Нов анекс ще трябва да се подпише към договора за автомагистрала “Тракия”, защото от транспортната дирекция на Европейската комисия са дали три препоръки и са поискали те да бъдат разписани в документа. Това съобщи във вторник заместник-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев след срещи в Брюксел.
Препоръките се отнасят до заместващите плащания на държавата, ако трафикът по магистралата падне под минимално записаната норма на ден. От ЕК са поискали да се запише, че ако услугата не е на разположение, т.е. отсечките не са завършени или са в ремонт, концесионерът да не получава заместващите плащания от държавата. Освен това се настоява плащанията по недостига да не превишават 50 на сто от общите приходи на концесионера за определен период. Другото условие е концесионерът да бъде задължен да върне парите, ако на определен етап от ЕК преценят, че парите са нерегламентирана държавна помощ.
Според Савин Ковачев, този допълнителен анекс ще се подпише с дружеството – концесионер до 2 седмици. Решението за концесията ще бъде вкарано в МС едва след писмено съгласие на Брюксел. След това започва да тече и тримесечният срок за концесионера да осигури финансиране.
Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов (БСП) обаче твърди, че няма анекс. Попитан от журналисти дали анексът трябва да бъде одобрен от Комисията за защита на конкуренцията, видимо ядосан, Гагаузов заяви, че анекс няма и няма какво да се одобрява. Попитан какво тогава са обсъждали с концесионера толкова време, министърът отвърна, че той нищо не е обсъждал.
Разяснения по десет точки от концесионния договор са поискали от генерална дирекция “Енергетика и транспорт” на ЕК, каза Савин Ковачев. Освен него, на въпросите са отговаряли другият заместник - министър Калин Рогачев, както и директорът на държавната фирма “Техноекспортстрой” Емил Коцев, която участва в дружеството – концесионер “Магистрала Тракия”. Бойко Коцев, който е брат на Емил Коцев, е посланик на България в Брюксел.
Питанията засягат наличието на предполагаема държавна помощ. В официалното съобщение на ЕК се уточнява, че запитването с уточняващите 10 въпроса е изпратено на 19 ноември т.г.
Савин Ковачев съобщи пред БНР, че ЕК още не е формирала окончателно мнение дали има неправомерни държавни субсидии за концесионера.
Очакваме от ЕК писмено потвърждение, че концесията е получила “зелена светлина”, заяви той.
Ковачев не каза защо българското правителство се нуждае от писменото одобрение на Брюксел, след като, по думите му, водената от Брюксел процедура не може да прекрати или отложи изпълнението на договора.
Неясно финансиране
Зам.-министърът прогнозира, че строителството на магистралната отсечка може да започне още през март, ако дружеството – концесионер осигури финансирането. Въпросът с осигуряването на средствата от дружеството – концесионер остава неизвестно.
Според информация на БТА от Брюксел, докато тече размяната на информация между българското правителство и ЕК, дружеството – концесионер “Магистрала Тракия” ще води преговори с Обединената швейцарска банка (UBS) за влизане в проекта. Търсенето на средства се налага след като друга швейцарска банка - “Креди Суис”, се отказа да участва след промяната на договора.
Мълчание за бъдещето на отсечката Калотина – София
Представителите на държавните структури, които управляват пътищата и в частност концесията на пътя от Калотина до Бургас, продължават да мълчат за бъдещето на отсечката от Калотина до София.
Главният секретар на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” и и.д. директор Милош Поцков съобщи, че три тол-пунктове ще бъдат разположени само по Северната дъга на Околовръстния път на София. Поцков представи проекта по време на Десетия икономически форум на ЦЕИ в София. Общо 28 пункта за събиране на тол-такси ще има по трасето на магистрала “Тракия”. За отсечката от Калотина до Северната софийска дъга, която е част европейски транспортен коридор 10, Поцков нищо не спомена.
Според експерти от транспортното министерство, по ОП “Транспорт” са включени всички пътни и жп проекти по 4-ти и 10 –ти европейски транспортни коридори, защото те са приоритетни за финансиране от ЕК. За финансиране е включена и автомагистрала “Струма”, която е част от коридор 4 и която “изпомпва” голяма част от ресурса за пътища по оперативната програма, защото за нея са планирани около 600 млн.евро, поясниха запознати.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Нямя ли кой да каже на тия хора, да не се опитват да откраднат цялата магистрала! Да я построят, да си вземат комисионите и толкова. Аман, вече! От кой зор ще дадеш на някой нещо, с което после той ще те шиба цял живот? Питам сегашните и бъдещите управляващи.
СЛУЖИТЕЛЯТ НА НАРОДА (ТОВА Е БЪЛГАРСКИ ПРЕВОД НА ДУМАТА "МИНИСТЪР") ГАГАУЗОВ Е ВИНАГИ ГОТОВ ДА ПИЛЕЕ ПАРИ КОИТО НЕ СА НЕГОВИ, А НА НАРОДА - ТОЧНО КАКТО ГО Е ПИСАЛ ХРИСТО БОТЕВ!!!
kakva e razkata mejdu dvamata bratia Kozevi i magistrala trakia- ndsv i lichno simeon
Tatenzeto mu napravi chudesa da osiguri naslednizite i sebe si dojivotno na garba na balgarite ( taka po navik )i sega EU popravka sled popravka.I kade ste ostane kelepira na kraja!Samo imotite ne stigat, pri tazi nekadarnost ste vzeme da mizerstva.
мошеници и крадци, Путинци !!
Оказва се, че Европейската комисия се грижи много повече за интересите на нас българите, отколкото сегашните (а и предишните) управляваши (Доган-Първан-Sax-Дмитриевич0вци).
Много интересна сделка, значи. Построяваш 120-150км магистрала, само каквото не е още започнато. Получаваш държавна гаранция за трафика (ако няма ти плащат пари, до сумата която получаваш от таксите). Срещу това, получаваш концесия за 35 години на магистрала от 400км. Освен това, така и не можах да разбера как тези 120км струват Е800 милиона. Това прави над Е 6.5 милиона на километър. Малко скъпичко за строителство в България, а?
В последните 10-12 години на територията на бивша Югославия, сиреч в Сърбия, Хърватска и Словения са построени над 1500 км. магистрали. ( за другите части от СФРЮ не знам) В България за същия период са построени 12 пъти по-малко! Явно нещо не е наред!
Колко експерти им казваха на тези двамата управленци -Калично от Бургас и Савинчо от София, че без решение от Брюксел няма да има магистрала. Ала Сливенският супер мениджър Гагаузов си знае своето!!! Май доста кинти са дадени от португалците щом е такъв зорът!!!
яка кражбица.Простичко е, братя гагаузи.Що ни беше тая Европа да ни спъва азиатските алъш-вереши, бе ?Хубаво сме се обърнали всичките на североизток и югоизток, ама проблема ни е, че при тази хоза гъзовете ни все стърчат на запад. Екзистенциална неизбежност !