Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Екостандарти ще оскъпят въглищата и пренаредят пазара

8 коментара
Екостандарти ще оскъпят въглищата и пренаредят пазара

Приети в сряда от правителството изисквания за качеството на въглищата и брикетите за битово отопление ще доведат до неясно все още с какъв процент поскъпване на твърдите горива, купувани от домакинствата, изчезване на купуваните досега български въглища и пренареждане на пазара

След като България бе осъдена от Еврокомисията заради прекалено прашен въздух, кабинетът предприе мерки за ограничаване на замърсителите, един от които е битовото отопление с твърди горива. Миналата година бяха приети законови поправки, а сега е одобрена и наредбата за тяхното качество. Тя ще влезе в сила месец след обнародването ѝ в Държавен вестник. Реално ефектът ѝ ще се усети през лятото, когато хората, отопляващи се с твърдо гориво – предимно възрастни и социално слаби, ще започнат да се запасяват за следващата зима.

Вече на пазара ще се пускат само въглища със съдържание на сяра от 1.3 процента, на пепел – 15 на сто, и влага – 20%. Всяка партида, предназначена на пазара, ще се проверява от Държавната агенция по метрология и технически надзор (ДАМТН) дали отговаря на тези изисквания и ще има сертификат. Вече няма да се продават насипни въглища и брикети, а само в чували от 25 кг., надлежно етикетирани и с номер на сертификата.

Министерството на околната среда и водите е отстъпило малко от първоначалните си по-строги намерения за ограничаване на сярата до 1 процент и на пепелта до 12 процента. Ведомството обаче изобщо не се е съобразило с обясненията на засегнатите производители и вносители на въглища, че екоизискванията ще оскъпят много продукцията, възможно е да доведат до закриване на мощности за добив на въглища у нас и на работни места и ще им създадат редица трудности в работата. Министерството не се съобразява и с логични предложения за решаване на проблема със запрашаването на въздуха, без да се въвеждат някои от неговите предложения.

В становищата си по наредбата свързваните с бизнесмена Христо Ковачки фирми "Брикел", "Гранд Енерджи", "Траш енерджи" и други, които добиват въглища за бита, става ясно, че те трябва да спрат работа, защото изискваното от тях съдържание на пепел е непостижимо. Те твърдят, че пепелното съдържание във въглищата, продавани досега на населението, е от 18 до 25%.

Екоминистерството също посочва в икономическата оценка на наредбата, че пепелта в български въглища средно е 19%, а в брикетите –18%. В зададените сега граници попадат само пиринските въглища  с пепел от 5.2% и вносните с 8.6%. В същия доклад се казва, че осредненото съдържание на сяра в изследваните български въглища (пернишки, бобовдолски и от мина "Станянци") е 3.1%, а в брикетите е 3.6%. Изключение са пиринските въглища със сярно съдържание 0.58% и вносните руски с 0.4%.

И производителите, и вносителите са недоволни от това, че вече няма да могат да предлагат насипни твърди горива, а трябва да са в чували. Пакетирането им ще наложи инвестиции в пакетажни цехове с опаковъчни материали и работници да правят това, което ще доведе до поскъпване на въглищата, твърдят българските производители. Според тях неминуемото вдигане на цените може да доведе до незаконен добив на въглища.

В кореспонденцията около наредбата се посочва, че миналото лято руските антрацитни въглища са се продавали между 330 и 420 лв. на тон. Брикетите струват от 195 до 300 лева, но горят бавно и отделят постепенно топлинната си енергия, заради което се предпочитат потребителите.

Фирмите, свързвани с Ковачки, изчисляват, че "съгласно данните за продадените на пазара български твърди горива, при средна цена от 282 лв/т без ДДС, понастоящем се генерира условен брутен приход от над 39 млн. лв., от които българската икономика ще бъде лишена и тези средства ще подхранят чужди икономики".

В нито едно от становищата срещу наредбата обаче не се посочва на колко се оценяват необходимите инвестиции и какво ще е тяхното отражение в цената.

От вносителя на руски въглища "Коала Трейд" смятат, че и тяхната продукция ще поскъпне. Според фирмата пристанищните доставки няма как да бъдат пакетирани, тъй като на разтоварните кейове по българските пристанища няма съответната автоматизирана техника за обработка, пакетаж и складиране. Освен това товарите бързо трябва да се извозват от корабните места, ползвани непрекъснато за новопристигащи плавателни съдове.

От Българската търговско-промишлена палата (БТПП) също имат възражения – основно срещу пакетирането. Според тях не трябва да се ограничава само на 25 кг., а да има и по 10, 15 и 20 кг, а при доставка в насипно състояние да се въведат изисквания за транспортирането им в закрити ремаркета, намокряне при процеса на разтоварване и напълно почистване на площите след това. От КРИБ пък предлагат да има различни коефициенти за сярата, пепелта и влагата в кафявите и лигнитните въглища и брикетите.

Министерството на околната среда и водите обаче е непреклонно за опаковането, смекчава само леко изискванията за сярата и пепелта. Ведомството се аргументира с данни, че през 2017 г., битовото отопление е източник на 57% от емисиите на фини прахови частици 10 микрона и 83% от емисиите на фини прахови частици 2.5 микрона.

То смята още, че бизнесът на българските мини няма да бъде толкова сериозно засегнат, колкото го представят потърпевшите, тъй като реално продадените през 2017 г. въглища за отопление на бита са били 440 хил. т, от които 300 хил. са били внос.

Освен това екоекспертите смятат, че наложените ограничения  и очертаващото се поскъпване на твърдите горива могат да се превърнат в стимул за смяна на отоплението с по-чисти варианти.

Наредбата предвижда още въглища, за които се установи, че не отговорят на изискванията, да се конфискуват от ДАМТН и да се продават за унищожаване чрез изгаряне в индустрията в търгове с начална цена. Тя ще се определя от специална комисия и експерти и ще може да се намалява при липсата на интерес, но не повече от 50 процента от определената първоначална цена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. tim
    #8

    Пеева, кое е по-важно чист въздух или пренареден пазар. Пък после Тиквата им виновен, че ги нарича ...

  2. Венелин Велев
    #7

    Абе, Пеева! Къде в България има находища на въглища с такона ниско пепелно съдържание! То самата дървесна растителност през Плиоцена е с начално съдържание на пепел от този порядък, пък после ... да не разкривам технологията на природния процес!Добре, че консуматорите не мерят стоката преди и след употреба.

  3. Естествено
    #6
    Отговор на коментар #4

    Има цели квартали в София, в които се гори на практика всичко, което може да гори. Познай кой живее там. ☺ Нищо няма да се промени в тези квартали. Респективно и в София.

  4. alien04
    #5

    Доста разочароваща статия! Не очаквах това точно от mediapool, които толкова често са критични към това, че въздухът е замърсен, а управляващите ни не правят нищо за решаване на проблема. Не казвам, че не трябва градивна критика, да се опише кое е могло по-добре да се приеме, но този пълен хейт не го разбирам. Стига вече с тази изтъркана мантра, че щом сме бедни трябва да живеем в кочина. Има толкова много варианти да замениш старите печки на въглища с нови на пелети - и общински програми и такива

  5. pere
    #4

    Причината за мръсния въздух в столицата е пренаселяването и.Никой не дава тази статистика, защото излизат наяве огромните проблеми в държавата ни, като пустеещите села, избягалите зад граница за пари и печалба. старите автомобили и пр.
    След като автомобила ви е с монтирана газова уредба, защо плащате високите данъци на Фандъкова за автомобил с нафтов или бензинов двигател ?
    Колко печки на въглища има в София ? Те са минимален процент, колкото къщите. Повечето хора се топлят на електричество и парно,

  6. Лизи Гугуткова
    #3

    Прокуратурата прати проверяващи в 4 ТЕЦ-а на Ковачки заради боклуците

  7. Parallelepiped
    #2

    Доста разочароващо е, че Медиапул вместо да подкрепи усилията децата ни и ние да дишаме малко по-чист въздух, се вайка как щели да бъдат засегнати интересите на Ковачки (да ни трови) или на бедните. Като си беден, означава ли, че имаш право да тровиш детето ми? Още повече, че вече има предостатъчно програми, финансирани от общините и държавата за подмяна на отоплителните инсталации с далеч по ефективни и екологични от сдуханите кюмбета.

  8. Естествено
    #1

    Поредния нормативен документ, който вместо са реши проблем създава няколко нови.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.