ЕК иска преминаването през зелените гранични коридори да става за 15 минути

ЕК иска преминаването през зелените гранични коридори да става за 15 минути

Европейската комисия представи насоки, за да се гарантира непрекъснатостта на потока от стоки в Европейския съюз чрез т.нар. "зелени ленти" за преминаване.

Целта на мерките е превозът на товари в рамките на ЕС да продължи да работи по време на настоящата пандемия.

Изисква се държавите членки да определят незабавно всички вътрешни гранични контролно-пропускателни пунктове в рамките на трансевропейската транспортна мрежа със "зелена лента" за преминаване.

Зелените гранични коридори трябва да бъдат отворени за всички товарни превозни средства, независимо от стоките, които превозват.

Пресичането на границата, включително извършването на всички проверки и на здравен скрининг, не следва да отнема повече от 15 минути.

"Документът с насоки има за цел да защити веригите на доставки на ЕС при тези трудни обстоятелства и да гарантира, че както стоките, така и транспортните работници ще имат възможност да пътуват без забавяне навсякъде, където е необходимо", каза еврокомисарят по транспорт Адина Вълян.

Тя допълни, че "зелените ленти" за преминаване са също така специално предназначени да осигуряват защита на транспортните работници, които се намират на предната линия при настоящата криза.

Гранични пунктове със зелена лента за преминаване

Процедурите на граничните пунктове със зелена лента за преминаване следва да бъдат сведени до минимум и да обхващат само това, което е стриктно необходимо.

Проверките и скринингът трябва да се извършват, без да се налага водачите да напускат своите превозни средства, а самите водачи следва да бъдат подлагани само на минимални проверки.

От шофьорите на товарни превозни средства не следва да се изисква да представят други документи, освен документи за самоличност и свидетелства за управление, и при необходимост писмо от работодателя.

Следва да бъде приемано подаването/показването в електронен вид на документи.

Нито едно товарно превозно средство или водач не следва да бъдат подлагани на дискриминация, независимо от произхода и местоназначението им, националността на водача или държавата на регистрация на превозното средство.

Предвид настоящото положение държавите членки също така настоятелно се приканват да преустановят временно всички ограничения за достъп до пътя, които понастоящем се прилагат на тяхна територия. За пример са посочени забрани за движение през уикенда, през нощта, както и секторни забрани.

Европейската комисия насърчава държавите членки да създадат транзитни коридори за безопасно преминаване, за да се даде възможност на непрофесионалните водачи и пътуващите с тях, като например работещите в сферата на здравеопазването и транспорта, както и на гражданите на ЕС в процес на репатриране, независимо от тяхната националност, да преминават пряко и с приоритет през съответната държава във всяка необходима посока в рамките на трансевропейската транспортна мрежа.

Това следва да се извършва при стриктно придържане към определения маршрут и извършване на необходимите минимални спирания за почивка.

Държавите членки следва да гарантират, че разполагат с поне едно летище, което работи за целите на репатрирането, и на което се извършват международни полети за оказване на помощ.

Сътрудничеството между страните

След провеждането на 18 март на видеоконферентна връзка между министрите на транспорта, Еврокомисията създаде мрежа от национални звена за контакт и платформа за предоставяне на информация относно националните мерки в областта на транспорта, предприети от държавите членки във връзка с коронавируса.

Националните звена за контакт следва да оказват подкрепа за ефективната работа на граничните контролно-пропускателни пунктове със зелена лента за преминаване.

Съседните държави, които не са членки на ЕС, се приканват да работят в тясно сътрудничество с тази мрежа, за да се гарантира потокът от стоки във всички посоки.

Прилагане на правила за транспортните работници

За да може транспортът да продължи да функционира, ЕК препоръчва на държавите членки да предприемат действия за гарантиране на свободното движение на всички работници в областта на международния транспорт, независимо от вида му.

По-специално следва да бъде отменено прилагането на някои правила, като например ограниченията за пътуване и задължителното поставяне под карантина на транспортните работници, които не проявяват симптоми.

Държавите членки не следва да изискват от транспортните работници да притежават медицинско удостоверение, доказващо, че са здрави.

За да се гарантира безопасността на транспортните работници, е необходимо предприемането на летищата, пристанищата, железопътните гари и другите центрове за сухопътен транспорт на засилени хигиенни и оперативни мерки.

Международно признатите удостоверения за професионална компетентност следва да се считат за достатъчни за доказване, че даден работник извършва дейност в областта на международния транспорт. При липсата на такива удостоверения (не всички международни водачи разполагат с тях), следва да се приема писмо, подписано от работодателя.

Всички тези принципи следва да се прилагат и за граждани на трети държави, ако те са от съществено значение, за да се гарантира свободното движение на товарите в рамките на ЕС или при влизане в Съюза.

Пандемията, причинена от коронавируса, оказва значително отрицателно въздействие върху европейския транспорт и мобилност. Европейската верига на доставки се поддържа чрез широка мрежа от услуги за товарен транспорт, включваща всички видове превоз.

Непрекъснатите услуги за сухопътен, воден и въздушен превоз на товари са от решаващо значение за функционирането на вътрешния пазар на ЕС и за ефективните действия в отговор на настоящата криза, свързана с общественото здраве, се казва в изявлението на ЕК.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес