ЕК иска България да върне над 11 млн. лева за обхода на Габрово

Повече от шест години се строят 23 км от подхода към бъдещия тунел под Шипка

През май премиерът Бойко Борисов лично провери как напредва строителството на обхода на Габрово

Европейската комисия е изпратила писмо на България, с което настоява да ѝ бъдат възстановени над 11 млн. лв. (5.66 млн. евро) за строящия се в момента обход на Габрово. Стойността на целия участък от 23 км е близо 93 млн. лв. Това става ясно от отговора на министъра на транспорта Росен Желязков до депутатите Кристина Сидерова и Росен Данчев от БСП.

Строителството на обхода на Габрово е първата фаза от изграждането на бъдещия тунел под Шипка и началото беше дадено през май 2013 г. Той се финансираше със средства от оперативна програма "Транспорт" 2007 – 2013 г. и 23-километровата отсечка трябваше да бъде готова до края на 2015 г. Това обаче не се случи. Причината беше обжалването на част от трасето от екоорганизации и от жители на града,

Съдебните спорове спряха изграждането на трети и четвърти участък от трасето. България поиска разделяне на обекта на фази, за да бъде доизграден със средства от настоящия програмен период по програма "Транспорт" 2014-2020 г.

Еврокомисията прие доводите ни, но срещу обещание обектът да бъде завършен до края на 2018 г. Това обаче не се случи поради форсмажорни обстоятелства – открити бяха археологически обект при 19-ия км и свличания на земни маси между 16 и 19 км през септември 2018 г.

Така строителството на обекта отново спря. Това лято са направени археологическите проучвания, а в момента усилено се работи по завършването на 23-те километра път. Той е готов над 90% и трябва да бъде пуснат в експлоатация до 26 ноември 2019 г., обещава Росен Желязков.

Междувременно обаче Еврокомисията изпраща писмо през лятото до България, с което настоява да възстановим над 11 млн. лв. за недовършените трети и четвърти участък, които са около десетина километра.

България ще настоява ЕК да преразгледа процедурата си за наложената финансова корекция, като за целта ще предостави допълнителна информация през декември 2019 г.

Според отговора на транспортния министър, стараната ни има "неформално уверение от европейските служби, че при завършване на обекта в рамките на 2019 г., финансовата санкция по проекта ще бъде оттеглена". Предстои да видим дали това ще се случи.

Строител на обхода на Габрово е консорциум "ПСВТ", в който влизат варненската "Хидрострой" АД, "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой – Т" Търговище. Договорът за строителство с тях е за 92.9 млн. лв. с ДДС.

Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД "Обединени консултанти", в което влизат "Трансконсулт БГ"ООД, "Рубикон Инженеринг" ООД и "Трафик Холдинг" ЕООД. Стойността на договора с тях е 1 096 032 лв. с ДДС.

Строителите нямат вина за забавеното изпълнение.

Изграждането на обходния път на Габрово започна на 16 май 2013 г. В края на декември същата година приключи работата по първия етап на проекта. Той е с дължина от 7.6 км, започва от кръстовището след село Донино и завършва преди пътен възел "Поповци" на второкласния път Севлиево – Габрово и в момента е в експлоатация.

Вторият етап е с дължина 3.2 км и включва реконструкцията на съществуващия път. Трасето минава западно от габровския квартал "Войново" и завършва при село Чехлевци. Черз него се осъществяват връзките с пътищата Севлиево – Велико Търново и Казанлък – Габрово. Този участък е във временна експлоатация.

Третият и четвъртият етап от обхода на Габрово са изцяло ново строителство. Третият етап, с дължина от 5 км, е от пътното кръстовище при село Чехлевци до пътния възел "Дядо Дянко" в Габрово.

Четвъртият етап, с дължина 4.1 км, е от пътен възел "Дядо Дянко" до кв. "Радецки" и предвижда построяването и на етапна връзка на обходния път на Габрово с Шипченския проход с дължина от 3.1 км.

Последният пети етап е втората фаза на проекта, който включва изграждането на участък от 10.5 км, включващ и тунела под връх Шипка с дължина около 3.2 км. Неговото строителство беше предвидено да стане през настоящия програмен период 2014-2020 г., но заради закъснялото изпълнение на първата фаза, сега плановете са да започне след 2020 г. Агенция "Пътна инфраструктура" все още не е правила поръчки за избор на изпълнители.

Още по темата
Още от Бизнес