Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Еколози внесоха в Столичната община проект за велосипедна мрежа

26 коментара
Еколози внесоха в Столичната община проект за велосипедна мрежа

Еколозите от сдружение “За Земята” за втора поредна година напомниха на ръководството на Столичната община, че е крайно време да се изградят велосипедни алеи в София. Във вторник те отново внесоха предложение до кмета Бойко Борисов и главния архитект на столицата Петър Диков, в което е разработена мрежа от велосипедни маршрути в София.

Всеки българин, “надникнал” дори и за кратко в европейските градове, знае, че липсата на обособени пространства и мрежи за предвижване с колелета в градската среда е една от основните разлики на българската градска среда спрямо европейската.

От сдружението “За Земята” уточняват, че предпоставка за липсата на такива велосипедни мрежи е общественото мнение сред българите, че колоезденето е само за отдих, но не и за предвижване в делничния ден. Те предлагат общо 10 маршрута на територията на столицата, чрез които да се свържат отделните райони на града.

Първият маршрут минава по Горнобански път през Руски паметник до площад “Македония”. Еколозите уточняват, че в този участък съществува стара велосипедна алея и тя трябва само да се ремонтира да се направят скосявания на определените места.

Вторият предложен маршрут тръгва от площад “Македония” през улица “Алабин”, ул. “Гурко”, като за нея еколозите предлагат да бъде превърната изцяло в пешеходна зона с велосипедни алеи, и накрая да стига до стадион “Васил Левски”. 

Третият велосипеден маршрут минава по Околовръстния път на София, през Южния парк, НДК и по бул. “Витоша” стига до площад “Света Неделя”.

В четвъртия велосипеден коридор еколозите предлагат на Столичната община да превърне една от пешеходните пътеки покрай канала по бул. “Евлоги Георгиев” във велосипедна алея. Маркираният участък в това предложение е в отсечката от бул. “Фр. Нансен” до ул. “Граф Игнатиев”. 

Да се затворят за движение на автомобили улиците “Княз Ал. Батенберг” и “Московска” се планира в петия предложен маршрут за велосипеден транспорт. Алеята тръгва от площад “Гарибалди” и минава през улица “Княз Ал. Батемберг”, пресича площада и продължава по “Московска”, Храм-паметник “Св. Ал. Невски” по булевардите “Васил Левски” и “Янко Сакъзов” и през парк “Оборище” стига до бул. “Евлоги Георгиев”. От сдружението “За Земята” уточняват, че общината трябва да регулира допълнително пресичането на “Цар Освободител”, “Раковска” и движението покрай “Александър Невски”.

Шестият велосипеден маршрут минава само по улица “Симеон”. За сметка на това обаче еколозите предлагат улицата също да бъде затворена изцяло за автомобилно движение.

В седмия предложен маршрут, еколозите включват преминаването през района на Централната гара и автогара в София. В представения проект се предвижда бъдещата велосипедна алея да минава по локалното платно на  бул. “Мария Луиза” и след това по улиците “Кирил и Методий”, “Сердика” и на площад “Александър Батенберг” да се прави връзка с маршрут пет. Предложението на екоактивистите е да се забрани паркирането от ул. “Кирил и Методий” до бул. “Мария Луиза”.

Осмият предложен велосипеден маршрут ще свързва Студентския град с Ректората и Народната библиотека. Предложението е бъдещата велосипедна алея да минава по локалното платно на Цариградско шосе и да стига до Борисовата градина. Оттам велосипедната алея да продължава покрай паметника на Съветската армия, подлеза на Ректората и по улица “Кракра” да стига до парк “Оборище”. 

В предпоследния маршрут от общата велосипедна мрежа, сдружение “За Земята” предлага трасето да тръгва от улица “Царица Йоана” през бул. “Тодор Александров” и да стига до площад “Света Неделя”. След това велосипедите ще продължават по булевардите  “Цар Освободител”, “Цариградско шосе”, “Александър Малинов” и “Брюксел”.

В последният велосипеден маршрут се предлага ул. “Цар Иван Асен ІІ” да се обяви за пешеходна зона в отсечката от Орлов мост до ул. “Мизия”.

От екологичното сдружение припомнят, че представената от тях програма, съответства на европейската политика да се намалят въздействията върху изменението на климата и постепенното изчерпване на запасите с горива, с които разполага земята.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ekolog
    #27

    Mi da zabraniat na ostanalite mesta da se motkat samoubiici s velosipedi. Az barzam da ida na rabota, a niakakav si pravi kefa . I da se vavede danak za velosiped, otkade na kade s parite koito az plashtam za patishta shte praviat aleia za 10 choveka

  2. Ekolog
    #26

    A kato zatovria Moskovka, Bat boiko s kolelo li shte hodi na rabota ???

  3. aman
    #25

    Ей човечец що си мислиш, че тези които карат колело не ходят на работа с тях. Защо пък аз трябва да ти дишам газовете от колата и да блокираш обществения транспорт, защото си решил да идеш до магазина с колата си. Толерантност и разбиране ти липсват на теб и куп четене на странична литература.

  4. ekolozhka
    #24

    mi bat bojko niama da e purvia politik v evropa, ako trugne na rabota s kolelo, ma shte e dobur primer za nashte upravliavashti ... inache, ako ima alei, ideata e, che ste e malko po-bezopasno i togava mnogo poveche ot 10 choveka shte mogat da si polzvat kolelata spokojno - sega si e extremen sport

  5. aman
    #23

    предложенията за велоалеи се правят от повече от 5-6 години от За Земята. Ама нали общината работи за обществения интерес та досега няма мърдане.

  6. -
    #22

    Сбъркана работа. Велосипедни алеи трябва да има, но за това са нужни кинти. Да се предлага "изместване" на пешеходци или коли от сегашните им маршрути е голяма простотия. Вместо да предлагат недоклатени идеи по-добре господата еколози да потърсят финансиране за нови алеи (все има някоя програмка на ЕС, където може да мине), да инициират променяне на нормативите за проектиране на улици (а също и да намерят финансиране за такова), да си направят свястно проучване с преброявания, транспорти потенциали

  7. Женда
    #21

    Алеле,само като чета горните постове ми настръхват косите в какъв сприхав град живеем!!! Кой си гледа кефа по-точно? Този, на който не му пука кого ще сгази по пътя, дали на тротоара, на който ще паркира ще има място да мине майка с количка или най-вероятно хич няма да се сети, че е по-лесно да избегне задръстването и замърсяването на въздуха, ако ходи на работа с колело. Абе за какви европейци говорим изобщо при такива слабоумни отзиви на читателите на Медиапул???

  8. urbanist
    #20

    v Berlin ima 900 km velosipedni alei, vuv Viena 500 km. 25% ot holandcite se predvijvat s velosipedi v gradovete. Ama bai Ganio na velosiped kachva li se? haide de!

  9. aman
    #19

    Не е работа на НПО да вършат работата на институциите. Но птинципно си прав, че всичко трябва да е базирано на анализ. А за пари общината може да кандидатства пред ЕС с проект за вело алеи - и проучване ще се направи и ще се реализира проекта после. Не смятам за коректно да се обвиняват НПО, че не направили това и онова. Все пак тяхната роля е по-друга. Малко встрани - София е една от малкото столици в които липсват пешеходни зони - Витошка е съвсем отскоро, но не е достатъчно.

  10. Haho
    #18

    Идеята е добра,остава да се реализира,а драйвърите нека вият срещу луната.Вече 3 пъти ме блъскат като отивам на работа с колело!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.