Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) подкрепя развитието на софийското летище с индиректна капиталова инвестиция в концесионера "СОФ Кънект", съобщиха от финансовата институция във вторник. Тя ще вложи общо 74.3 млн. евро като 58 млн. евро от сумата е капиталова инвестиция, а на по-късен етап се предвиждат и 16.3 млн. евро условна експозиция на собствен капитал.
Вложението на ЕБВР последва отпуснат по-рано тази година заем от 50 млн. евро на "СОФ Кънект" в подкрепа на трансформацията на столичното летище.
Инвестиционният фонд Meridiam ("Меридиам") държи 99% в специално създаденото за концесията дружество "СДФ Кънект". Останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг", на която ще се разчита на опита ѝ в реализирането на капиталовата програма за модернизацията на терминал 2 и построяването на новия терминал 3 до десет години.
Концесионерът е поел ангажимент да превърне летището в модел за устойчивост, добро управление и да постигне климатична неутралност до 2036 г.
При официалното влизане в концесията през април 2021 г. "СОФ Кънект" обяви, че ще получи 240 млн. евро заеми от международни финансови институции за реализирането на ангажиментите си по договора с държавата за ползването на летището в следващите 35 години. В средата на юли концесионерът получи 40 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), който е обезпечен от механизма "Свързана Европа" на Европейската комисия. Черноморската банка за търговия и развитие (ЧТБР) също осигури 73 млн. евро кредит за концесионер.
Останалата половина – 240 млн. евро, необходими за първия етап на инвестицията, са собствени средства на инвестиционния фонд "Меридиам".
"За нас това е забележителна инвестиция. Поласкани сме да подкрепим развитието на Летище София като ключова инфраструктура на България. Заедно с нашия партньор целим устойчивото му развитие. Като инвеститор в Meridiam Infrastructure Eastern Europe Fund ("Меридиам Инфрастракчър Ийстърн Юръп Фънд") и Meridiam Infrastructure Europe III Fund (Меридиам Инфрастракчър Юръп ІІІ Фънд") ЕБВР с удоволствие се присъединява към дългосрочния си партньор в тази транзакция", коментира в съобщението Анка Йонеску, директор на ЕБВР за България.
"Очакваме с нетърпение партньорството си с ЕБВР по този важен проект, който представлява голямо подобрение на устойчивостта на българската инфраструктура и ще допринесе за икономическо възстановяване на страната след Covid", посочва Тиери Део, изпълнителен директор и основател на "Меридиам".
ЕБВР е един от основните инвеститори в България и е фокусирана върху превръщането на местните фирми в по-конкурентни на местния и чуждите пазари. Тя финансира модерна и устойчива инфраструктура и развитието на финансови продукти и капиталовите пазари. Досега ЕБВР е вложила 4 млрд. евро в българската икономика чрез 267 проекта.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Нетърпението трябва да се укроти и цялата енергия на транспортното министерство трябва да се фокусира върху този вид транспорт по няколко причини. Чартърните полети ще ни осигурят туристи, туристите ще донесат приходи, приходите ще платят данъци. Другата причина е, че сега много авиокомпании са на загуба и могат да се пренапишат договорите в наша полза. Третата причина е, че имаме подготвени кадри, които могат да развиват авиация, с която да се гордеем, която да развива и странични бизнеси: кетъринг, почистване, ВИП зони, безмитна търговия, електронна търговия, търговия с валута...
Подариха летище София, а сега ще му дадат и пари, за да могат външни фирми да ги усвоят, тъй като нищо не разбират и никога не са управлявали някъде нечие летище. "Щрабаг" винаги работи с външни фирми. Лека нощ.