ЕК иска от Airbnb да реши проблема с резервации и цени до края на август

ЕК иска от Airbnb да реши проблема с резервации и цени до края на август

Европейската комисия (ЕК) и органите за защита на потребителите от ЕС настояват платформата за резеврации на жилища онлайн Airbnb да реши проблемите с цените и резеврациите до края на август. За целта компанията трябва да приведе общите си условия в съответствие с правилата на ЕС за защита на потребителите и да осигури прозрачност при представянето на цените. Това съобщиха от Европейската комисия в понеделник.

Все повече потребители резервират ваканционно настаняване онлайн, като този сектор създаде много нови възможности за туристите. Популярността обаче не може да е оправдание за неспазването на правилата на ЕС за защита на потребителите, коментира Вера Йоурова, еврокомисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността

между половете. Тя допълва, че потребителите трябва да могат да разбират лесно за какво плащат и колко се очаква да заплатят за услугите, както и да се ползват от справедливи правила, например във връзка с анулирането на настаняване от страна на собственика.

В момента представянето на цените на Airbnb, както и редица клаузи от общите условия не са в съответствие с Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори и Регламента относно компетентността по граждански и търговски дела, е посочено в съобщението на ЕК.

Airbnb трябва да направи редица промени в общите си условия, за да спази европравилата. Дружеството разполага със срок до края на август, за да представи предложенията си.

След като Airbnb предложи решения, ЕК и органите за защита на потребителите от ЕС ще ги анализират. Ако те не бъдат счетени за задоволителни, спрямо Airbnb може да бъдат предприети действия за налагане на спазването на законодателството, се казва в съобщението на комисията.

Мерките се предприемат заради коментарите в социалните мрежи, които говорят за дублирани резервации и по-високи цени спрямо първоначално обявените.

Прозрачност на цените и премахване на нелоялни търговски практики

Сега представянето на цените от страна на Airbnb, както и разграничението между домакините, които са частни лица, и професионалистите, не отговарят на изискванията на правото на ЕС и по-специално на  Директивата за нелоялните търговски практики.

За това от Airbnb се иска да промени начина, по който представя информацията за цените, като се започне от началното търсене на сайта, за да се гарантира, че винаги, когато се предлагат места за настаняване, на потребителя се представя крайната цена, в която са включени всички задължителни такси. Например за обслужване и почистване. Ако не е възможно да се изчисли крайната цена предварително, потребителят да бъде ясно информиран, че може да се начислят допълнителни такси.

Airbnb трябва ясно да посочи дали офертата е от домакин, който е частно лице, или от професионалист, защото правилата за защита на потребителите са различни в двата случая.

От компанията се изисква да има и разясняване на клаузите или премахване на незаконните клаузи.

Съгласно Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори стандартните условия не следва да създават значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя. В директивата се изисква също така условията да са съставени на ясен и разбираем език, така че потребителите да бъдат информирани по ясен и разбираем начин за своите права.

Това означава, че Airbnb не трябва да заблуждава потребителите, като ги насочва към юрисдикция, намираща се в държава, различна от тяхната държава членка на пребиваване, е посочено в съобщението.

Освен това Airbnb не може да решава едностранно и без да посочи съответната обосновка кои клаузи могат да останат в сила в случай на прекратяване на договора.

Airbnb не може да лишава потребителите от техните основни права за предявяване на иск срещу домакина, в случай че пострадат или претърпят други вреди.

Airbnb не може да променя едностранно общите условия, без предварително и ясно да информира потребителите за това и без да им даде възможност да анулират договора.

Условията за ползване на услугата не могат да предоставят на Airbnb неограничени дискреционни правомощия относно премахването на съдържание, настоява още ЕК. Прекратяването или спирането на действието на договор от страна на Airbnb трябва да бъде обяснено на потребителите, да се урежда от ясни правила и да не лишава потребителя от правото на адекватно обезщетение или на обжалване.

Политиката на Airbnb за възстановяване на средства, компенсациите и събирането на искове за вреди и на дължимите средства по тях трябва да е ясно определена и да не лишава потребителите от правото им да се ползват от наличните правни средства за защита.

Airbnb следва да осигури на своя сайт лесно достъпна връзка към платформата за онлайн решаване на спорове, както и цялата необходима информация относно решаването им.

Следващи стъпки на ЕК

Сега Airbnb разполага със срок до края на август, за да предложи подробни решения за привеждането на практиките си в съответствие със законодателството на ЕС за защита на потребителите.

Ако е необходимо, ЕК и органите за защита на потребителите ще проведат среща с представители на Airbnb през септември, за да намерят решение на евентуални проблеми, които продължават да са налице.

Ако предложенията на дружеството не бъдат счетени за задоволителни, органите за защита на потребителите могат да решат да прибегнат до мерки за налагане на спазването на законодателството, се казва в съобщението.

Още от Бизнес