България е получила одобрение на оценките за съответствие на оперативните програми "Транспорт" (ОПТ) и "Конкурентоспособност" (ОПК), съобщи в сряда премиерът Бойко Борисов.
Ден по-рано Брюксел отпуши финансирането по други две програми – "Регионално развитие" и "Техническа помощ", по които общините получават пълен достъп до 1.7 млрд. евро.
Одобрението на Брюксел за това, че оперативните програми се управляват и разплащанията на проекти по тях става според европейските изисквания е необходимо за тръгнат т.нар. междинни плащания, които са в размер на 80% от общия финансов ресурс по програмите.
С одобрението на системите за контрол на четирите програми страната ни получава достъп до около 5 млрд. евро.
Още днес по сметките на финансовото министерство ще постъпят 424 млн. лева за одобрени проекти по програма "Конкурентоспособност", каза финансовият министър Симеон Дянков.
"За това, че българите са гласували за нас в днешния ден им даваме 3.2 млрд. евро (ОПТ е 2 млрд., а ОПК – 1.2 млрд. евро)", коментира премиерът Бойко Борисов.
До 15 февруари очакваме да пристигнат положителни оценки и за останалите три програми – "Околна среда", "Административен капацитет" и "Човешки ресурси", каза още Дянков.
Оперативна програма 'Транспорт" е в размер на 2 млрд. евро. По нея ще се финансира изграждането на магистрали – "Тракия", "Струма", "Марица", ремонт и строителство на жп линии, подобряване на корабоплаването и др. В момента от оперативната програма се изпълнява само проектът за столичното метро, а за няколко други текат процедури по избор на изпълнител, включително и за "Тракия". Тези дни ще бъдат отворени офертите на кандидатите да ремонтират жп отсечката Пловдив – Бургас. 92 компании са закупили тръжна документация, каза транспортният министър Александър Цветков.
"Конкурентоспособност" е насочена към бизнеса. Тази година по нея ще се открият 15 процедури на стойност 460 млн. евро.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Дано Правителството вникне какво означава това.Иначе,общи числа-3,2млд ... Трябва да се действа оперативно.
сега да си опичат акъла и у кацата с меда да не бъркат, че под лупа се гледа
.."одобрение", "достъп", ," получава", "даваме" и прочее партийна литература не четем!Искаме прости отговори: Откъде ще вземем поне 3 000 експерти, които да пишат проекти, да участват в тръжни комисии /щото как се четат не 92, а дори 30-40 оферти по 1500 стр. всяка/ и така около 500-1000 търга , кой ще контролира изпълнението на поне 1000 договора /като само за едно от поредните плащания, по всеки от тях трябват към 100 страници документи, които да се проверят от някого и бая народ да си сложи подписите/, …
къде ще съхраняваме около 20-30 000 оферти за около 10 години, на които само оригиналите им тежат няколкостотин тона, без копията, договорите, разплащателната документация и докладите за изпълнението, които добавят още няколко хиляди тона, откъде ще вземем 3-4 милиарда кредит за да платим на изпълнителите, щото еврофондовете идват, когато докажеш разходите и понякога се бавят с години. Откъде ще вземем още поне един милиард, който без всякакво съмнение ще трябва да връщаме, откъде ще дойдат проектантите за инфраструктура на стойност 3-4 миларда, като ги разсипахме? А чуждите как ще проектират на български и с българските процедури и колко такива въобще можем да докараме и на каква цена? Колко ще струват одитите на 3-5 милиона страници финансова и тръжна документация, лихвите, арбитражите, адвокатските, исковете и прочее неизбежни злини? Ако привличането на такива средства беше успех, Англия и Германия щяха да усвояват съответно 8 и 15 милиарда годишно, а те усвояват по 400-500 млн. На Германия са и излишни 15 милиарда ли? Не са и излишни, ами няма 20 000 излишни експерти, по-точно изобщо ги няма. Няма откъде да извади и 20-25 млрд. оборотни пари, щото преди да строиш трябва да оправяш собственост на терени, да правиш проучвания, да проектираш и краят му се не види. Ама ние сме си ербап /хеле пък ГЕРБ/и вие май още се радвате.
Не се подвеждайте по популизма, че ей сега потичали реките от мед и масло. За да "усвоят" пари от "еврофондовете" и публичните и частните бенефициенти, трябва първо сами да финансират инвестициите и после да им бъде възстановена безвъзмездната помощ. За да получат 3,2 млрд. лв., трябва да разполагат с около 1,4 млрд. лв., да ги разплатят и разходите им да бъдат одобрени.