ЕК няма да сваля очи от пътната агенция

ЕК няма да сваля очи от пътната агенция
Няма да свалим очи от Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) и ще проверяваме всеки документ, който решим, по всяко време, обеща Карстен Расмусен, отговарящ за България в Генерална дирекция "Регионална политика". Така той отговори на Симеон Пешов, шеф на най-голямата строителна фирма – "Главболгарстрой", който призова да се спрат "безкрайните проверки" в НАПИ и да се възстанови публичното финансиране, което единствено може да спаси затъналия в криза строителен бранш у нас.

"Спрете с тези проверки. Няма непрозрачност и корупция в НАПИ в момента. От година и половина един лев не е поискан от пътните фирми като комисионни за проекти", настоя Пешов.

Забележителната размяна на реплики се състоя във вторник по време на конференцията "Инфраструктурни проекти – Пътища, България 2009".

"Строителството е в криза. Около 75% от пътностроителните фирми стоят без поръчки. Единственият шанс за тези компании е да се отпушат публичните инвестиции. Ако не се стартират търговете за строителство по оперативните програми до май, предвиждам колапс на строителния сектор след август, което ще доведе до спад на икономиката с 2-3%", каза Симеон Пешов, който адресира призива си към Расмусен и вицепремиера Меглена Плучгиева, която също присъства на конференцията.

Правилата на ЕК са безкомпромисни за всички страни членки, така че проверките няма да спрат, отговори Расмусен. Вие тръгнахте по лош път и това създаде лош имидж на страната. Сега трябва да мине време, за да се изчисти тази репутация, каза представителят на ЕК.

"Не преследваме никакви политически цели със санкциите, които наложихме на България, макар да знам, че има такива подозрения. Сега съжалявам, че съм се държал толкова добре със България. ЕК няма да остави пътната агенция. Това са правилата на играта и вие трябва да ги спазвате. Освен това, ако позволим да се върне старият начин на работа – непрозрачен, неефикасен – това ще е във вреда и на вашия бизнес", обърна се Расмусен към Пешов.

"Не съм съгласна с господин Расмусен, че ЕК се отнася със симпатия към България. Отношението към нас е строго, обективно и ясно", намеси се Меглена Плугчиева.

В края на януари ГД "Регионална политика" извърши проверка в пътната агенция, за да установи дали е преструктурирана ефективно, така че ЕК да размрази спрените плащания по предприсъединителната програма ИСПА. От там се отпускат 114 млн. за магистрала "Люлин" и около 70 млн. за Дунав мост II.

Расмусен заяви, че решение за отблокиране на парите ще има "в следващите няколко месеца", без да уточнява повече.

"НАПИ е поела по правилния път", каза Расмусен. Доказателство за това е напредъкът по проекта "Люлин", който бил в окаяно състояние допреди година, но сега има реални шансове да бъде завършен почти изцяло до края на 2010 г., когато приключва действието на програма ИСПА. Оптимисти сме, че ще бъде наваксано забавянето на моста Видин – Калафат, каза Расмусен.

Според него работата в НАПИ се е подобрила осезателно по отношение на прозрачност и липса на корупционни практики, но проверките ще продължат.

Слаба проектна готовност по ОП "Транспорт"

Най-голямото предизвикателство пред страната е ефективното усвояване на близо 1 милиард евро, предназначени за пътища по Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ), каза Расмусен. Две години след старта ѝ, проектната готовност по отсечките, включени в програмата (магистралите "Струма" и "Марица" и др.) е недостатъчна, каза той.

За да сме сигурни, че програмата ще се изпълни ефективно и България няма да загуби част от финансирането по ОПТ, препоръчваме НАПИ да подготви голям брой пътни отсечки като европейски проекти, дори и те да не получат европейско финансиране. Ако те не се изпълнят в сегашния програмен период – 2007 – 2013 г., могат да бъдат включения в следващия – 2014 – 2020 г. когато за пътния ви сектор може да отпуснем два или дори четири пъти повече средства, каза Расмусен.

ЕК е за включване на "Тракия" в европейската програма

Представителят на ЕК коментира, че магистрала "Тракия" е една добра алтернатива за включване в Оперативна програма "Транспорт".

"Ако от България поиска ЕК да финансира изграждането на "Тракия", ние с готовност ще разгледаме предложението. Но Комисията има много високи изисквания по отношение на опазването на околната среда, така че на сега изготвената Оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) за магистралата, може би ще ѝ е необходима актуализация", каза Расмусен.

Наскоро от НАПИ завиха, че искат да стартират строежа на "Тракия" с национални средства, които след това да бъдат възстановени от европейските фондове, ако проектът е изпълнен по всички изисквания на ЕК. Агенцията се отметна от предишната си позиция дострояването на магистралата да стане с европейски средства и под европейски контрол.

От транспортното министерство, където е Управляващият орган на програмата, обаче не са склонни да променят параметрите на ОПТ и настояват тя да се изпълни в сега одобрения вид, т.е. без магистрала "Тракия".

Плугчиева заяви, че очаква пред МС в четвъртък транспортното министерство да представи национална позиция за доизграждането на "Тракия".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес