Корупционните доклади на ЕК не посочват имена, но описват ясно за кого става дума

ЕК няма да се разграничи от коментарa, че Цветан Василев е кредитор на Пеевски

EurActiv: Писмото на българския олигарх показва подхода към свободата на медиите

ЕК няма да се разграничи от коментарa, че Цветан Василев е кредитор на Пеевски

Журналистите са свободни да интерпретират свободно докладите на Европейската комисия, както те пожелаят. Това заявява представител на Европейската комисия пред EurActiv по повод писмото на Корпоративна търговска банка (КТБ), обвиняващо български журналист, че с коментара си за корупционния доклад на ЕК накърнява името на КТБ и Цветан Василев, като го свързва с медиите на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Цитираният служител обяснява, че Еврокомисията не само не се възпротивява на интерпретацията на мониторинговите доклади, а дори се опитва да улесни работата на журналистите, като описва ясни ситуации и често дава повече подробности за конкретния човек, въпреки че не назовава името му.

Както посочва EurActiv, изтеклото писмо на КТБ до Еврокомисията предоставя рядък поглед за подхода на българските олигарси към свободата на медиите.

Недоволен от медийна публикация за последния доклан на ЕК за корупцията в 28-те страни от общността, българският олигарх Цветан Василев поиска съдействието на ръководството на ЕК, за да запуши устата на критичен журналист, започва статията си EurActiv. Писмото, за което съобщи в."Сега" и с чието копие EurActiv разполага, е подписано от двама представители на КТБ и изпратено до председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу, до еврокомисари и до Европарламента. Един от подписите е на олигарха Цветан Василев, председател на Надзорния съвет и мажоритарен собственик на КТБ, пояснява изданието.

От банката обвиняват журналиста от в. "Сега" Светослав Терзиев в "злонамерена лъжа", тъй като в коментара си за доклада на ЕК, сред имената, засегнати в него, е упоменал и това на спорния бизнесмен Делян Пеевски, на майка му Ирена Кръстева, собственик на "Нова българска медийна група" и банкера Цветан Василев, който е наречен техен "кредитор".

Политиката на ЕК е да се въздържа от цитиране на имена в корупционните доклади, но ситуациите и лицата са лесно различими.

По-нататък EurActiv припомня формулировка от доклада на ЕК, че "изборът на спорен депутат за председател на ДАНС е предизвикал загриженост в България и навън". ЕК не посочва име, но е всеизвестно, че назначението на "брокера на властта в сянка" Делян Пеевски предизвика масови протести, припомня изданието.

Докладът на ЕК също така посочва, че "медийната собственост е все по-концентрирана, което компрометира редакционната независимост". EurActiv отбелязва и всеизвестния факт, че най-голямата концентрация на медийната собственост и разпространение се свързва с групата на Ирена Кръстева, която, според надеждни журналистически разследвания, е била кредитирана от Цветан Василев.

КТБ е недоволна, че в коментара на в. "Сега" Василев е назован "кредитор" на Пеевски и майка му. "Лъжливото твърдение, приписано на Европейската комисия и цитирано от автора на статията във в. "Сега", представлява съзнателна злоупотреба на докладите на Комисията заради частни интереси. Това е насочено не само за помрачаване на репутацията на КТБ, но също и за принизяване на авторитета на Комисията", се казва в писмото.

"Преди да предприемем стъпки за защитаваме своето добро име и репутацията на г-н Василев, ние бихме искали потвърждение, че цитатът не е част от доклада на ЕК", пишат от КТБ до ЕК.

Доколкото писмото засяга корупционния доклад, който е от ресора на еврокомисаря Сесилия Малмстрьом, най-вероятно тя ще отговори, коментира пред EurActiv говорителката на председателя на ЕК. Говорителят на Малмстрьом – Микеле Черконе, от своя страна заяви очевидното – че в доклада не се назовават конкретни имена, а медиите са свободни да го интерпретират, съобщава още изданието.

"Медийната свобода е важен принцип. Имената са очевидни за тези, които четат докладите и за журналистите, които ги интерпретират", заяви обаче служител на ЕК, пожелал анонимност. Той по никакъв начин не даде сигнал, че вижда нещо нередно в това, че българският журналист е назовал Пеевски, Кръстева и Василев, коментира брюкселското издание.

EurActiv отбелязва, че Василев не би трябвало да се чувства обиден от твърденията, че е медиен олигарх, тъй като той приема това в интервю, дадено наскоро пред Дойче веле. Там той признава за "миноритарно" участие в медии. Години по-рано пък, в друго свое интервю за списанието Leader's magazine, Василев обяснява, че "притежава" медии.

EurActiv посочва, че сред страните в ЕС България е в дъното на класацията на "Репортери без граници" по медийна свобода за 2014 г., когато се срива до 100-то място в глобалното класиране, а миналата година е била 87-ма.

Освен това се отбелязва, че КТБ държи съществен дял от средствата на държавните компании в България. Смята се, че това ѝ позволява да води дръзка кредитна политика, а според бенефициентите е медийната група на Ирена Кръстева и Делян Пеевски, както става ясно от журналистически разследвания.

Авторът на коментара Светослав Терзиев от своя страна коментира пред EurActiv, че основната цел на КТБ е подбужда страх и автоцензура сред журналистите извън медийната империя на Кръстева и Пеевски.

Преди да пише до почти всички високопоставени фактори в Брюксел, КТБ сезира Комисията за етика в печата към Съюза на издателите. Тя се произнесе на 14 февруари, че авторът и вестникът не са нарушили етичните правила. Междувременно в."Сега" публикува и правото на отговор на банката.

В понеделник Светослав Терзиев публикува своя отговор до КТБ в статия "Що е журналистическа етика? Питайте КТБ". "Ако банкерът Цветан Василев смята за неудобно името му да се свързва с Делян Пеевски и Ирена Кръстева, нека публично да обясни защо", призова авторът, който подробно обяснява защо коментарът му не престъпва правилата на журналистическата етика.

Още по темата
Още от Европа

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?