Едрите строители на протест срещу БСП в подкрепа на властта

Обвиненията за раздути цени, корупция и некачествено строителство били недоказани и трябвало да спрат, за да не секнат парите от Брюксел

Строителният бранш устрои в сряда странен протест, насочен срещу политическата опозиция и в подкрепа на правителството. Целта на заниманието е да бъдат снети обвиненията за раздути цени, лошо качество на строителството и корупция при провеждането на обществените поръчки за инфраструктура, където всяка година се разпределят милиарди от еврофондове и държавния бюджет.

Управляващата коалиция, от която всъщност зависи съществуването на подобни практики, се солидаризира с "недоволството" на бранша от обвиненията на БСП. Случайно или не, часове след старта на акцията кабинетът реши да отпусне 1.350 млрд. лв. за строежа на 134 км от магистрала "Хемус".

Тя бе организирана образцово, без да се блокира трафикът, за да не се дразнят гражданите. Камиони и строителна техника бяха изкарани още в ранни зори на столичния булевард "Цариградско шосе" и останаха там до 12 часа без да затрудняват движението, а междувременно представителите на бранша отидоха първо в парламента, където бяха приети радушно от неговата председателка Цвета Караянчева, а след това в Министерския съвет при премиера Бойко Борисов.

Борисов призова за качеството, а президентът - и за прозрачност

От правителствената пресслужба съобщиха лаконично, че Борисов казал, че не одобрява линията за дискредитиране на сектора, но призовал за качествено изпълнение на проектите. На което от камарата отвърнали, че спазват всички европейски стандарти при строенето на пътища.

Румен Радев също прие протестиращите и казал, че ако браншът им е консолидиран, трябва да изведе отношенията с възложителите на обществени поръчки на едно много принципно и прозрачно ниво. Държавният заявил, че от качеството на сградите и пътищата може да се съди и за нивото на държавата и културата на нацията, съобщи прессекретариатът на "Дондуков 2".

"Вие имате моята подкрепа, но очаквам да бъдете по-смели в защита на интересите на строителите. Знам, че е трудно и че всеки разчита на поръчката, защото иначе няма да ви има, само че всеки компромис, ако правите такъв, е в ущърб на обществото", заявил Радев.

Той призовал Камарата на строителите да отстоява доброто име на бранша – при провеждане на обществените поръчки, при изпълнението, до предаването на готовите обекти. По думите му не трябва да има среда, в която българският строител е поставен на колене и ситуации, при които на практика се строи на "остатъчна стойност". Необходими са стандарт за ценообразуване и ясни процедури, които гарантират, че когато се сключи договор и има разплащане, вложените пари са осигурили необходимото качество и безопасност, подчертал държавният глава.

Радев обаче заявил, че на свой ред българските граждани очакват да пътуват безопасно по сигурни пътища, които да не се ремонтират веднага след въвеждане в експлоатация, да не се срамуват от изгледа на населеното място, в което живеят.

"Моето доверие и доверието на обществото няма да бъде спечелено с протести, декларации и пресконференции, а с качество и прозрачност. Това за мен означава да има целесъобразни и с голяма обществена значимост проекти, да има прозрачни и честни обществени поръчки, да има такива условия, че всеки лев да отива по предназначение. Контролът да бъде принципен, всеобхватен и безкомпромисен", посочил президентът.

На свой ред протестиращите го уверили, че отговорността за допусканите грешки не е обща за бранша и този, който нарушава правилата, трябва да понесе своята отговорност и това следва да е валидно както за изпълнителите, така и за възложителите и упражняващите контрол институции. Те допълнили, че не желаят да работят в среда, в която всичко се обобщава и отговорността се размива.

Преди това строителите получиха пълната подкрепа на управляващите от ГЕРБ и Обединените патриоти, а БСП бе нахокана за това, че тиражирала несправедливи обвинения.

Говорителката на партията Елена Йончева педи ден заяви, че исканията им за независима оценка за качеството на построените пътища била, за да докаже "че пътищата в България отговарят на техническите изисквания и не застрашават ничий живот". Тя каза, че това било "начин да изчистим всяко съмнение в професионализма на българския строител".

БСП: Едрият капитал и властта нападат опозицията

В сряда лидерът на БСП Корнелия Нинова заяви, че едрият капитал напада опозицията, а единственото, което тя искала, било да се направи независима проверка за качеството на построените пътища.

"Днешният ден е събирателен образ на режима на Борисов, но и на модела на Прехода, когато власт и капитал се срастват и рамо до рамо бранят статуквото. Видяхме как част от този капитал беше готов да изкара работници срещу майки на деца с увреждания. Виждаме днес как едрият капитал изкарва машини срещу опозицията и срещу разследващ журналист, защото търсим истината и искаме прозрачност", заяви Нинова пред  журналисти в парламента.

Според нея "това са последните издихания на това правителство". Тя се обърна към български бизнес с думите, че в БСП са наясно, че без българско производство и без икономика България няма бъдеще. "Но не този модел на икономика, при който десет големи се договарят с властта и убиват малкия и средния бизнес. Не този модел на икономика, в който властта принуждава фирмите да връщат процент от поръчките като комисионна, а модел на свободна конкуренция и закони, еднакви за всички. Ще има закони и правила за свободна конкуренция и за правене на бизнес в свободна държава", закани се тя.

Нинова обясни и на работниците в строителството, че "вие не сте крепостни селяни, знаем, че ви е страх за хляба ви, но не допускайте да ви използват". "Защото друг модел на икономика ще е по-добър за вас и за семействата ви – вместо кражби, тези пари ще отидат за увеличаване на заплати и за подобряване на условия на труд. Така че имайте достойнство и не допускайте да бъдете употребявани в битката на статуквото на власт и бизнес срещу опозицията и промяната в държавата".

Протестът бил, за да се подреди браншът

Камарата на строителите обаче твърди, че "целта на протестите е да подредим бранша, да създадем правила за работа". По думите на председателя на управата на организацията (КСБ) Илиян Терзиев пред журналисти при началото на протеста целта на колоната от машини е да покаже, че "все още сме тук, не сме отишли на Терминал 1".

Помолен да коментира редицата проблемни строителни обекти, след които и ремонтът на столичната улица "Граф Игнатиев", както и повдигнатите обвинение срещу двама от шефовете на "ДжиПи Груп", Терзиев каза: "Ние не сме излезли за това да говорим за една или друга фирма, ние сме излезли да защитим бранша".

Така колективното тяло ("браншът") се оказа удобният чадър за прикритие на всяка отделна фирма.

"Браншът е застрашен заради това, че постоянно ни дъвчат. Това не е добре. Кому е нужно това да говориш постоянно, че този е виновен или онзи е виновен. Аз говоря за всички обекти от строителния бранш и по-точно за тези, които се работи с публични средства. Те са под прожекторите. Никой не гледа другите обекти, а те са не по-малко важни", заяви Терзиев.

Браншът: Няма доказателства за корупция и връщане на 40% от парите

Терзиев каза, че "приказките на БСП са некоректни". "Те казват, че ние връщаме 40 процента от парите, че има корупция, но това не е доказано, а само са приказки", посочи той, имайки предвид изказаните от Нинова в сряда твърдения, че за да спечели поръчка, дадена компания трябва да се съгласи да върне "под масата" процент от парите, които потъват в нечии джобове.

Факт е, че до момента прокуратурата не разобличила подобни практики, което обаче още не означава, че такива няма.

Терзиев допълни, че събраната в бранша подписка на над 60 хил. души настоява да се спре политическото говорене и секторът да се използва за евтини партийни трикове, както и да се осигури нормална среда за развитието му.

Нападките можело да намалят парите от еврофондовете

Другата болка и на правителството, и на строителните фирми е, че шумът за корупция и нередности може да навлече проверки от Брюксел, тъй като основните пари за инфраструктура идват от ЕС и от държавния бюджет.

"Апелираме да спрем да даваме лоши послания към Европа. С това много лесно ще намалеят финансовите средства към нас, когато вече дойде време за усвояване на средства, няма да има с кого да работим", предупреди Терзиев.

Той обвини в некоректност и президента Румен Радев, задето казал, че у нас се строи безкрайно скъпо и безкрайно некачествено. "Всъщност ние строим най-евтино в цяла Европа", заяви Терзиев в парламента.
 
Строителният бранш отново повтори, че ще настоява да се променят законите за устройството на територията и за обществените поръчки и вече най-ниската цена на офертите в строителството да не е водеща при избор на изпълнител. Според тях това е в основата на проблема с некачественото строителство.

Караянчева осъди опитите за дискредиране на строителите

"Осъждам всеки опит за дискредитация на българските строители и на тяхната работа в страната и в чужбина", подкрепи бранша Цвета Караянчева.

"Не се съмнявам в качеството на тяхната работа", декларира тя, въпреки многобройните свидетелства за обратното. "В бранша работят над 200 хил. души. Всеки от тях има семейство. Ако сметнем, ще се окаже, че над 600 хил. човека се изхранват от строителния бранш", допълни Караянчева и увери камарата, че ще им съдейства за по-тесен диалог с депутатите "да могат да се променят законите и там, където те чувстват, че има проблем, да им съдействаме".

Основателно е недоволството на строителите, заяви и заместник-председателят на парламентарната група на "Обединени патриоти" Искрен Веселинов: "Всички ние трябва много да внимаваме, когато изричаме силни думи по отношение на определени сектори в икономиката, защото всички те създават брутен вътрешен продукт и заетост. Желанието ни да се представим за радикални борци за някаква истина често може да застраши бизнеса и работните места".

Според него БСП прави грешка, когато "тиражира недоказани обвинения" за некачествено строителство на българските магистрали и пътища, както и с исканията за независима експертиза.

"Силно се надявам този тип кампании срещу сектори от българския бизнес да нямат за цел действително неглижирането на българските фирми, съответно възходът на чужди големи компании, които да ползват българските за подизпълнители", допълни Веселинов.

Защита и от пътната агенция

Строителите получиха и подкрепата на основния се работодател – пътната агенция. Нейният председател Светослав Глосов, който допреди да заеме държавния пост оглавяваше протестрищата сега камара, счита, че нейните членове са прави в недоволството си, тъй като не трябвало се компрометира името на българския строител.

Пред Нова телевизия той обясни, че исканата от БСП проверка не е лесна работа: "Не се взима една проба само от един път, има методика, по която се взимат проби, има изисквания на минимален брой проби, има задължение да се направи организация на движението, да се обезопаси взимането на проби. Не е процес за половин или един час".

"Тези същите строители само в последната една седмица въведоха в експлоатация нови 30 километра пътища в различни краища на страната. Само след броени дни ще функционира новият участък от автомагистрала "Струма", който е 24 километра. Тези строители обещаха и предадоха този участък пет месеца преди договора", заяви пътният шеф.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?