Е-търговията у нас расте с двуцифрени темпове

Един купувач остава средногодишно около 150 евро при онлайн пазаруване

Жанет Найденова

Електронната търговия у нас расте с двуцифрени темпове през последните години и тенденцията е това да продължи. За 2015 г. ръстът на е-търговията е 23% спрямо година по-рано. Това съобщи Жанет Найденова, маркетинг консултант, по време на форум за е-търговия в София.

Причината за това е ниска база, от която тръгва страната, като в същото време броят на интернет потребителите постоянно расте.

В България вече има голям брой електронни магазини и над 3.5 милиона интернет потребители, които сърфират средно 3.8 часа дневно в мрежата, каза Найденова. По думите ѝ средно един потребител купува чрез интренет стоки за около 125 - 150 евро на година.

Очакванията на Найденова е през 2016 г. е-търговия да направи оборот от 350 милиона евро, което е 1.25 % от БВП на страната. Част от интернет магазините у нас вече имат над 10-годишна история и над 1 милион лева месечен оборот.

Сега битката е да се задържи вниманието на потребителя, който скача от екран на екран, от онлайн в офлайн среда, каза Найденова. Тя посочи, че 86% от потребителите са онлайн докато гледат телевизия, а 65% са на две устройства.

Има области, в които има нужда от усъвършенстване. Например персонализацията на потребителите на уеб сайта и последващите комуникации и сериозната интеграция между електронните магазини. Това е необходимо, за да се подобри качеството на анализите и събираните за потребителските нагласи данни, каза Найденова.

У нас телевизията все още държи първото място за привличане на рекламодатели, но скоро интернет ще я измести, защото хората са в мрежата, прогнозира тя. Аргументите ѝ са, че две трети от българите имат смартфон, а 63% - лаптоп. Постоянно расте и броя на притежателите на таблети и електронни четци. По умни устройства на глава от населението България е лидер сред страните от Югоизточна Европа, каза Найденова.

Тенденцията, която се очертава в цял свят е все повече покупки да стават онлайн, а ръстът на офлайн търговията намалява. В Централна и Източна Европа през 2019 г. над 44% от интернет потребителите ще са извършили онлайн покупка. В световен мащаб броят на дигиталните купувачи през 2016 е 1.6 млрд. , а за 2019 г. се очаква да достигнат 2.07 млрд.

Споделяне
Още от Бизнес