ЕИБ официално се отказа от “Тракия”

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) официално потвърди в четвъртък отрицателното си становище по концесията за автомагистрала “Тракия”. Същият ден, преди да замине за финални преговори по спорната тема в Люксембург, регионалният министър Валентин Церовски се отрече от публично оповестеното решение на правителството, че концесионният договор за аутобана ще влезе в сила само при положително мнение на кредитната институция на Европейския съюз.

В отговор на запитване на Радио Нова Европа Душан Ондрейчка от пресслужбата на финансовата институция в Люксембург заяви в четвъртък, че “ Европейската инвестиционна банка е съфинансирала части от изграждането на магистрала “Тракия” по заем, сключен през 2000 г. Банката не е участвала в избора на концесионер на магистралата. Според статута на ЕИБ, тя може да финансира единствено проекти, които са отдадени на търг, по подходящ начин, според правилата в Европейския съюз”.

Съгласието на ЕИБ за задействане на договора с българо-португалския консорциум “Автомагистрала Тракия” бе потърсено заради отпуснатите на българската държава 100 млн. евро за изграждане на пътните отсечки Оризово-Стара Загора (38 км) и Карнобат-Бургас (32 км) от магистралата, както и заради предоставените 60 млн. евро по програма “Транзитни пътища”, с част от които бяха ремонтирани отсечки по трасето София – Пловдив.

От ЕИБ обаче заявиха, че не могат да участват в проект, който вече не е държавен и избора на чийто изпълнител банката не е одобрила.

Това означава, че на практика финансовата институция не може повече да кредитира отсечките, тъй като вече те не се изпълняват от държавата, която е гарантирала отпуснатия заем. При това положение, освен че ще бъде спряно финансирането на двата проекта, ЕИБ ще увеличи и лихвите по вече усвоените суми като при търговски заем, обясни Евгени Чачев, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството. Това означава, че българската държавата трябва да изплати повече средства от бюджета.

В момента ЕИБ е в контакт с българското правителство по отношение на създалата се ситуация, каза още Душан Ондрейчка. От офиса на банката в Люксембург съобщиха, че в България е пристигнал техният представител Жан Марк Арнокс, който ще е в София до края на тази седмица заради проблема с магистрала “Тракия”.

На 15 март т.г. правителствената информационна служба официално съобщи, че с решение на подпис Министерски съвет е поставил три условия, за да влезе в сила концесионния договор за магистралата. Едното, според съобщението, гласи буквално следното: “Получаване на писмено съгласие на Европейската инвестиционна банка съгласно финансов договор активите на новоизградените участъци Лот 1 “Оризово-Стара Загора” и Лот 5 “Карнобат-Бургас” да бъдат включени в обекта на концесията при сключването на концесионния договор”.

Второто условие бе становище от Комисията за защита на конкуренцията, че при отдаването на концесията без търг и конкурс няма държавна помощ. КЗК вече пусна спорната концесия.

Последното условие е получаването на безусловно становище от Евростат, че инвестициите се отразяват по баланса на концесионера и не се включват при измерване на дефицита на т.нар. консолидирано европейско правителство.

Днес обаче регионалният министър Валентин Церовски отрече отрицателното мнение на ЕИБ да доведе до разваляне на концесионния договор, подписан в края на март т.г. Като единствено условие за задействане на концесионния договор той посочи вече взетото положително решение на КЗК.

Преди да замине за Люксембург, на финални преговори с кредитната институция Церовски заяви, че решението на ЕИБ няма отношение към концесионния договор. Той уточни, че българското правителство не е получило официално отговор от банката, че се оттегля от магистрала “Тракия”.

Правителството всъщност пита ЕИБ дали желае да продължим договорните си отношения до построяването на двете отсечки от магистралата, след което те да бъдат включени в концесията, коментира Церовски пред БНР. По думите му, банката има право да се оттегли от проекта, “ако счете, че е частен, какъвто той действително е”.

Това обаче няма по никакъв начин да повлияе върху концесионния договор, повтори на няколко пъти Церовски. Ако банката се оттегли, според него това ще означава единствено, че българската страна трябва да намери друго финансиране за построяването на двете отсечки.

Регионалният министър бе категоричен, че няма проблем да се намери друг кредитен източник и посочи, че мястото на ЕИБ могат да заемат банките, които ще кредитират концесионера на “Тракия”. “Единственото ни условие е те да предоставят условия най-малкото равни или по-добри от тези, по които ЕИБ кредитира двете отсечки от магистралата”, заяви Церовски пред БНР.

Пред Дарик радио регионалният министър лансира версията, че банките кредиторки на концесионера вече са готови с условия, равни и дори по-добри от тези на кредитната институция на Европейския съюз.

При подписването на концесионния договор, който така и не бе предоставен публично, експерти на критикуващата сделката опозиция посочиха, че в контракта на концесионера се признават 12% разходи за обслужване на финансовите му отношения с банките кредиторки, докато заемите от ЕИБ са с лихва под 3 процента.

Според Церовски, при отказ на ЕИБ няма проблем и българската държава предварително да изплати накуп на банката вече усвоените средства по кредита, които по думите му не надхвърляли 25 млн.евро. “Това е изгодната за държавата политика – предварително да погасява задълженията си”, коментира регионалният министър, без да изпада в подробности защо трябва да се погасяват най-изгодните кредити.

“Няма никаква драма. Това е отделен частен проект и няма отношение към други проекти, финансирани от ЕИБ в България. Убеден съм, че няма да има никаква промяна в политиката на ЕИБ спрямо България”, декларира Валентин Церовски.

Регионалният министър допълни, че до момента и Евростат не е дал окончателно становище, което бе третото условие на правителството – поне според решението на МС от средата на март. По думите му, предварително Европейската статистическа служба е коментирала, че това е един стандартен концесионен договор и няма проблеми, свързани с държавния бюджет.

Пред радио Нова Европа предшественикът на Церовски Костадин Паскалев, който бе първият регионален министър в кабинета Сакскобургготски, коментира че няма информация за решението на Европейската инвестиционна банка, но определи като нормална реакция евентуалното ѝ оттегляне. Прехвърлянето на ангажимента върху частен субект не е политика на ЕИБ, в която България като държава ще стане акционер след присъединяването ни към ЕС, каза Паскалев, който сега е съветник на президента Георги Първанов.

Според него случаят с договора за “Тракия” доказва корупция на високо ниво: “Смятам, че е ясно на целия български народ, че става дума за ясен корупционен елемент, след като не е защитен държавният интерес, след като европейските институции формулират несъгласие”, коментира той.

Искрено се надявам публикацията в западната преса да предизвика преразглеждане на договора от страна на правителството, но не очаквам това да стане, каза в заключение Паскалев.

Преди седмица, еврокомисарят по въпросите на конкуренцията Нели Крус заяви при посещението си в София, че Европейската комисия и антитръстовият орган на ЕС ще изготвят до няколко месеца заключения по договора за отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия” на българо-португалския консорциум. Тя не се ангажира да определи какво ще е заключението, нито дали след като влезем в ЕС няма да се наложи преразглеждане на концесията, предоставена без търг. Според Нели Крус обаче Европейската комисия гледа много сериозно на контракта за 35-годишното стопанисване на магистралата срещу дострояването ѝ за 715 млн. евро.

Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?