ЕК иска разяснения за пътя през Кресненското дефиле

ЕК иска разяснения за пътя през Кресненското дефиле

Европейската комисия е изискала допълнителна информация за пътя през Кресненското дефиле, който се строи с европейски средства. Това съобщиха източници от ЕК до Mediapool, а от Министерството на транспорта потвърдиха информацията.

На 9 август 2019 г. България изпрати формуляр за кандидатстване до ЕК за отпускане на 267 млн. евро за изграждане на 41% от пътя през Кресненското дефиле, който е част от магистрала "Струма" (лот 3.2).

На 15 октомври 2019 г. е изпратено писмо от генерална дирекция "Регионална политика" на ЕК до българските власти с искане за разяснения по заявлението.

От транспортното министерство уточняват, че това е стандартна процедура при одобряването на т.нар. големи проекти, чието финансиране е над 75 млн. евро.

Основните коментари на ЕК и искането за допълнителна информация са по отношение на съответствието с изискванията на Директивите за птиците и местообитанията. , посочиха от транспортното министерство в отговор на запитване на Mediapool.

"Като пример могат да бъдат посочени изискванията, заложени в Член 6(3) от Директивата за местообитанията, съгласно който проектът трябва да бъде оценен спрямо специфичните цели за опазване на обекта, които следва да включват цели за възстановяване на местообитанията и възстановяване на видове с цел постигане на благоприятния им природозащитен статус (съгласно член 4(4) и 6(1) от същата директива) на ниво биогеографски регион в страната", се казва в отговора на транспортното министерство до Mediapool.

В него е посочено още, че "трябва да се отчетат въздействията върху характеристики като земноводни, влечуги, свързани с прясна вода/зависими видове, които са концентрирани в дъното на Кресненското дефиле, както и въздействието върху прилепите от вида "Дългоухи (Бехщайнови) нощници".

България има срок от три месеца, в който трябва да отрази бележките на Европейската комисия и отново да изпрати формуляра за кандидатстване.

Неотдавна природозащитни организации предупредиха, че "правителството води към катастрофа проекта за магистрала "Струма" през Креснеското дефиле".

Според тях от апликационната форма става ясно още, че незнайно как 36 км участък с габарити за скоростен път (Г10.5) е поскъпнал с 234 млн. евро спрямо данните от анализа разходи – ползи (cost benefit analysis). От транспортното министерство нито потвърдиха, нито отрекоха дали ЕК е поискала разяснения относно увеличената цена на пътния участък.

Освен разминаванията в цената, от коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" твърдяха още, че са открили несъответствия между трасето, представено пред ЕК, и изготвената екооценка. От транспортното министерство не дадоха еднозначен отговор дали от ЕК е поискана допълнителна информация относно трасето и екологичната му оценка.

Агенция "Пътна инфраструктура" и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които заедно с транспортното ведомство са участвали в подготовката на апликационната форма за "Струма" (лот 3.2), до момента публично не са представяли информация по случая.

В края на май премиерът Бойко Борисов отписа изграждането на пътя през Кресненското дефиле.

"Аз ще я направя до Кресна. От двете страни на Кресна да спре. И после, който иска да дава няколко милиарда, да я качи ей така горе. Искат да се качи по върховете. Представете си горе магистрала" , каза Борисов при пускането на нови 6.5 км от магистрала "Струма".

Малко по-късно – в края на юли на Комитет за наблюдение на опиративната програма стана ясно, че магистрала "Струма" няма да е готова до края на 2023 г., а в най-добрия случай през 2027 г. Това е повод представителят на ЕК Аурелиео Сесилио да попита дали магистралата ще бъде завършена през този век. 

Споделяне

Още от Бизнес

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?