Екологичните продукти и практики са слабо предлагани в супермаркетите у нас

Екологичните продукти и практики са слабо предлагани в супермаркетите у нас

Продуктите, произведени по екологичен или устойчив начин, и "зелените практики" са слабо застъпени в търговската мрежа в България, сочи проучване на международната природозащитна организация WWF в десетте най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

 

Изследването е извършено основно от "тайни клиенти" на WWF, които са посетили по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и са попълнили анкетни карти с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката. Отделно на супермаркетите са били изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от предлаганите в тях продукти, но нито една от десетте вериги не е върнала попълнени данни.

 

Така проучването на екоорганизацията, извършено по адаптирана за българските условия методология аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, установило, че дори най-добре представилата се българска верига не е достигнала и една трета от максималния брой точки.

 

При максимален брой от 18 точки, веригата "Пикадили" е получила най-голям резултат от 5.93 точки, следвана от "Фантастико" – с 5.74, "Карфур" – 5.53, "Лидл" – 4.83, "Кауфланд" – 4.69, и "Метро", която отбелязва 4.06 точки и макар реално те да са 3.06, веригата получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC за устойчиво производство. Следващите позиции в класацията са за "Била" – 3.77 точки, "Т-Маркет" – 3.49, ЦБА – 2.94, и "Пени" – 2.13.

 

При проучването на отделните видове стока е установено, че само "Лидл" продава замразена и консервирана риба със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. При предлагането на органично прясно и кисело мляко, чийто пазарен избор по принцип е силно ограничен у нас, най-добре се е представила веригата "Фантастико", в която от 33 български млечни продукти четири са био. Следват с равен брой точки "Пикадили", "Карфур" и "Била". Най-много яйца от свободно оглеждани кокошки се предлагат в "Метро", "Фантастико" и "Пикадили".

 

Анализът на това дали веригите продават "зелени" плодове и зеленчуци отчита не толкова дали са произведени по органичен начин, а по-скоро това дали се внасят от далечни страни предвид отражението на вредните емисии от транспорта върху околната среда. Проучването установило, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. Най-много местна селскостопанска продукция се предлага в "Карфур", "Пикадили" и "Била".

 

Изследването проверило и дали в десетте търговски вериги се продават течни и прахообразни перилни препарати (без омекотители и т.н.) със сертификат за екологично производство. В "Пикадили" и "Карфур" има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в "Кауфланд" и "Фантастико" се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт, съобщават от WWF.

 

Критерий за екополитики на супермаркетите е и дали те предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са ЦБА, "Т-Маркет", "Пени" и "Лидл", тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия. Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водеща е "Кауфланд" със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. "Метро" получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). "Т-Маркет" предлага само един такъв вид продукт.

 

Изследването на екоорганизацията е на правило оценка също така дали веригите рекламират екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква. Обособени щандове за биопродукти има в "Пикадили", "Фантастико", "Била", "Кауфланд". В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии. Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия, сочи анализът.

 

Същото проучване организацията е направила и в Румъния и нито една от десетте анализирани тамошни вериги, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава "Мега Имаж", която е част от групата "Делез", която притежава Пикадили в България – с 42.92 процента от възможните 18 точки, следвана от румънската "Била" (39,11%) и "Лидл" (33,63%).

 

Търговията с яйца в Румъния изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон. Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби, сертифицирани по MSC, и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати, допълват от WWF.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?