ЕК се съмнява в саботаж на жп търговете

Брюксел ще блокира прехвърлянето на средства от железниците към други сектори

ЕК се съмнява в саботаж на жп търговете

Европейската комисия (ЕК) сериозно ще се противопостави на прехвърляне на средства от железопътния сектор към други области. Това е заявил Аурелио Сесилио, представител на Генерална дирекция "Регионална и градска политика" в ЕК, който е началник отдел "България, Хърватия, Словения" по време на ІХ-ия Комитет за наблюдение на оперативна програма "Транспорт".

Поводът за предупреждението му е, че Европейската комисия най-после се е усъмнила, че България умишлено бави железопътни проекти с цел да прехвърли еврофондовете за други сектори, точно както стана през предишния програмен период. Тогава с част от парите за жп сектора бяха финансирани пътни магистрали и столичното метро.

Това става ясно от разпространената стенограма от "Демократична България" от заседанието на ІХ-ия Комитет за наблюдение на оперативна програма "Транспорт", който се е провел в края на май в Правец.

Политическата формация предупреждава, че критичното забавяне на някои от проектите по програма "Транспорт" може да струва на България загуба от над 1 милиард лева.

ЕК се съмнява в саботаж на жп търговете

По време на заседанието Аурелио Сесилио открито заявява, че ЕК има съмнения за нарочни саботажи на обществените поръчки за модернизация на железопътната инфраструктура, с цел да се пренасочат средства към пътна инфраструктура или други проекти.

Той посочва, че няма видим напредък по големите жп проекти, като за жп линията "Елин Пелин – Костенец", за който има одобрени 451 млн. евро финансиране от ЕК, липсва дори договаряне.

Сесилио напомня, че страната ни е закъсняла с решаването на проблема с обжалването на обществените поръчки. Това е дало повод на ЕК да се усъмни, че нарочно се злоупотребява с това право.

"И съм прекалено учуден, че в железопътния сектор се наблюдава особена склонност към обжалване на обществените поръчки. И понякога си задавам въпроса защо е така? Дали е защото тръжните процедури в областта са зле подготвени и планирани? По-лоши ли са от тези в останалите сектори? Или тези злоупотребяващи обжалвания имат една единствена цел – да забавят инвестициите в железопътния сектор и може би да допринесат един ден за прехвърляне на инвестиции в други области", казва Аурелио Сесилио.

Той посочва, че ЕК този път няма да допусне прехвърляне на еврофондове.

"Има едно нещо, зае което комисията ще настоява и то е, поставям го в скоби, защото това е дипломатичният начин да кажа, че комисията сериозно ще се противопостави на прехвърляне на средства от железопътния сектор към други области на инвестиране. Не разчитайте на подобно нещо", казва представителят на Брюксел.

България пренасочва парите по направление към Русия

Препоръчва се на българските власти по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти.

"Затова ви препоръчваме да започнете да подготвяте алтернативни железопътни проекти, с които да усвоите тези средства", казва Аурелио Сесилио.

Вместо обаче българските власти да предложат проекти, които са част от основната европейска мрежа, т.нар. TEN-T, като например жп линията Видин – София, която беше сред приоритетните обекти в предишния планов период, се предлага средствата да се насочат към жп линията Русе - Варна, които обслужват източното направление към Русия и не са част от основната европейска мрежа, става ясно от съобщението на "Демократична България".

Управляващият орган на оперативна програма "Транспорт" изпраща писмо до Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на бюджета от 451 млн. евро.

Според "Демократична България" скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение управляващият орган насочва НКЖИ да ускори работата по модернизацията на жп линията Русе – Варна, която не е част от основната европейска мрежа.

От партията посочват, че единственият проект, който може да получи еврофинансиране, защото отговаря на условията, е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Той е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над 10 млн. лв до момента за анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е определен и за приоритетно финансиране с решение на правителството от 2011 г.

Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, предупреждават от "Демократична България". От партията посочват, че този проект е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари преди да бъде изградена основната TEN-T мрежа, за което има договореност между страните членки в ЕС.

"Демократична България" подкрепят жп проекта Видин - София

С оглед на националния и европейски интерес "Демократична България" винаги е защитавала позицията, че страната ни приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа.

Най-прекият път до Централна и Западна Европа на пристигащите азиатски товари по море минава именно по това направление. Развитието му е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион – Северозападния.

Реализацията му ще създаде оперативно съвместима свързаност на транспортната мрежа на Гърция и България с тази на останалите държави от ЕС. Това ще привлече допълнително товари от гръцките пристанища към вътрешността на ЕС, които ще минават през България. Очакванията са това до доведе до инвестиции в най-бедния регион на Европа.

За това от "Демократична България" настояват НКЖИ незабавно да подаде за финансиране пред Управляващия орган на програма "Транспорт" напълно готовия проект Видин – Медковец, на стойност 405 млн евро, който да замести изостаналия проект Елин Пелин – Костенец.

Още по темата
Още от Бизнес

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?