ЕК иска още промени в договора за “Тракия”

ЕК иска още промени в договора за “Тракия”

Нов анекс ще трябва да се подпише към договора за автомагистрала “Тракия”, защото от транспортната дирекция на Европейската комисия са дали три препоръки и са поискали те да бъдат разписани в документа. Това съобщи във вторник заместник-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев след срещи в Брюксел.

Препоръките се отнасят до заместващите плащания на държавата, ако трафикът по магистралата падне под минимално записаната норма на ден. От ЕК са поискали да се запише, че ако услугата не е на разположение, т.е. отсечките не са завършени или са в ремонт, концесионерът да не получава заместващите плащания от държавата. Освен това се настоява плащанията по недостига да не превишават 50 на сто от общите приходи на концесионера за определен период. Другото условие е концесионерът да бъде задължен да върне парите, ако на определен етап от ЕК преценят, че парите са нерегламентирана държавна помощ.

Според Савин Ковачев, този допълнителен анекс ще се подпише с дружеството – концесионер до 2 седмици. Решението за концесията ще бъде вкарано в МС едва след писмено съгласие на Брюксел. След това започва да тече и тримесечният срок за концесионера да осигури финансиране.

Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов (БСП) обаче твърди, че няма анекс. Попитан от журналисти дали анексът трябва да бъде одобрен от Комисията за защита на конкуренцията, видимо ядосан, Гагаузов заяви, че анекс няма и няма какво да се одобрява. Попитан какво тогава са обсъждали с концесионера толкова време, министърът отвърна, че той нищо не е обсъждал.

Разяснения по десет точки от концесионния договор са поискали от генерална дирекция “Енергетика и транспорт” на ЕК, каза Савин Ковачев. Освен него, на въпросите са отговаряли другият заместник - министър Калин Рогачев, както и директорът на държавната фирма “Техноекспортстрой” Емил Коцев, която участва в дружеството – концесионер “Магистрала Тракия”. Бойко Коцев, който е брат на  Емил Коцев, е посланик на България в Брюксел.  

Питанията засягат наличието на предполагаема държавна помощ. В официалното съобщение на ЕК се уточнява, че запитването с уточняващите 10 въпроса е изпратено на 19 ноември т.г.

Савин Ковачев съобщи пред БНР, че ЕК още не е формирала окончателно мнение дали има неправомерни държавни субсидии за концесионера.

Очакваме от ЕК писмено потвърждение, че концесията е получила “зелена светлина”, заяви той.

Ковачев не каза защо българското правителство се нуждае от писменото одобрение на Брюксел, след като, по думите му, водената от Брюксел процедура не може да прекрати или отложи изпълнението на договора.

Неясно финансиране

Зам.-министърът прогнозира, че строителството на магистралната отсечка може да започне още през март, ако дружеството – концесионер осигури финансирането. Въпросът с осигуряването на средствата от дружеството – концесионер остава неизвестно.

Според информация на БТА от Брюксел, докато тече размяната на информация между българското правителство и ЕК, дружеството – концесионер “Магистрала Тракия” ще води преговори с Обединената швейцарска банка (UBS) за влизане в проекта. Търсенето на средства се налага след като друга швейцарска банка - “Креди Суис”, се отказа да участва след промяната на договора.

Мълчание за бъдещето на отсечката Калотина – София

Представителите на държавните структури, които управляват пътищата и в частност концесията на пътя от Калотина до Бургас, продължават да мълчат за бъдещето на отсечката от Калотина до София.

Главният секретар на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” и и.д. директор Милош Поцков съобщи, че три тол-пунктове ще бъдат разположени само по Северната дъга на Околовръстния път на София. Поцков представи проекта по време на Десетия икономически форум на ЦЕИ в София. Общо 28 пункта за събиране на тол-такси ще има по трасето на магистрала “Тракия”. За отсечката от Калотина до Северната софийска дъга, която е част европейски транспортен коридор 10, Поцков нищо не спомена.

Според експерти от транспортното министерство, по ОП “Транспорт” са включени всички пътни и жп проекти по 4-ти и 10 –ти европейски транспортни коридори, защото те са приоритетни за финансиране от ЕК. За финансиране е включена и автомагистрала “Струма”, която е част от коридор 4 и която “изпомпва” голяма част от ресурса за пътища по оперативната програма, защото за нея са планирани около 600 млн.евро, поясниха запознати.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?