Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК даде 5.4 млрд. евро за водородни проучвания в 15 държави

1 коментар
ЕК даде 5.4 млрд. евро за водородни проучвания в 15 държави

Европейската комисия одобри 5.4 млрд. евро финансова подкрепа за проучвания, иновации и индустриално внедряване на водородни технологии. Важният за общия европейски интерес проект е наречен IPCEI Hy2Tech и в него участват 15 страни членки на Евросъюза. Това са Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Италия, Нидерландия, Полша, Португалия, Словакия и Испания, съобщиха от ЕК в петък.

Осигуреното публично финансиране от 5.4 млрд. евро се очаква да отключи още 8.8 млрд. евро частни средства. Като част от проекта 35 компании с активи в една или повече държави от ЕС, сред които малки и средни предприемачи и стартъпи, ще се включат в 41 подпроекта.

Заместник-председателят на ЕК Маргрете Вестагер, отговаряща за политиките по конкуренция заяви, че водородът има огромен потенциал и е важен компонент от диверсификацията на енергийните източници и зеления преход. "Инвестицията в толкова иновативна технология може да е рисковата за една държава или една компания, ако е сама. Днешният проект е пример за истински амбициозно европейско сътрудничество по ключова тема", каза тя.

Комисарят вътрешния пазар Тиери Бретон отбеляза, че развитието на водородните технологии ще увеличи работните места и растежа в Европа и ще допринесе за европейския зелен и устойчив план. "С този проект ще видим как водородното производство ще се придвижи от лабораторията към фабриката и нашата индустрия ще се преобразува от технологично майсторство в търговско лидерство. И, разбира се, ние не само подкрепяме финансово водорода, ние също така постигнахме прогрес, изграждайки партньорства през Алианса за чист водород, и разработваме европейски правила за водородната инфраструктура и пазара", посочи Бретон.

Финансирането е предназначено за създаване на цяла водородна верига – от производството на водород, горивни клетки, съоръженията за съхранение, транспортиране и доставка до потреблението на зеленото гориво.

Всичките 41 проекта, част от IPCEI, са изключително амбициозни, тъй като имат за цел да разработят технологии и процеси, които надхвърлят предлаганото от пазара в момента и ще позволят големи подобрения в производителността, безопасността, въздействието върху околната среда, както и ефективността на разходите, заявяват от Брюксел.

Ако големи проекти, обхванати от проекта, се окажат много успешни и си осигурят допълнителни нетни приходи, компаниите ще трябва да върнат част от получената помощ на съответната държава членка.

Повече информация за размера на помощта за отделните участници ще бъде налична в публичната версия на решението на Комисията, след като тя се споразумее с държавите членки и трети страни относно всички поверителни бизнес тайни, които трябва да бъдат премахнати.

Сред участниците в проекта са добре познати големи индустриални играчи като световната софтуерна компания Symbio, френската Arkema, която работи със специализирани материали, германският производител на камиони Daimler Truck и италианският производител на самолети, локомотиви и кораби Ansaldo. Участват обаче и малки и средни предприемачи като Advent, испанската инженерингова компания H2B2, която от години работи в областта на водородните технологии, и McPhy, която се занимава с изработката на електролизатори, каквито са необходими за производството на водород.. Те ще си сътрудничат с около 300 индиректни участници, включително университети и изследователски организации.

Еврокомисията дава конкретни примери за разработките в четирите области – производство, горивни клетки, съхранение и пренос и използване на водорода.

Например естонската Elcogen ще бъде финансирана за разработката на електролизатор с намалено количество критични суровини и оптимизиран производствен процес. Холандската Nedstack пък ще разработи горивни клетки за фиксирана и морска употреба, което ще увеличи ефективността и приложимостта на горивните клетки. Френската Arkema ще е ангажирана да разработва и произвежда материали за водородни резервоари с био базирани суровини. Това може драстично да намали времето и разходите за производство, като същевременно е напълно рециклируемо и повишава безопасността, посочва се в съобщението. Производители на тежкотоварни камиони, влакове и кораби ще имат за цел да създадат транспортни средства, задвижвани с течен водород.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ефрейтора
    #1

    Тея че му сеят на корена ряпа . Научен ръководител на проекта -Мичурин . Усвоилите парите-да си ги харчат...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.