Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Една четвърт от железничарите остават без работа до 2016 г.

0 коментара
Една четвърт от железничарите остават без работа до 2016 г.

Поредно предложение за освобождаване на около 8 хил. железничари отправиха във от БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) към синдикатите, а те от своя страна изразиха несъгласие и обявиха, че насрочват за следващия понеделник среща за подготовка на ефективна национална стачка

Освобождаването на служители от двете държавни компании се налага заради заема от 600 млн. лева, който ще им отпусне Световната банка за погасяване на стари задължения.

От БДЖ обявиха, че ще намалят персонала си с 2800 човека до 2014 г., а от НКЖИ – с 2944 служители до 2014 г.

Пред Mediapool председателят на железничарските синдикати Петър Бунев заяви, че всъщност планът за преструктуриране на НКЖИ е до 2016 г. и общият брой на служителите, които ще останат без работа в тази компания е 5065. Това би потвърдено пред Mediapool от шефа на НКЖИ Милчо Ламбрев, което означава, че близо 8 хил. железничари остават без работа. В системата на железниците работят около 30 хиляди души.

Не сме съгласни с така направените предложения, заяви Бунев. В понеделник ще се събере целият екип на работническите организации от цялата страна, за да договорят ефектива стачка.

"Вече имаме решение на арбитража за минимално транспортно обслужване, имам предчувствие, че в понеделник ще се вземе решение за ефективна стачка и ще обявим датата за началото ѝ", каза още Бунев.

По думите на синдикалиста изискванията на Световната банка включват освен оптимизация на персонала и закриване на непечеливши линии и влакове. От транспортното министерство обаче не дали информация как ще се приложи тази мярка.

Самата оптимизация на персонала ще се случи не само чрез съкращения, ами чрез преквалификация, освобождаване на пенсионери и неназначаване на нови служители. Ламбрев увери, че НКЖИ ще освобождава само административен персонал, докато не почне усвояване на средствата за инвестиции – 140 млн. лева от Световната банка до 2014 г. С тях ще се закупи техника за поддържане на железния път, така че да отпадне нуждата от експлоатационен персонал.

Миналата седмица Министерският съвет реши да отпусне 6-месечен заем на БДЖ от 140 млн. лева, като част от очаквания кредит от Световната банка. Той ще бъде одобрен най-рано през лятото на 2011 г. 70 млн. лева ще отидат за погасяване на стари задължения към банки и облигационери, 40 млн. лв. отиват за ремонт на вагони и локомотиви, а 30 млн. лв. – за дълговете към доставчици, един от които е НКЖИ.

БДЖ дължи малко над 100 млн. лв. за инфраструктурни такси на НКЖИ, като сумата трябва да се изчисти до 2014 г. Дълговете на БДЖ са над 550 млн. лева, а на НКЖИ – около 22-23 млн. лева.

Заемът от 600 млн. лева за железниците, който е държавен и няма да се връща от дружествата, а с пари на данъкоплатците, е най-големият за компаниите до момента. Транспортното министерство показа разчети, според които всяка година от 2002 г. насам субсидията и капиталовите трансфери за БДЖ и НКЖИ се увеличават. Нарастват и дълговете на компаниите, които в момента са почти пред фалит.

Надеждите на транспортното министерство да привлече частни инвеститори поне за товарните превози на БДЖ, които отчитат сравнително добри резултати, вече са окончателно изоставени. Ръководството на транспортното министерство проведе серия от срещи с представители на германските железници "Дойче бан" и на австрийските "Рейл Карго Австрия" с цел създаване на съвместно дружество за товарни превози. В крайна сметка компаниите са заявили, че нямат интерес.

За капак в края на миналата седмица Гърция реши да спре достъпа на пътнически влакове от България и Македония до нейна територия, защото линиите не били печеливши. По думите на изпълнителния директор на БДЖ Пенчо Попов пропуснатите ползи за дружеството са около 1000 лв. на влак.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.