Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Едва 7% от гимназистите се смятат за финансово грамотни

3 коментара
Едва 7% от гимназистите се смятат за финансово грамотни

Като недостатъчно финансово грамотни се определят 55 на сто от учениците от ІХ до ХІІ клас, а един на всеки 14 гимназисти (7%) се смята за много добре подготвен в сферата на личните финанси. Това показва проучване на "Алфа Рисърч" сред 1000 ученици от горните класове по поръчка на "Виза" (Visa).

Според резултатите най-слаба е финансовата подготовка в ІХ клас – 36 на сто от анкетираните се определят като грамотни по тази тема, а най-голяма е тя в ХІІ клас – до 52 на сто. Въпреки това значителна част от учениците в последния клас на средното образование все още нямат самочувствие, че са запознати с паричните въпроси. Като най-добре подготвени се оценяват учениците от профилираните математически и стопански гимназии (62%), докато 2/3 от юношите в другите училища – езиковите и особено професионалните гимназии, се чувстват слабо финансово грамотни.

От общо 20 понятия във финансите юношите разпознават едва половината от тях, а в същото време само 3% се смятат за добре запознати с всички. Най-познати са често споменаваните в медийни и рекламни кампании понятия като дебитни карти (41%), кредитни карти (40%), застраховки (36%) и кредити (35%). По-специфични понятия като инфлация, просрочие, първоначален капитал и др. остават извън познанията на учениците, показва проучването.

Според данните, юношите се справят относително добре с изчисляването на отстъпката при пазаруване с кредитна карта (66%) и когато сравняват отстъпката в проценти спрямо цената на продукта в абсолютно изражение (59%). При задачите със специализирана терминология успехът е значително по-малък. Шейсет и три процента отговарят грешно или признават, че не знаят дали ще купят повече или по-малко стоки при 10% инфлация и 8% лихва на депозита им в банката, ако цените останат непроменени. Задача със сложна лихва по депозит не могат да изчислят 71% .

Учениците от по-долните класове от по-малките градове, както и от професионалните гимназии показват по-слаби от средните умения и съставляват най-рисковата група, която скоро ще навлезе на пазара на финансовите услуги. Някои от тях са успели да решат едва една от общо седем финансови задачи.

Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор. Повечето юноши знаят за съществуването на Българската народна банка (59%), Националната агенция по приходите (42%) и Комисията за защита на конкуренцията (38%). Други държавни институции в сектора остават по-слабо познати или напълно непознати Подобни нива на осведоменост са регистрирани и що се отнася до частните финансови институции. Парадоксално учениците познават най-добре заложните къщи (58%). Едва след тях идват, застрахователните компании (55%) и банките (52%), небанковите финансови институции (39%) и лизинговите компании (36%).

Учениците също така не са запознати до голяма степен с ключови регулаторни функции на държавата, които ги засягат като граждани и бъдещи ползватели на финансови услуги: 74% от всички юноши не знаят каква сума се гарантира от държавата в случай на фалит на банка, 79% не знаят, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им, а други 51% не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото.

Седемдесет и два процента от анкетираните отговарят, че родителите им изискват от тях да им съобщават какви разходи са направили, а при 53% родителите изискват да планират седмичните или месечните си разходи. Над половината от юношите (53%) съобщават, че имат възможности да спестяват. 

В контекста на слабата теоретична и практическа финансова подготовка  оптимизъм поражда фактът, че мнозинството ученици (84%) биха искали да се обучават във финансова грамотност, посочват анализаторите на проучването. Най-голям интерес юношите проявяват към темите и услугите, които са валидни за всекидневието и бъдещото потребление на финансови ресурси: какви мерки трябва да се вземат, за да се избегне свръхзадлъжняването (76%); как да се поставят личните финансови цели и как да се управляват личните финанси (76%);  важна потребителска информация при подписването на договор с банка или друга финансова институция (75%); законодателство за защита на правата на потребителите  (73%), основни банкови услуги – разплащателни сметки, карти и др. (73%).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Не е нужно за всеки вид неграмотност да се издава нов учебник. Всички училища са свързани с МОН и РИО и могат да получават беседи за учениците, които те да четат при добро желание на своите телефони. Темите могат да включват: гражданско образование, здравни беседи, лични финанси, училищна агресия, професионална ориентация, култура, психология. Тези проблеми могат да се коментират от самите учебни заведения, а МОН да включва задължителни теми, които да се коментират в часа на класа, например.

  2. "Шейсет и три процента..." не само са финансово неграмотни, но и като цяло не са грамотни /българските журналисти/...

  3. Коментарът е изтрит в 13:39 на 5 юли 2016 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.