Египетски военни откриха вещи на пътниците от разбилия се в Средиземно море самолет

Все още не се знае каква е причината за поредната авиокатастрофа с египетски самолет

Египетски военни откриха вещи на пътниците от разбилия се в Средиземно море самолет
Египетските власти са открили багаж, една седалка и част от човешко тяло в хода на издирването на следи от самолета на "Иджипт еър", паднал вчера в Средиземно море. Това съобщи в Атина гръцкият министър на отбраната Панос Каменос, цитиран от Ройтерс. 
 
"Преди малко бяхме уведомени от египетските власти [. . .] за откриването на част от тяло, седалка и багаж южно от мястото, където сигналът от самолета бе изгубен", каза пред репортери Каменос. 
 
Самолетът, летащ от Париж за Кайро с 66 човека на борда, изчезна от радарите малко след като напуснал гръцкото и преминал в египетското въздушно пространство. 
 
Каменос подчерта, че Гърция няма да прави предположения за причините за катастрофата. Той потвърди, че гръцките радари са регистрирали резки промени в траекторията на самолета, когато той от крейсерската височина е слязъл на височина 15 хиляди фута (ок. 4500 м), след което изчезнал от радарите. 
 
Международните усилия за откриването на изчезналия в източното Средиземноморие самолет на "Иджипт еър" продължават втори ден.
 
Кораби и самолети от Франция, Гърция и Египет претърсват района, където се предполага, че се е разбил самолетът "Еърбъс А-320".
 
В Кайро снощи пристигнаха трима френски експерти от Службата за разследване и анализи на сигурността във френската гражданска авиация, както и технически експерт от компанията "Еърбъс". 
 
Франция има право да участва в разследването, защото самолетът е излетял от Париж, бил е построен във Франция и на борда му са се намирали френски граждани.
 
В египетската столица пристигнаха и роднини на 15-те френски пасажери в изчезналия самолет. Египетските власти обещаха да поемат всички разходи по пътуването и пребиваването им в Кайро. 
 
Все още няма сигурни данни каква е причината за трагедията 
 
Френският външен министър Жан-Марк Еро заяви тази сутрин, че няма абсолютно никаква индикация за причините за катастрофата на египетския самолет.
 
Египетските власти вчера допуснаха, че е възможно причината да е терористичен акт.
"Разглеждат се всички хипотези, но никоя не е с предимство, защото нямаме абсолютно никаква индикация за причините", каза Еро по телевизия Франс-2. 
 
Утре външният министър свиква среща със семействата на пътниците и представители на държавата, за да бъде дадена "максимална информация при пълна прозрачност". 
 
Извършени в САЩ анализи на сателитни снимки не показват признаци за експлозия на борда на самолета на "Иджипт еър", заявиха пред Ройтерс експерти от американски разузнавателни агенции, пожелали анонимност.
 
Източниците уточнили, че това заключение е резултат от предварителен анализ на сателитни снимки и изтъкнали, че САЩ не изключват никоя хипотеза за причината за катастрофата, включително механична повреда, тероризъм или преднамерени действия на пилота или екипажа.
 

Няма надеждни данни, че самолетът е бил свален

Анализатор на тероризма, поддържащ връзка с членове на групировката "Ислямска държава" и други джихадистки организации, заяви, че няма "никакви заслужаващи доверие" твърдения за поемане на отговорността за разбиването на самолета на египетската авиокомпания "Иджипт еър", предаде Асошиейтед прес в петък.

Шираз Махер от Центъра за изследване на радикализацията в Лондон каза, че вчера ИД е разпространила 20-минутен видеозапис за това как планира да превземе Индия, но не и за катастрофата. "Ако бяха замесени, щеше да е доста странно за тях, да изпратят този видеозапис, вместо да се хвалят с катастрофата", заяви той.

Махер каза, че филиалите на "Ислямска държава" и Ал Каида обикновено поемат бързо отговорността при самолетни катастрофи, но добави, че самите отломки от летателния апарат ще покажат по-добре дали става дума за тероризъм.

Той отбеляза също, че би било доста необичайно да е бил взет на прицел полет, чийто пътници в мнозинството си са били мюсюлмани, както сочи изтеклият от "Иджипт еър" списък на пасажерите.

Трима представители на европейски служби, пожелали анонимност, заявиха днес, че в него няма нито едно име от някой от списъците за наблюдение на лица за тероризъм, с които американските и европейските служби и правоохранителни органи често си служат.

Самоличността на пътниците изтече в интернет. Автентичността на списъка не е официално потвърдена от "Иджипт еър".

 
Поредната авиокатастрофа удря по икономиката на Египет
 
Британският вестник "Гардиън" коментира, че катастрофата отново засилва опасенията за безопасността на пътниците, които пътуват до Египет, както и за сигурността на летищата. 
 
Засега не е изключена нито една теория за изчезването на самолета "Еърбъс А-320", но полетът от Париж до Кайро свързва две дестинации, които очевидно са цели за терористите от "Ислямска държава", отбелязва изданието и посочва, че според експерти по сигурността вероятността на борда на самолета да е била поставена бомба е еднаква в Северна Африка или в Париж.
 
Катастрофата обаче нанася нов удар по египетските надежди за връщане на многобройните туристи от Европа. Миналата седмица Германия обяви, че ще отмени забраната за полети курорта Шарм ел Шейх, но правителството в Лондон все още не е променило позицията си. Големи авиолинии, включително "Монарк еърлайнс", вече отмениха пътуванията си до есента, припомня в. "Гардиън".
 
Преди катастрофата Египет изглежда беше готов за скромно икономическо възстановяване след години на засилващи се кризи, отслабили основния за страната туристически сектор, пише американският в. "Ню Йорк таймс". 
 
Руският президент Владимир Путин заяви, че скоро може да поднови полетите до Червено море, а Световната организация на ООН по туризма обяви Луксор за столица на туризма за 2016 г., но перспективите за икономиката се влошиха след изчезването на самолета, отбелязва вестникът. Египтяните от години едва успяват да се възстановят от една криза, преди да им се наложи да се справят с друга. Последният случай обаче беше такъв шок за страната, че египетските лидери се отказаха от типичния си подход при управлението на кризи - създаването на неяснота, пише американският вестник. 
 
Вместо това, те дадоха откровена оценка, признавайки, че катастрофата може да се държи на тероризъм, и още преди да има доказателства министърът на гражданската авиация Шериф Фатхи призна, че вероятността за терористичен атентат е по-висока от тази за технически проблем. Бързото признание беше в рязък контраст с реакцията на правителството на катастрофата на руския самолет в Синай, отбелязва в. "Ню Йорк таймс", цитиран от БТА. 
 
Британските представители, които работят с Египет по подобряване на сигурността на летището в Шарм ел Шейх, са на мнение, че е малко вероятно скоро да бъде отменена забраната за полети. Тази година туристите намаляха с над 40 на сто и ако спадът продължи, вероятно ще отслаби още египетската лира. Това ще доведе до засилване на инфлацията и ще увеличи натиска върху президента Абдел Фатах ас Сиси, който тази година отвърна на критиките с железен юмрук, принуждавайки критиците си да замълчат и разпръсвайки уличните протести, припомня изданието.
 
Катастрофата на "Иджипт еър" може въпреки това да даде възможност на правителството на Ас Сиси да се възползва от съчувствието на международната общност, смятат анализатори, цитирани от в. "Ню Йорк таймс". 
 
За целта обаче то не трябва да се държи отбранително, по начина, който вече е отблъсквало съюзниците му. Майкъл Уалид Хана, старши научен сътрудник към фондация "Сенчъри", посочи, че може да има и по-цинична причина за по-откровеното поведение на Кайро: египетските представители може би виждат в случилото се възможност да обвинят друга страна, а именно Франция, за пропуските в сигурността, довели до трагедията. Това обаче може да отблъсне един от малкото приятели на Египет в Европа, отбелязва изданието.
 
Парадоксалното е, че нарастващият брой на проблемите може да накара западните страни да засилят подкрепата си за Ас Сиси. Ако страната е изправена пред сериозни проблеми със сигурността, други страни няма да искат да създават драстични проблеми и да се фокусират върху проблеми като човешките права, политиката и свободните, посочва Хана. 
Още по темата
Още от Свят

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?