Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК: Имате висока амбиция, но се бавят плащанията по европроекти

6 коментара
ЕК: Имате висока амбиция, но се бавят плащанията по европроекти

"Виждам високо ниво на амбиция в думите на регионалният министър Росен Плевнелиев, но това, което ми се иска да видя, е малко скорост при разплащанията", каза Карстен Расмусен, зам.-ръководител на отдел "България" в главна дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия (ЕК) по време на конференция за стратегическата инфраструктура. По-рано Плевнелиев за пореден път заяви, че до 2020 г. България ще има седем магистрали, седем скоростни отсечки и тунел под Шипка. Всички, без тунела под Шипка, ще получат европейско финансиране, уточни Плевнелиев.

На забележката за бавното разплащане по пътните проекти Плевнелиев прехвърли топката към финансовия министър Симеон Дянков. "Това, което Расмусен не вижда и за това казва, че се бавим, е плащането от страна на ЕК към българския разплащателен фонд в министерство на финансите. Това още не се е случило за магистрала "Тракия", което не означава, че ние не плащаме за "Тракия" на строителите", каза Плевнелиев.

По думите му за трите лота на "Тракия" са платени над 50 млн. лева с аванса от 35 млн. евро, преведен за магистралата. Това, което Расмусен иска да каже, е, че ние тук може да си плащаме, колкото си искаме – това не се отчита от ЕК, каза министърът. Дянков обещал да заяви плащане за "Тракия" и други европроекти следващата седмица.

Пред форума Плевнелиев посочи, в момента министерството му работи по изготвянето на шест апликационни форми за еврофинансиране на пътни проекти. Сред тях е и искането за финансиране на магистрала “Хемус“, което ще е готово до 15 октомври. Искаме до 2020 г. да инвестираме 5 млрд. евро в пътища, от които 3 млрд. евро да са за магистрали, а 2 млрд. евро за скоростни пътища, добави той.

Расмусен отчете напредъка на регионалното министерство за сключването на договорите за трите лота на "Тракия", стартирането на търговете за "Марица" и подготовката на "Струма", но подчерта, че изпълнението на инфраструктурните проекти в транспорта и околната среда е на много ниско ниво. Той поздрави министрите от конференцията Плевнелиев, Нона Караджова и Трайчо Трайков, че не използват популистки изказвания в предизборен период, а говорят с факти. През последните години моята работа е по-лесна, каза Расмусен, но не спести нито един от проблемите на правителството с еврофондовете.

"Не сме сигурни, че можете да усвоите всички пари в околната среда, особено във водния сектор", каза Расмусен. България най-вероятно ще загуби средства, ще има ѝ глоби, допълни той. Макар екоминистерството да работи активно за укрепване на капацитета на общините, то трябва да ускори работата си, каза Расмусен. Все още за най-голям риск се счита невъзможността на общините да възлагат големи обществени поръчки, добави експертът.

Тежките инфраструктурни сектори "Околна среда" и "Транспорт" все още са под средното ниво на усвояване на средствата, отбеляза Расмусен. Според него е необходимо и по-силно сътрудничество между Министерството на околната среда и водите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството във водния сектор, което ще създаде сигурност за инвеститорите.

Другият голям провал на България е с парите за жп сектора, каза еврочиновникът и припомни провала на проекта за ремонт на линията Пловдив – Свиленград по ИСПА, който не беше завършен в срок и страната изгуби 80 млн. евро. Има крайни срокове, който трябва да се приемат много на сериозно, иначе ще губите пари, каза експертът.

ЕК застава на 100% зад идеята българският железопътен оператор да се преструктурира, каза още Расмусен. Той е най-зле в цяла Централна Европа и докато не се реформира, няма никакъв смисъл да се наливат европейски средства в сектора.

Той увери представителите на правителството, че заводът за боклук в София ще получи европейско финансиране, въпреки че решението за това се е отложило във времето. Расмусен добави, че в следващите години ЕК ще наблегне на един сектор в България, който сега не е много застъпен – подобряване на жилищната среда – саниране, енергийна ефективност и т.н.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ха ха
    #6
  2. чичо
    #5
  3. N
    #4
  4. Кокошкова :))))
    #3
  5. Big Papa
    #2
  6. Кокошков
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.