Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Екологичните продукти и практики са слабо предлагани в супермаркетите у нас

4 коментара
Екологичните продукти и практики са слабо предлагани в супермаркетите у нас

Продуктите, произведени по екологичен или устойчив начин, и "зелените практики" са слабо застъпени в търговската мрежа в България, сочи проучване на международната природозащитна организация WWF в десетте най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

 

Изследването е извършено основно от "тайни клиенти" на WWF, които са посетили по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и са попълнили анкетни карти с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката. Отделно на супермаркетите са били изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от предлаганите в тях продукти, но нито една от десетте вериги не е върнала попълнени данни.

 

Така проучването на екоорганизацията, извършено по адаптирана за българските условия методология аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, установило, че дори най-добре представилата се българска верига не е достигнала и една трета от максималния брой точки.

 

При максимален брой от 18 точки, веригата "Пикадили" е получила най-голям резултат от 5.93 точки, следвана от "Фантастико" – с 5.74, "Карфур" – 5.53, "Лидл" – 4.83, "Кауфланд" – 4.69, и "Метро", която отбелязва 4.06 точки и макар реално те да са 3.06, веригата получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC за устойчиво производство. Следващите позиции в класацията са за "Била" – 3.77 точки, "Т-Маркет" – 3.49, ЦБА – 2.94, и "Пени" – 2.13.

 

При проучването на отделните видове стока е установено, че само "Лидл" продава замразена и консервирана риба със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. При предлагането на органично прясно и кисело мляко, чийто пазарен избор по принцип е силно ограничен у нас, най-добре се е представила веригата "Фантастико", в която от 33 български млечни продукти четири са био. Следват с равен брой точки "Пикадили", "Карфур" и "Била". Най-много яйца от свободно оглеждани кокошки се предлагат в "Метро", "Фантастико" и "Пикадили".

 

Анализът на това дали веригите продават "зелени" плодове и зеленчуци отчита не толкова дали са произведени по органичен начин, а по-скоро това дали се внасят от далечни страни предвид отражението на вредните емисии от транспорта върху околната среда. Проучването установило, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. Най-много местна селскостопанска продукция се предлага в "Карфур", "Пикадили" и "Била".

 

Изследването проверило и дали в десетте търговски вериги се продават течни и прахообразни перилни препарати (без омекотители и т.н.) със сертификат за екологично производство. В "Пикадили" и "Карфур" има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в "Кауфланд" и "Фантастико" се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт, съобщават от WWF.

 

Критерий за екополитики на супермаркетите е и дали те предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са ЦБА, "Т-Маркет", "Пени" и "Лидл", тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия. Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водеща е "Кауфланд" със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. "Метро" получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). "Т-Маркет" предлага само един такъв вид продукт.

 

Изследването на екоорганизацията е на правило оценка също така дали веригите рекламират екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква. Обособени щандове за биопродукти има в "Пикадили", "Фантастико", "Била", "Кауфланд". В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии. Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия, сочи анализът.

 

Същото проучване организацията е направила и в Румъния и нито една от десетте анализирани тамошни вериги, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава "Мега Имаж", която е част от групата "Делез", която притежава Пикадили в България – с 42.92 процента от възможните 18 точки, следвана от румънската "Била" (39,11%) и "Лидл" (33,63%).

 

Търговията с яйца в Румъния изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон. Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби, сертифицирани по MSC, и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати, допълват от WWF.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    Имат сертификат и ги проверяват периодично. Ако произвеждат менте, губят сертификата завинаги

  2. Анонимен
    #3

    А кой ще ми докаже, че биопродуктите не са само обикновени продукти с високи цени.

  3. Анонимен
    #2

    Ми да. Кой вярва на български производител?

  4. Анонимен
    #1

    а кои 6те ми гарантира, 4е био продуктите са наистина такижа ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.