Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК проверява обществена поръчка за доставка на влакове в България от Китай

8 коментара
ЕК проверява обществена поръчка за доставка на влакове в България от Китай

Европейската комисия съобщи, че започва първото си задълбочено разследване по съмнения за нарушаване на правилата за чуждестранните субсидии в ЕС. Проверката касае обществена поръчка на Министерството на транспорта и съобщенията в България за доставка на влакове.

Уточнява се, че комисията е получила данни от китайско държавно дружество (CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно на CRRC Corporation), което е изпълнило задълженията си да докладва сделки на висока стойност. Обществената поръчка предвижда доставка и поддръжка на влаковете, както и обучение за българските служители. Според европейските правила за чуждестранните субсидии дружествата са длъжни да съобщават за участие в търгове за обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на договора надвишава 250 милиона евро и когато дружеството е получило поне 4 милиона евро чуждестранно финансиране от поне една държава извън ЕС в последните три години, пояснява ЕК.

След предварителния преглед на полученото уведомление комисията е преценила да започне задълбочена проверка, защото открива признаци, че китайското дружество е получило чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния европейски пазар. Комисията трябваше да прецени дали чуждестранното финансово участие представлява субсидия, която пряко или непряко предоставя полза за дружеството, и дали това позволява на дружеството да представи неоправдано изгодна оферта, се посочва в съобщението.

При проверката ЕК допълнително ще оцени предполагаемите чуждестранни субсидии и ще получи цялата необходима информация, за да установи дали те може да са позволили на китайското дружество да представи неоправдано изгодна оферта при участие в търг. Подобна оферта може да доведе до загуба от страна на други фирми, участващи в процедурата за обществената поръчка, отбелязва ЕК.

След приключване на проверката комисията може да приеме ангажименти, поети от дружеството, ако те напълно и ефективно преодоляват пазарното изкривяване; да забрани възлагането на поръчката, или да не прави възражение. Комисията разполага със 110 работни дни - до 2 юли, за да вземе окончателно решение. Предприемането на проверката не предрешава резултата от разследването, пише в съобщението.

Допълва се, че въпросното китайско дружество е най-големият производител на влакове в света по отношение на приходите. Българската обществена поръчка е за 20 електрически влака, както и за поддръжката им за 15 години. Предвидената стойност на договора е около 1.2 милиарда лева (610 милиона евро).

Регламентът за чуждестранните субсидии (РЧС) започна да се прилага на 12 юли 2023 г. През последните години чуждестранните субсидии изглежда са изкривили вътрешния пазар на ЕС, включително като предоставят несправедливо предимство за придобиване на дружества или за печелене на обществени поръчки, в ущърб на лоялната конкуренция, се посочва в съобщението. ЕК добавя, че предприетата днес проверка показва решимостта ѝ да запази целостта на вътрешния пазар, така че получателите на чуждестранни субсидии да не могат да се възползват от несправедливо предимство за печелене на обществени поръчки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ощавен маркиз
    #8
    Отговор на коментар #7

    Браво, Миленка! Точно така става - КУРицистаньските КЕЙДЖИБИ-МУТРО- РУБЛАДЖИИ истьочват ефрофондове по путсока Чайничистань. В замяна "работильницата на Глобуса" произвежда дроньове и снаряди за ЗЛОТО КРЕМЛИН-ПУТЬ.ле... Насажданата от ГИБРИДНИТЕ руZZистки канальЛИизации МИТОЛОГЕМЬма, че айятолашьки Айран и ЧУЧХЕтата са им "главните достьавчики" е - БЛЪФ!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Коментарът е изтрит в 20:50 на 18 февруари 2024 от автора.
    #7
  3. Milenca
    #6

    Поръчката е за 610 млн €! Вероятно и с европейски субсидии? Не разбирам защо в статията не е написано кога се е случило това, защо поръчка за толкова голяма сума не е минала през НС? Май нещата са се случили при служебните правителства? Който и да го е направил, е едно ЖИВОТНО! Алчно животно!

  4. Име1234
    #5
    Отговор на коментар #3

    Не съм сигурен, дали качеството на китайските влакове може да се мери произведеното от Сименс, но това не е причината за проверката. Причината е казана ясно - държавна помощ, позволяваща на китайския производител да продава на ниски (дъмпингови) цени.

  5. Емона-т
    #4

    Някой яко е обогатен с китайски парични знаци. Ако не беше ръша бих казал , че Китай е майката на световната корупция. Сега бих казал , че ръшъ е е не само майката. Тяе е и бащата. След самоонождане.1

  6. глас в пустиня
    #3
    Отговор на коментар #1

    В някои български градове вече има китайски акумулаторни автобуси. Отиди да ги видиш и после приказвай дали са боклуци. Повечето които пишат тук във форума са американци и си защитават техните стоки

  7. глас в пустиня
    #2

    Европейската комисия да провери скъпите американски енергоносители, скъпите американски военни самолети изтребители, скъпите американски атомни централи и т. н. , а не евтините китайски влакове които спестяват пари на българския народ. Фукушима дето гръмна в Япония е проектирана и изпълнена от американци. Ако влаковете бяха американски на два пъти по-висока цена нищо нямаше да проверява комисията

  8. BLM
    #1

    Аман от китайски боклуции!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.