Европейската комисия смята, че търговете за две отсечки от магистрала "Тракия", стартирани миналата година, съдържат дискриминационни условия и "могат да бъдат поправени единствено чрез повторно възлагане на обществена поръчка за проекта в рамките на тръжна процедура”. Това се казва в писмо от ЕК до Национална агенция "Пътна инфраструктура", получено в агенцията в четвъртък.
За дострояването на около 100-километровата отсечка от Стара Загора до Карнобат, правителството е заделило към 150 млн. евро. Обсъждаше се вариант трасето да се включи в Оперативна програма "Транспорт", за да може ЕК да контролира изпълнението на проекта и спазването на европейските правила. Това обаче ще доведе до година - дори две, забавяне. Затова най-вероятно пътната агенция ще стартира нови процедури по избор на изпълнител, като този път ще трябва да се съобрази с правото на общността, а "Тракия" ще се финансира от държавния бюджет.
Съгласно писмото на ЕК, процедурите за строителството на двата лота съдържат неравни условия за кандидатите, като се визират дискриминация въз основа на националност, свобода на установяване, свобода на предоставяне на услуги, иобщия принцип за пропорционалност.
Цитираните нарушения в правото на общността са установени в поставеното условие кандидатите в търга да имат собствена или наета асфалтова база, която да се намира най-много на 80 км от най-далечената точка на обекта.
В писмото на ЕК е подчертано още, че са налице сходни проблеми, определени като "непряка дискриминация въз основа на националността" при провеждането на процедурите и за строителния надзор на двата лота. Основание за това заключение е изискването участниците да притежават лиценз по Закона за устройство на териториите, което задължава чуждестранни кандидати да кандидатстват за документа или да наемат български подизпълнител, но не и да участват самостоятелно.
Брюксел спря търговете за двете отсечки от "Тракия" миналата година, след като един от чуждестранните участници се оплака в ЕК, че условията в конкурса дават предимство на българските фирми – "Главболгарстрой" на Симеон Пешов, 'Трейс груп" на Николай Михайлов и "Холдинг Пътища" на Васил Божков. Те, в консорциуми с други пътностроителни фирми, единствени се изправиха срещу австрийските "Щрабаг" и "Алпине Бау", гръцки, турски и хърватска компании.
В 15-дневен срок НАПИ трябва да информира ЕК за позицията си и предприетите мерки, се казва в съобщение на агенцията. В петък Надзорният съвет на НАПИ ще обсъди позицията си и ще я обяви в най-кратък срок, ангажираха се от ведомството.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
20 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
и тъпите им гласоподаватели!Гърците си построиха автомагистрали с европари, а нашите си съдират задниците и пак нямаме магистрали.Но за година две си имаме червени милионери!
Та наричащия се във форума Факт е другаря червен идиот и неговото място не е тук, а спешно влизане в психиатрична клиника по метода на комунистите, т.е. на неговите хора.Най-лесно е да обвиниш другите без да виждаш собствените си идиотщини,както правят межзу впрочем другарите комунисти,пардон наричащи се от известно време социалисти.Накъдето се обърнеш в България все тяхни далавери, далавера връз далавера, после се чудят защо Пиночет напълни стадионите в Чили, да ама Чили в момента е една от най-нормалните страни в Америка.САЩ това направиха през 30 години на миналия век, щяхя да видят те ако имаха един Р.Овч или Р.Петков...
по наши правила?Само питаме...
Това преди 20 години кой му е поставил задачата да организира СДС, да иска членство в НАТО от ВНС, да рони крокодилски сълзи пред камерите на ТВ са тема на друг разговор.
Май борбата на Брюксел срещу корупцията в България се изчерпва до пробутването на свои фирми по големите обществени поръчки и връщане на по-голямата част от парите за евроизборите.Прави впечатление, че комисарите и администрацията са изключително светнати с далаверите по еврофондове и дори ги описват доста детайлно в докладите си. Само хора с богат опит може да са наясно с прилагането на всички възможни корупционни схеми.
A STANISHEV KAZVA: NE VI ISKAME PARITE I FIRMATA, NIE STE STROIM S NASHI PARI. NE E LI TOVA KORUPZIA?
s shemite nali te sa gi izmislili. Bulgarina za poreden put si misli 4e otkriva toplata voda.Te ot kudeto idvat nie tam otivame. Da me zabravqme za izborite v EK
... сегашното правителство се оказа неспособно да огранизира една нормална процедура за строителство на дългоочакваните последни 120 км от магистрала Тракия. От началото на мандата, като се заговори за магистрали, първо се описва как ще се справим с последния участък от "Тракия". Накрая се оказа, че сме неспособни да направим това. Един от многото провали на това правителство, какво толкова.Нещата умишлено се объркваха още в началото на процедурата по възлагане на строителство. Давам веднага пример: …
остават 120км, а ние ги делим на 3х40км и за всеки от нарочно формираните три нови участъка правим отделен конкурс. Каква е причината? - Причината е, че по европейските правила да доказване на фирмен капацитет у нас няма фирма, която да бъде допусната до конкурс за строителство на 120км магистрала. Самото разделяне на 120-те км от магистралата не е против правилата, но остава под въпрос целесъобразността. С други думи, ако дадеш възможност на голяма, сериозна пътно-строителна фирма да изгради изцяло тези 120км, няма ли да спечелиш време. Неудобството е, че в този конкурс си елиминирал българските фирми, но едва ли ще елиминираш българските работници като наети от тази чужда фирма.Решението за разделяне на 120-те км е чисто политическо и явно от гореизложеното, то е в интерес на няколко български бизнесмени, но в никакъв случай не е насочено срещу български пътно-строителни работници. Но кой мисли за тях, всъщност?И понеже като си глупав, трябва да си глупав до край, правят конкурс с явно дискриминационни условия, а вече сме, уж де, част от ЕС. Този път има не само нецелесъобразност, но и незаконосъобразност. И не е голяма философия от Брюксел да ни спретнат едно напълно нормално спиране на процедурата с препоръка тя да се започне от ново.Ние няма да строим магистралата, но и вие няма да я строите - пълна аналогия със случая куче на дрянка. А магистралата ни трябва. Всъщност ние нямаме все още една напълно завършена магистрала. Но това не може да бъде повод зе вземане на адекватни политически решения.
Сега офицерите от НАПИ ще оправят нещата.Магистралата през 2020 год
ot Mediapool