Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК следи покупката на изтребители в България, Румъния и Чехия

Брюксел се притеснява, че сделките можело да станат без открити търгове

19 коментара
ЕК следи покупката на изтребители в България, Румъния и Чехия

Европейската комисия е изпратила писма до България, Румъния и Чехия, в които изразява безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети без да бъдат проведени търгове. Това съобщи изданието Business News Europe.

И трите страни проучват какви са възможностите за закупуване на изтребители.

 

Еврокомисарят за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние, който наблюдава публичните търгове в 27-те членки на ЕС, е изпратил писмата до военните министри на 15 май 2012 година. Изданието разполага с копие на писмото.

 

ЕК посочва в него, че процедурата за покупка трябва да бъде отворена, за да се предотврати дискриминация на компаниите от държави членки.

 

"Писмото беше изпратено, за да изясни задълженията, наложени от законодателството на ЕС", коментира Стефан де Ринк, говорител на службата на Берние.

 

ЕК е получила отговори от България и Чехия, които описа като положителни, но пропусна да спомене Румъния, чието правителство "тъкмо излиза от една конфронтация с Брюксел във връзка с опита за отстраняване на президента Траян Бъсеску".

 

Очаква се следващия месец военният министър Аню Ангелов да внесе за обсъждане в Министерския съвет проекта за закупуване на многоцелеви изтребители. Все още не се знае дали ще бъдат купувани нови самолети или втора употреба.

 

На 4 септември Ангелов обсъди въпроса и с румънския си колега Корнелиу Добрицою , който е на посещение в България.

 

"По въпроса за придобиването на нов многоцелеви изтребител мога да кажа това, което съм казал много пъти – в МО се работи задълбочено като се анализират всички възможности и предложения. Все още няма решение кой вариант ще бъде избран. Това ще направим в периода септември - октомври 2012 г. и през ноември ще внеса предложението в Министерския съвет", посочи Ангелов.

 

За да бъде обявен проектът, ще е необходимо решение на Народното събрание, тъй като промени в закона изискват поръчките в отбраната за над 100 млн. лева да минават през парламента.

 

Румънският министър от своя страна коментира, че придобиването на нов боен самолет, което не би гарантирало използването му в период от поне 30 години е антинационално.

 

"По отношение на Румъния считам, че трябва да закупим боен самолет от 5-о поколение който да ни служи в период от 30 до 50 години. Но тъй като финансовите реалности за нас са много лоши и за да покрием нуждите си в преходния период ще се наложи да отделяме минимални средства. В същото време държа да подчертая, че няма да застрашим изпълнението на нашите ангажименти към НАТО и ЕС. Ще осигурим такъв боен самолет в преходния период до придобиването на самолет от 5-то поколение който да не постави под съмнение ангажиментите ни към НАТО и ЕС, които и за нас и за вас са доста големи. В това време ще работим по подготовката на процедурата за придобиване на самолета от 5-то поколение.", посочи Добрицою.

 

Business News Europe отбелязва, че индустрията е засегната от бюджетни съкращения и загуба на работни места и се е стигнало до яростната конкуренция между производители като американската група Lockheed Martin, европейския консорциум EADS, шведската група Saab и френската Dassault.

 

Миналия месец румънският министър на отбраната каза, че страната може да купи изтребители F-16 от Португалия, за да смени старите си самолети MiG Lancer. Португалия разполага с 45 самолета F-16 и се опитва да пласира част от тях поради тежкото си финансово положение.

 

Това доведе до незабавен отговор от компанията Saab, която, като производител на изтребителите Gripen, очаква да вземе участие във всеки търг, организиран от Румъния.

 

Съществуват и безпокойство и за ангажиментите на България към организирането на открит търг, отбелязва изданието. През октомври 2011 г. българското министерство на отбраната обяви, че няма да проведе, както се очакваше, търг за покупката на изтребители за българските военновъздушни сили през 2012 г., а ще го отложи за 2015 г.

 

Премиерът Бойко Борисов увери месец по-късно шведския си колега Фредрик Райнфелд, че причините са бюджетни. Според Business News Europe обаче съществуват подозрения въз основа на изтекли в Wikileaks документи и друга информация, че София има намерение да купи използвани F-16, включително някои от принадлежащите на Португалия.

 

През май 2011 година Швеция обяви, че очаква открита и прозрачна процедура за покупката на нови изтребители и за българската бойна авиация.

 

Повод за направеното изявление бяха думите на военния министър Аню Ангелов, че купуването на изтребител ще е "по-скоро с политическо решение, отколкото с конкурс ".

 

Директорът на Saab за България Даниел Боестад заяви, че осигуряването на прозрачна процедура е единственият начин България да избере финансово и технически най-изгодната оферта, както за българските военновъздушни сили, така и за данъкоплатците.

 

Проектът за закупуване на многоцелеви изтребители за българските ВВС бе отлаган многократно заради липсата на достатъчно средства. Не се изключва обаче в края на мандата си правителството на ГЕРБ да подпише най-скъпия проект в модернизацията на армията, който се подготвя отдавна в МО.

 

След като дълго време представяше разчети за проекта доста под пазарната му цена и влизаше в спорове, че той нямало да достигне 1 млрд. лева, Аню Ангелов призна, че различните оферти са били между 600 млн. долара и 1.4 млрд. долара за осем изтребители.

 

След това обаче министърът съобщи, че водил "неофициални разговори", за да може държавите и фирмите, които проявяват интерес към поръчката, да си "коригират" предложенията, така че да станат по-поносими за ресурсите на страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #19

    Понеже силите на реда и въоръжените сили защитават страната , може би е най добре да купим няколко хеликоптера и един два самолета за борба с пожари, защото това се очертава като най - голяма заплаха за страната и двата хеликоптера , които използуваме са явно недостатъчни. И оная самоделка бронемашина или танк , пригодена за борба с пожари не разбрах дали върши работа .

  2. Анонимен
    #18

    На гол тумбак чифте изтребители. Такова чудовищно харчене на грешни пари ще коства живота на стотици деца на България. С тези пари могат да се построят поне две детски болници, а в момента България е единствената страна в Европа без нито една детска болница (ако се изключи коптора до ХЕИ, който дори и за конюшня не става).

  3. т€еритория на Мики Маус
    #17

    Вие сте луди да купувате на такава цена! Цялата мара втасала, че за самолети толкова пари да трошим! Колко пътища са в окаяно състояние! Не са само магистралите! КОлко магистрали се нуждаят от основен ремонт? За колко социално слаби не достигат пари? А за колко онко или друг вид болни пари няма и няма да има? Колко болни ще умрат единствено защото държавата не може да намери пари за тях? Мотив единствен за подобна колкосална за размерите на България покупка е комисионната за управляващите, която се полага за всяка подобна сделка!

  4. Хем
    #16

    По темата така се говори,както го е направил №15.Без политизиране и лобиране-приятел си ми ,но твоето оръжие не ми върши работа.Ние,разбира се имаме право на мнение и критики.Те са полезни,деистват като камбанки.Всяка позиция на експерт трябва да се изслуша,а той да защити мнението си.Повече глави,по-добре мислят.

  5. Анонимен
    #15

    България няма нужда от изтребители. Освен за фукня, те няма да служат за нищо. Имаме нужда от бойни и транспортни хеликоптери, транспортни самолети за бързо прехвърляне на командоси, бързоходни ракетни катери със специализирани хеликоптери за отбрана на границите от имигранти, терористи и пр. Нужна ни е модерна ПВО и ПРО отбрана. Добре би било да се купят самолети и хеликоптери за гасене на пожари

  6. Анонимен
    #14

    Най-доброто решение е "Рафал" на "Дасо". Чисто нов самолет поколение 4 , обща заменяема платформа, която става за всичко, безспорно технологично предимство пред "Юрофайтър" и "Грипен", по-нсика цена от американските аналози и участие в победна война - Либия.

  7. Анонимен
    #13

    Я кротко! Поддържайте МИГ-овете и СУ-тата до последно. Пари няма, а стандарта ни на живот е на най-ниското ниво в ЕС! Първо него оправете! И умната! Вижте гръцкикя дълг! Набутаха им швабите подводници за няколко милиарда и сега ГРЪЦКИ ДЪЛГ. Чрез тези сделки едни държави в НАТО си оправят икономиките/работят им заводите, ниска безработица/ а други заборчняват

  8. Анонимен
    #12

    Нашия избор е Ф-16, втора употреба! :)

  9. Анонимен
    #11

    Конфликти имало, има и ще има. Между суверенни държави обаче. Кога ще се реже лента за тържествено откриване на сувернитета? Или може би съм пропуснал...

  10. Хем
    #10

    9, Иронията ти е неуместна,никой не трябва да си прави илюзии,че живеем във време в което военни конфликти са изключени.Няма такова време в историята.`Ауакс`покрива Румъния и България,оттук-накъде.Какво ни трябва?Във военно министерство да си седнат на задниците и да анализират,чисто военно-стратегически(и практически).Със сигурноста на страната не трябва да допускаме компромиси.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.