ЕК предлага "нова сделка" за защита на потребителите

НПО-та ще могат да завеждат колективни искове при нарушения

ЕК предлага "нова сделка" за защита на потребителите

Преди евроизборите догодина Европейската комисия предложи пакет от законодателни промени с цел по-добра защита на потребителите. "Новата сделка за потребителите", както я наричат в Брюксел, беше представена в представителството на ЕК в София.

Новият търговски механизъм за потребителите ще им даде по-големи права и допълнителни механизми за защита с въвеждане на възможността за подаване на колективен иск срещу нелоялни практики или нарушения от представителни неправителствени организации на потребителите, посочи Огнян Златев, председател на представителството на ЕК в София.

Амбициозният план на ЕК е промените в няколко директиви да станат факт до края на мандата на този Европарламент – пролетта на 2019 г.

Защитата на хората и правата на потребителите са най-добрият аргумент да отидеш да гласуваш на изборите през май догодина, каза Меглена Кунева, която бе първият български еврокомисар и ресорът ѝ беше защита на потребителите.

Засилване на правата на потребителите онлайн

Новият механизъм ще даде повече прозрачност при онлайн пазаруване. Когато пазаруват онлайн, потребителите ще трябва да бъдат ясно информирани дали купуват продукти или услуги от търговец или от частно лице, за да знаят дали правата им на потребители са защитени в случай на нередност.

Например купувате си колело по интернет, но го получавате с повредена рамка. Ако не е обозначено, че го купувате от частно лице, вие не знаете, че нямате право да го върнете в 14-дневен срок.

Освен това, когато търсят онлайн, потребителите ще бъдат ясно информирани, когато резултат от търсенето се заплаща от търговец. Сайтовете за онлайн търговия ще трябва да информират потребителите относно основните параметри, определящи класирането на резултатите.

Въвеждат се и нови права на потребителите на "безплатни" цифрови услуги. Когато плащат за цифрова услуга, потребителите се ползват от определени права на информация и разполагат с 14 дни, за да анулират договора си (право на отказ). Чрез новия търговски механизъм за потребителите това право сега ще обхване "безплатните" цифрови услуги, за които потребителите предоставят личните си данни, но не заплащат с пари. Това обикновено ще се прилага за услуги за съхранение "в облак", социални медии или електронна поща.

Предлага се и защита срещу нелоялни и агресивни търговски практики. Например вашето семейство е резервирало ваканция в спа хотел, но когато пристига, се оказва, че е затворен за ремонт. С новия механизъм ще имате право на финансова компенсация. Сега това е възможно в някои страни, но не във всички.

Нов инструмент за колективна защита

 

С промените в европейското законодателство се въвежда правото за завеждане на колективни европейски представителни искове. Те ще могат да се подават от представителна организация на потребителите, но не и от адвокатски кантори. За България това е Комисията за защита на потребителите, която е държавен орган, а от неправителствения сектор са – Българската асоциация "Активни потребители", Федерация на потребителите в България и Сдружение за правна помощ на потребителите.

В някои държави членки вече е възможно потребителите да заведат колективен иск в съда, но сега тази възможност ще бъде въведена в целия ЕС. Причината е случаят "Дизелгейт", при който не всички европейски потребители получиха обезщетение, така както американските. Случаят "Райънеър" с отменените полети е аналогичен, дадоха пример от ЕК.

 

Новият модел за колективна защита ще позволи да се гарантира, че европейските потребители могат да се възползват пълноценно от правата си и да получават обезщетение, като същевременно се избягва рискът от злоупотреба с неоправдани съдебни спорове.

 

Санкциите за нарушителите – 4% от годишния оборот на търговеца

 

Няколко случая – "Дизелгейт", "Кембридж Аналитика" и други показаха, че органите на ЕС за защита на потребителите не са добре подготвени, за да се справят със "ситуации на масова вреда", които засягат голям брой потребители в целия ЕС. Сега, когато една компания наруши правилата, санкциите варират в целия ЕС и често са твърде малки. В резултат те са безсилни да накарат безскрупулните търговци да спрат да мамят.

 

Предложението е националните органи за защита на потребителите да разполагат с правомощията да налагат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции по координиран начин. За широко разпространени нарушения, които засягат потребителите в няколко държави в ЕС, максималната глоба ще бъде 4 % от годишния оборот на търговеца във всяка съответна държава членка. ЕК дава право на страните да въвеждат и по-високи максимални глоби.

 

Отстраняване на разликите в качеството на стоките в ЕС

 

Новият търговски механизъм за потребителите ще реши проблема и с разликите в качеството на стоките. Например една и съща марка кафе съдържа по-малко кофеин и повече захар или замразени рибени хапки съдържат различно количество риба в две различни страни, но продуктите са под един и същи бранд и в една и съща опаковка. ЕК приема това за "заблуждаващо действие" от страна на търговеца спрямо потребителите. Причината е, че те смятат, че купуват един и същи продукт, без това да е вярно на практика, което създава необосновани продуктови различия в единния пазар.

По този повод в съвместния изследователски център на ЕК, с подкрепата на повече от половината страни членки, тече тестване на такива продукти, като първите резултати ще са ясни до края на годината.

Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер вече обяви, че не приема в някои части на Европа на хората да се продават храни с по-ниско качеството, отколкото в други, въпреки че търговската марка и опаковка са едни и същи, припомниха представителите на ЕК. По тази причина предстои промяна в Директивата за нелоялните търговски практики, за да се изясни, че националните органи могат да оценяват и да отстраняват заблуждаващите търговски практики, свързани с маркетинга на продукти като идентични в няколко страни от ЕС, ако техният състав или характеристики са съществено различни.

 

По-добри условия за предприятията

 

Новият търговски механизъм ще премахне ненужната тежест за предприятията, включително чрез отмяна за фирмите на задълженията, свързани с правото на отказ на потребителя.

Например потребителите няма повече да могат да връщат продукти, които вече са използвали, а не просто изпробвали. Освен това търговците вече няма да връщат парите на потребителите, преди действително да са получили върнатите стоки.

 

С новите правила се въвежда повече гъвкавост в начина, по който търговците могат да общуват с потребителите. Освен по електронна поща, това вече ще е възможно и чрез уеб формуляри или чатове, при условие че потребителите могат да проследяват комуникацията си с търговеца.

 

Какво предстои

 

Плановете са Европейският парламент и Европейският съвет да излезе с официална позиция по двете групи предложения на ЕК за законодателните промени свързани със защитата на правата на потребителите до края на годината.

ЕК се надява след това те да бъдат одобрени от Европейския парламент до края на мандата му – пролетта на 2019 г. и да влязат в сила от 1 януари 2020 г.

От ЕК напомниха, че политиката за защита на правата на потребителите е била сред приоритетите на комисията "Юнкер" още от началото на мандата ѝ през 2014 г.

Досега е постигнато достъп до онлайн медии и пазаруване в целия ЕС, забрана на таксите за роуминг, който днес е с до 96% по-евтин в сравнение с 2012 г., по-достъпна трансгранична доставка на колети, спазване на правилата от онлайн платформите при резервации за пътуване или коли под наем, както и от технологичните гиганти – за личните данни, нови правила за пакетните туристически пътувания, платформа за онлайн разрешаване на спорове при покупка продукти онлайн и други.

Още по темата
Още от Европа