Едрият европейски бизнес признава, че лобира в САЩ, но не и в ЕС

Много от най-големите европейски корпорации избягват да регистрират своята лобистка дейност в Брюксел, независимо, че признават мащабите на операциите си във Вашингтон, където регистрацията на лобистите е задължителна по закон. Това показва ново проучване, цитирано от сайта EUobserver.

В резултат на различните изисквания за регистрация в двете законодателни столици – в Брюксел регистрирането на лобистка дейност в Европейската комисия е доброволно – нещата изглеждат така, че като цяло големият европейски бизнес е много по-ангажиран да лобира във Вашингтон, отколкото в Брюксел. Такова е заключението в ново проучване на организации, които следят лобистката дейност.

Според анализа 50-те най-големи корпорации в ЕС казват, че имат разходи за лобистка дейност.

Двадесет от тези 50 базирани в ЕС компании не са вписани в лобисткия регистър на ЕК, сочи публикуваният доклад на "Приятели за Земята", която сама по себе си е лобистка организация в полза на екологични каузи.

В същото време е известно, че много компании като "Водафон" (Vodafone), "Дойче банк" (Deutsche Bank), "Нестле" (Nestle), ЕОН (E.ON) и др. имат много силно присъствие в Брюксел.

Онези европейски компании, които все пак са се вписали в регистъра, обаче декларират "неприложимо ниски бюджети" за лобистката си дейност в столицата на ЕС, пишат авторите на доклада.

Ако се сравни какви бюджети декларират тези компании в Брюксел и във Вашингтон (където коректността на вписаните суми се проверява от властите), се стига до абсурд. "Бритиш петролиум" (British Petroleum) например декларира, че лобистките ѝ разходи са 17 пъти по-високи в САЩ, отколкото в ЕС, а холандската банка "Ай Ен Джи" (ING) посочва осем пъти по-големи разходи в Америка.

Независимо от опитите на ЕС да наложи по-стриктна регулация на финансовия сектор вследствие от икономическата криза, европейски банки и застрахователни компании през 2008 г. са изразходвали над 2.75 млн. евро в Брюксел, но 18.5 млн. евро за лобиране във Вашингтон, според данни от регистрите.

В петролния бранш се наблюдава странна закономерност: колкото по-голяма е фирмата, толкова по-малки са лобистките разходи.

В действителност, през същата година три от 50-те компании са декларирали разходи над милион евро в опити да спечелят влияние върху онези, които вземат решения, докато 10 са правили това в САЩ.

Общо 13 от 21 компании, които са вписани както в регистъра на ЕС, така и в САЩ, декларират по-високи разходи за лобизъм във Вашингтон.

От това, което компаниите посочват като лобистки разходи в Европа, излиза, че някои неправителствени организации харчат повече за лобизъм, отколкото петролни фирми. Така например "Еврогрупа за животните", Европейски съвет за бежанците и изселниците" и др. неправителствени организации са похарчили над два пъти повече отколкото най-големите петролни компании "Шел" (Shell) и BP, също така от военния консорциум EADS, и много повече от "Тотал" (Total), "Арселор Митал" (Arcelor Mittal), "Газ дьо Франс" (GDF) или "Енел" (Enel).

"В настоящия си вид лобисткият регистър на ЕК се проваля в целта си да гарантира достоверна информация и да прекрати практиките на секретност в лобистката дейност в Брюксел", се посочва в доклада.

Споделяне

Още по темата

Още от Европа

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?