ЕК: Стройте "Тракия" с ваши пари, но по европравила

ЕК: Стройте "Тракия" с ваши пари, но по европравила

Европейската комисия смята, че търговете за две отсечки от магистрала "Тракия", стартирани миналата година, съдържат дискриминационни условия и "могат да бъдат поправени единствено чрез повторно възлагане на обществена поръчка за проекта в рамките на тръжна процедура”. Това се казва в писмо от ЕК до Национална агенция "Пътна инфраструктура", получено в агенцията в четвъртък.

За дострояването на около 100-километровата отсечка от Стара Загора до Карнобат, правителството е заделило към 150 млн. евро. Обсъждаше се вариант трасето да се включи в Оперативна програма "Транспорт", за да може ЕК да контролира изпълнението на проекта и спазването на европейските правила. Това обаче ще доведе до година - дори две, забавяне. Затова най-вероятно пътната агенция ще стартира нови процедури по избор на изпълнител, като този път ще трябва да се съобрази с правото на общността, а "Тракия" ще се финансира от държавния бюджет.

Съгласно писмото на ЕК, процедурите за строителството на двата лота съдържат неравни условия за кандидатите, като се визират дискриминация въз основа на националност, свобода на установяване, свобода на предоставяне на услуги, иобщия принцип за пропорционалност.

Цитираните нарушения в правото на общността са установени в поставеното условие кандидатите в търга да имат собствена или наета асфалтова база, която да се намира най-много на 80 км от най-далечената точка на обекта.

В писмото на ЕК е подчертано още, че са налице сходни проблеми, определени като "непряка дискриминация въз основа на националността" при провеждането на процедурите и за строителния надзор на двата лота. Основание за това заключение е изискването участниците да притежават лиценз по Закона за устройство на териториите, което задължава чуждестранни кандидати да кандидатстват за документа или да наемат български подизпълнител, но не и да участват самостоятелно.

Брюксел спря търговете за двете отсечки от "Тракия" миналата година, след като един от чуждестранните участници се оплака в ЕК, че условията в конкурса дават предимство на българските фирми – "Главболгарстрой" на Симеон Пешов, 'Трейс груп" на Николай Михайлов и "Холдинг Пътища" на Васил Божков. Те, в консорциуми с други пътностроителни фирми, единствени се изправиха срещу австрийските "Щрабаг" и "Алпине Бау", гръцки, турски и хърватска компании.

В 15-дневен срок НАПИ трябва да информира ЕК за позицията си и предприетите мерки, се казва в съобщение на агенцията. В петък Надзорният съвет на НАПИ ще обсъди позицията си и ще я обяви в най-кратък срок, ангажираха се от ведомството.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?