и автобусите ще са на цени от 60 на сто от сегашната им стойност, е записано в законопроекта. Те ще са с валидност до 15 август 2019 г. независимо от датата, на която са купени. Месечната, седмичната и дневната винетка също ще важат до 15 август 2019 г. независимо от датата, на която са купени.

След 16 август 2019 г. таксите за тежкотоварните автомобили ще бъдат диференцирани в зависимост от вредните емисии, които те изхвърлят в атмосферата. По-евтини тол такси ще плащат автомобилите с двигател Евро ІІІ, Евро ІV, Евро V и ЕЕV.

Плащането на таксите

Предвидена е възможност таксите за ползване на пътищата да се плащат по електронен път, с карти, в търговски обекти и на терминали за самотаксуване. Последните ще бъдат разположени по граничните пунктове, в областните градове и по платените пътища. Ще може да се плаща и чрез т.нар. "карти за гориво", които се издават от търговци за безкасови плащания.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще сключва договори с търговците, които искат да продават електронни винетки и маршрутни карти. Всички търговци ще получават еднаква комисионна и ще сключват еднакъв договор с АПИ, предвижда законопроектът. Търговците трябва да отговарят на определени условия, които тепърва предстои да бъдат одобрени от АПИ. Договорите с тях обаче няма да се сключват по реда на Закона за обществените поръчки.

В законопроекта се регламентират принципите на тол таксуването – електронна винетка, маршрутна карта и на база изпратени от бордовото устройство данни за изминатото разстояние.

Тежкотоварните автомобили, които нямат бордово устройство или пък то не работи по някаква причина, могат да си купят еднократна маршрутна карта, като заявяват маршрута и разстоянието, което ще изминат.

Законопроектът предвижда създаването на отделен национален регистър на доставчиците на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние.

"Национално тол управление" ще отговаря за приходите

Новата електронна система за платеното преминаване по пътищата ще се оперира от Агенция "Пътна инфраструктура", е записано в законопроекта.

За целта се създава специално звено "Национално тол управление". То ще поеме функциите на сегашната дирекция "Пътни такси и разрешителни", която в момента събира таксите за извънгабаритни товари и други.

Мотивът АПИ да поеме управлението на тол системата, а не нова държавна фирма е, че в пътната агенция е съсредоточен експертен капацитет, разполагащ с нужните знания за пътищата, управлението на трафика и спецификата на тол системата.

Още по темата
Още от Бизнес