Екокатастрофа и изчезнали моряци в Азовско море

Екокатастрофа и изчезнали моряци в Азовско море

Руските и украинските власти провеждат операция по издирване на изчезнали моряци и почистване на огромни мазутни и серни разливи в Азовско и Черно море, след като фатална буря потопи в неделя поне пет кораба. В Керченския пролив потънаха петролен танкер, три кораба, превозващи сяра, както и товарен съд, превозващ скрап. Най-малко трима моряци са загинали, 20 се издирват при изключително тежки метеорологични условия.

Бурята разцепи на две малкия танкер "Волгонефт-139", от който се изляха поне 1300 тона мазут. В студено време мазутът потъва на дъното и това прави откриването и разчистването му по-трудни. Според еколози изчистването на разлива може да отнеме години.

Руският официален сайт Russia Today съобщи, че са открити пет тела. За двама от загиналите е потвърдено, че са от танкера. Според Интерфакс останалите три тела са на моряци от другите потънали кораби.

От руското министерство на извънредните ситуации съобщиха, че са изпратили екип от 80 човека, към които са се присъединили 112 души от руския Черноморски флот, които са се заели с почистване на разливите. В операцията участват три хеликоптера и десетки спасителни лодки.

Според представител на руското министерството на извънредните ситуации  Александър Козликин положението в Азовско море близо до екологичната катастрофа. Съобщава се, че в резултат на корабокрушенията близо до пристанище “Кавказ” във водата са се излели 5 хиляди тона сяра и повече от 4 хиляди тона мазут.

Нямало опасност за замърсяване на българското крайбрежие

Няма опасност нефтеният разлив в Керченския пролив да достигне българските териториални води, заявиха в понеделник от Морска администрация - Варна. Оттам изразиха надежда, че замърсяването с мазут ще бъде отстранено още край бреговете на Русия и Украйна

Силният вятър от юг-югозапад е разнесъл и изхвърлил голяма част от замърсяването на руския бряг. Разливът е на около 450 мили от българското крайбрежие.

"Опасностите за българското Черноморско крайбрежие от такава дистанция са незначителни. Очакваме руските колеги да се справят успешно със задачата и да отстранят нефтените разливи, които са по брега”, заяви Златко Кузманов, директор на агенция "Морска администрация".

Според него потъналата заедно с корабите в Керченския пролив сяра е в контейнери и засега не представлява екологична заплаха. Той допълни, че българските кораби-нефтосъбирачи са малки, плават при не повече от 2 бала вълнение и не излизат извън района на Варненското пристанище.

Почистването може да отнеме години

Зам.- председателят на руската служба за защита на природата Олег Митвол каза, че “работата по възстановяване на екологичното състояние на пролива няма да е един месец”.

Митвол отбеляза също, че в условията на ниска температура мазутът се утаява на дъното и тогава “ликвидирането на последствията от произшествията ще се превърне в проблем с продължителност няколко години”.

Засега е трудно да се определи мащабът на замърсяването – разлив от над 700 тона по принцип се смята за голям, но наистина катастрофалните стигат до десетки хиляди и дори стотици хиляди тонове.

Замърсеният с петрол район е в сърцето на миграционния път на птиците между Сибир и Черно море.

Близо до крайбрежното градче Илич – по средата между Кавказ и Новоросийск - стотина работници се опитват с лопати и булдозери да изринат мазута от плажовете. Според ръководителя на отряда Александър Михалков замърсени са поне 13 километра от бреговата ивица.

Досега са изнесени от района около хиляда прелетни птици, които толкова са омазани с петрол, че не могат за летят и дори да ходят. Спасители разказват, че бездомни кучета се нахвърлят върху безпомощните птици. Репортер на Ройтерс описва, че е видял няколко птици с откъснати глави.

Трагедията

Неделната буря с шестбалови вълни в Черно и Азовско море за няколко часа потопи, повреди или изхвърли на брега най-малко десет големи плавателни съда.

Първи от бедствието пострада руският танкер “Волгонефт-139”, който е бил натоварен с 4.7 хиляди тона мазут. Той е бил на рейд в пристанище “Кавказ” и се е разцепил под напора на вятъра и от удара на вълните. Според прокуратурата той е бил проектиран да пренася петрол в речни условия, а не да издържа на сериозни морски бури.

След това в пролива потънаха още три съда, превозващи сяра. Първият беше руският “Волногорск”, който е бил откъснат от мястото си на рейда в същото пристанище. Към дъното се изсипаха 2.4 тона сяра, а екипажът от 8 души, който използва спасителните лодки, беше прибран от гранична полиция.

Корпусът на аварийния товарен съд на свой ред стана капан за украинския “Ковел”, който получи пробойна и потъна недалеч от същото място с 2 хиляди тона сяра.

Екипажът беше прибран от украински пограничен катер. На пристанище “Кавказ” потъна и руският товарен кораб “Нахичеван” с 3.5 хиляди тона сяра, като осем члена от екипажа му са в неизвестност.

Руските съдове - натоварената с нефт баржа “Дика” и плаващият кран “Деметра” -  бяха откъснати от котвите си в същото пристанище. Те заседнаха на плитчините до брега. Всички четирима моряци, които са се намирали на борда, са вън от опасност.

Издирват се 20 изчезнали моряка

Бурята предизвика серия от корабокрушения и край черноморското устие в Керченския пролив с акваторията около него. Близо до Севастопол на рейд потъна грузинския съд “Хаш – Измаил”, натоварен с метал, а от 17-членния екипаж, по данни от неделя вечер, само двама са били спасени. Издирването на останалите 15 продължава.

Същевременно в Керченския пролив продължава издирването на петимата моряци от потъналия “Нахичеван”. Освен гранични войски, пожарните и бойците от министерството в издирването са включени и морски пехотинци.

Нова опасност

Агенция УНИАН съобщи в понеделник, че в Крим е обявена нова опасност от ураган. Очаква се западен вятър със скорост 12 метра в секунда и температура на въздуха през деня от 6 до 8 градуса, а през нощта от 0 до 3 градуса по Целзий.

В Новоросийската военна база, по сведения на командващия щаб, скоростта на вятъра е достигнала 15 метра в секунда, а вълнението на морето е четири-пет бала.

Още от Свят