Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Екологичната катастрофа в Атлантическия океан

0 коментара

Потъването на двете части на разцепилия се край бреговете на Испания танкер, превозващ петрол е екологично бедствие, но и сериозна икономическа катастрофа за испанския риболовен сектор.

Инцидентът стана вчера следобед, когато танкерът Престиж или по-точно - това, което беше останало от него потъна на 260 км. от бреговете на Галисия, шест дни след аварията в един от резервоарите, вследствие на която се изляха около 5000 тона петрол. До момента все още е неизвестно какви ще бъдат размерите на причинената екологична катастрофа. Експертите са разделени в мненията си. Някои учени смятат, че танковете на Престиж са могли да удържат на огромното налягане на водата и че 60-те хил. тона петрол, които е превозвал танкера ще останат в продължение на години в потъналите резервоари и няма да изтекат във водите на Атлантическия океан. Много други учени обаче смятат, че петролът вече се е излял на дълбочина поради разцепването на танкера под натиска на водата. Ако тази втора хипотеза се окаже вярна, експертите твърдят, че предвид ниската температура на водата и високото налягане, разлетият петрол ще се превърне в големи блокове, които ще се отлагат на дъното на океана.

При тази хипотеза се оказва, че екологичните щети са по-малки в дългосрочен план, тъй като петролът ще се утаи и няма да замърси директно водата. Въпреки това обаче бедствието е голямо само поради факта, че разлетият петрол - около 17 хил. тона, вече е започнал да образува на повърхността гигантско петно с дължина 150 км. дължина и ширина 10 км., което може да се приближи застрашително до бреговете на Галисия, тласкано от силата на ветровете. Приблизително 200 км от крайбрежието са вече засегнати от т.нар. "черни приливи". Икономическите щети за хиляди семейства, които се издържат с риболов и други морски продукти ще бъдат твърде големи. Екологичните последствия са значителни, защото дори властите да успеят да предотвратят достигането на петролното петно до испанските брегове, рибните акватории и фауната ще бъдат непоправимо увредени.

Съществуваше ли алтернатива на извличането на танкера към открито море? Дали не можеше петролът от този танкер да бъде прехвърлен на друг? Полемиките продължават, но това което е очевидно е, че този инцидент показа ясно празнините в международни мерки по безопасността при превоза на суров петрол и токсични продукти. Недопустимо е такъв вид транспорт да се осъществява от предприятия, които пътуват под такъв национален флаг, какъвто им е най-удобен за момента и чийто единствен интерес е да печелят лесни пари, без да отчитат огромните рискове за околната среда, които могат да настъпят вследствие на тяхната алчност.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.