Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Едрият европейски бизнес признава, че лобира в САЩ, но не и в ЕС

2 коментара

Много от най-големите европейски корпорации избягват да регистрират своята лобистка дейност в Брюксел, независимо, че признават мащабите на операциите си във Вашингтон, където регистрацията на лобистите е задължителна по закон. Това показва ново проучване, цитирано от сайта EUobserver.

В резултат на различните изисквания за регистрация в двете законодателни столици – в Брюксел регистрирането на лобистка дейност в Европейската комисия е доброволно – нещата изглеждат така, че като цяло големият европейски бизнес е много по-ангажиран да лобира във Вашингтон, отколкото в Брюксел. Такова е заключението в ново проучване на организации, които следят лобистката дейност.

Според анализа 50-те най-големи корпорации в ЕС казват, че имат разходи за лобистка дейност.

Двадесет от тези 50 базирани в ЕС компании не са вписани в лобисткия регистър на ЕК, сочи публикуваният доклад на "Приятели за Земята", която сама по себе си е лобистка организация в полза на екологични каузи.

В същото време е известно, че много компании като "Водафон" (Vodafone), "Дойче банк" (Deutsche Bank), "Нестле" (Nestle), ЕОН (E.ON) и др. имат много силно присъствие в Брюксел.

Онези европейски компании, които все пак са се вписали в регистъра, обаче декларират "неприложимо ниски бюджети" за лобистката си дейност в столицата на ЕС, пишат авторите на доклада.

Ако се сравни какви бюджети декларират тези компании в Брюксел и във Вашингтон (където коректността на вписаните суми се проверява от властите), се стига до абсурд. "Бритиш петролиум" (British Petroleum) например декларира, че лобистките ѝ разходи са 17 пъти по-високи в САЩ, отколкото в ЕС, а холандската банка "Ай Ен Джи" (ING) посочва осем пъти по-големи разходи в Америка.

Независимо от опитите на ЕС да наложи по-стриктна регулация на финансовия сектор вследствие от икономическата криза, европейски банки и застрахователни компании през 2008 г. са изразходвали над 2.75 млн. евро в Брюксел, но 18.5 млн. евро за лобиране във Вашингтон, според данни от регистрите.

В петролния бранш се наблюдава странна закономерност: колкото по-голяма е фирмата, толкова по-малки са лобистките разходи.

В действителност, през същата година три от 50-те компании са декларирали разходи над милион евро в опити да спечелят влияние върху онези, които вземат решения, докато 10 са правили това в САЩ.

Общо 13 от 21 компании, които са вписани както в регистъра на ЕС, така и в САЩ, декларират по-високи разходи за лобизъм във Вашингтон.

От това, което компаниите посочват като лобистки разходи в Европа, излиза, че някои неправителствени организации харчат повече за лобизъм, отколкото петролни фирми. Така например "Еврогрупа за животните", Европейски съвет за бежанците и изселниците" и др. неправителствени организации са похарчили над два пъти повече отколкото най-големите петролни компании "Шел" (Shell) и BP, също така от военния консорциум EADS, и много повече от "Тотал" (Total), "Арселор Митал" (Arcelor Mittal), "Газ дьо Франс" (GDF) или "Енел" (Enel).

"В настоящия си вид лобисткият регистър на ЕК се проваля в целта си да гарантира достоверна информация и да прекрати практиките на секретност в лобистката дейност в Брюксел", се посочва в доклада.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Сашо
    #2

    ...той поръчва музиката. Демокрация, с други думи. А за това, че корпорациите шикалкавят в ЕС, самият ЕС си е виновен.Ясно е едно - при всяко поскъпване и при всяко вдигане на данъците някоя от корпорациите е успяла да си прокара собствено законче.

  2. Bezkompromisen
    #1

    И Е ЖАЛКО ДА СЛУШАШ КАК ЛОБИРАНЕТО Е ЕДВА ЛИ НЕ НЕЩО ЕСТЕСТВЕНО В НАШЕТО СЪВРЕМИЕ.НЕ МОЖЕ ДА ИМА "ЗАДНА ВРАТА" ЗА ДНЕВНИЯ РЕД НА ОБЩЕСТВОТО. ТОЗИ ДНЕВЕН РЕД СЕ ЗАДАВА ОТ НАРОДИТЕ НА СТРАНИТЕ ЧРЕЗ ИЗБОРИ.ИНАЧЕ КАКВО ИЗЛИЗА, ЩОМ КАТО НЯКОЙ С ПАРИ МОЖЕ ДА НАКЛОНИ ВЕЗНИТЕ ЗА ПРОКАРВАНЕ НА ОПРЕДЕЛЕНИ ПОЛИТИКИ?АМИ ТЕЗИ ПОЛИТИКИ ЕДВА ЛИ ЩЕ СА В ИНТЕРЕСИТЕ НА НАРОДА. АКО БЕШЕ ТАКА, ТО ТОГАВА НЯМАШЕ ДА ИМА НУЖДА ОТ ЛОБИРАНЕ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.