Една и съща фирма е правила и петте анализа за концесията на магистрала "Тракия"

Една и съща фирма - "Инфраконсулт проект" ООД - е подготвила и петте необходими анализа за отдаването на концесия на автомагистрала "Тракия", каза за Mediapool депутатът от ОДС Евгени Чачев. Според Закона за концесиите, правителството може да даде одобрение само въз основа на предварително изготвени правен, технически, социален, екологичен и финансово-икономически анализ.

По думите на бившия строителен министър от кабинета на ОДС, анализите са възложени на тази фирма без обявяването на търг или конкурс. Експерти обаче припомнят, че съществува възможност за заобикаляне на Закона за обществените поръчки като цялостната услуга се "разбие" на части, които не достигат задължителните за обявяване на търг прагове.

Според констатациите на консултанта, държавата трябва да доплаща на концесионера до достигането на трафик по цялото трасе от 25 650 транспортни единици. Същевременно, данните на Министерството на регионалното развитие (МРРБ) показват, че към момента трафикът по построената вече част от магистралата едва достига 10 хил. единици, а прогнозите за 2010 г. при безплатен път са за увеличение едва с 50 на сто.

Според депутатите от ОДС, начинът на избор на фирмата без конкурс създава подозрения, че тя най-вероятно е свързана с икономическия екип на НДСВ.

Проверка в системите за легално фирмено разузнаване показва, че дружеството е собственост на Евгения Михайлова и Розалина Козлева. На тяхно име обаче няма регистрация на други дружества или връзка с политици или икономисти, близки до НДСВ.

От ОДС предполагат, че по време на правителственото заседание през декември вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев е изтеглил под натиск становището си, че концесията не е изгодна за държавата.

ОДС смятат повторно да внесат на първото пленарно заседание идната седмица проекторешение с предложение за отлагане на подписването на концесията на автомагистрала Тракия, каза в сряда за Mediapool Иван Иванов, след като за пореден път временната анкетна комисия за проверка на процедурата нямаше заседание поради липса на кворум.

Според парламентарния правилник, депутатите имат това право, ако до 15 дни ресорната комисия не разгледа предложението. Срокът изтича на 4 март.

В проекторешението, подписано от 8 депутати от 15-членната временна анкетна комисия, се настоява правителството да изчака произнасянето на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която трябва да определи дали при процедурата има форма на държавна помощ. Становище на КЗК се предвижда и в правителственото решение за сключването на договора.

В дневния ред на провалилото се заседание беше включена и точка с искане за смяна на председателя на комисията Йордан Мирчев (НДСВ) с мотивите, че блокира работата ѝ. Нека колегите първо се научат как се иска оставка, коментира Мирчев. За отстраняването му настояват от ОДС и БСП.

Според депутатите от опозицията, от мнозинството нарочно бавят работата на комисията, тъй като кабинетът трябва да подпише договора за концесията на магистралата до 11 март, когато изтича едномесечният срок от публикуването на последното правителствено решение. Според Закона за концесиите, ако дотогава не се сключи договор, цялата процедура се прекратява, обясни Иван Иванов.

Споделяне
Още от България