Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Екотаксите вече ще са според типа автомобил

19 коментара
Екотаксите вече ще са според типа автомобил

Парите от екотаксите за автомобили да отиват директно в общинските бюджети за болници, паркове и спортни площадки, поиска кметът на София Бойко Борисов след среща в петък с председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили Атанас Тодоров. По-рано през деня Тодоров призова екоминистерството да даде повече яснота за екотаксата, която ще се плаща при вноса на автомобили през следващата година, когато ще отпаднат митата и ДДС при импорта на превозни средства. В момента тя е 80 лв. за возило.

Тези пари се събират затова, че се трови населението на даден град, и е нормално те да бъдат само за здравето на хората, и всякаква друга логика защитава друг интерес, заяви Бойко Борисов.

В общинските бюджети да влиза половината от сумата от екотаксите, предложи Тодоров. Така местните власти можело с тези пари  да решават проблемите си с инфраструктурни проекти, добави той.

От Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обясниха, че екотаксите няма как да се дадат на общините, тъй като реално се събира много малка част от тях. Основната част от дължимите екотакси всъщност се опрощава на организациите, които се занимават с оползотворяването на отпадъците от спрените от движение стари автомобили. В момента лицензираната организация “Автоекобул” извършва разкомплектоването на свалените от регистрация в КАТ коли и частите от тях се пращат за рециклиране. Отделно някои от дистрибуторите индивидуално изпълняват дейностите по оползотворяването на масла, акумулатори и частите от купетата. За това и някои от вносителите не начисляват тази такса и фактически в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда влизат едва 15-20 на сто от екотаксите за автомобили, сочат данните на МОСВ.

Отделно на организациите и фирмите, които рециклират старите автомобили, екоминистерството плаща известна субсидия.

По повод дискутираното в общественото пространство повишение на размера на екотаксата от 80 лв. за догодина, от екоминистерството заявиха, че ще има промяна в структурата на самата такса и ще има различни ставки.

В момента за вноса на автомобил се плаща еднократна такта от 80 лв., независимо от техническите характеристики на возилото и от това колко то замърсява околната среда.

Вече таксата ще се определя според това двигателят на моторното превозно средство на кой тип отговаря. В Европейския съюз има въведени четири евростандарта за двигателите на автомобилите, в които са отчетени параметрите на замърсяването на въздуха. Така от догодина вносителите на автомобили, които по паспорт изхвърлят в атмосферата най-много вредни емисии, ще плащат най-високи екотакси, които обаче не се очаква да надхвърлят сегашните 80 лв., обясниха пред Mediapool експерти от МОСВ. За возилата, които най-малко замърсяват околната среда, ще са най-ниски екотаксите.

В момента се правят точните разчети за размера на различните ставки на екотаксата, допълниха от ведомството на Джевдет Чакъров.

И за в бъдеще обаче с тези пари ще се плаща за събирането, разделянето и рециклирането на автоскрапа, каквито ангажименти имаме към Европейския съюз за членството ни, категорични са от екоминистерството.

В същото време  министърът на финансите Пламен Орешарски заяви в парламента в отговор на питане от ОДС-депутата Мартин Димитров, че не се предвижда повишаване на регистрационните такси в КАТ при внос на автомобили, каквито слухове също се насят. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. The Wise man
    #20

    TRIABVA CHAS PO SKORO DA SE VUVEDAT 5-TE EKOSTANDARTA ZA DVIGATELITE , KOITO SE PRILAGAT OTDAVNA V STRANITE OT E.C. !A TAXITE DA OTIVAT V OBCHTINITE , ZA ZDRAVEOPAZVANE I INFRASTRUKTURA !A MOCB DA SI GLEDAT GORITE(KOITO GI IZSIAKOHA) I VODITE (V KOITO OTDAVNA NIAMA RIBA), DA NE SE KAHURIAT TOLKOVA ZA VUZNAGRAJDENIATA NA FIRMITE I ORGANIZACIITE , KOITO SE ZANIMAVAT S OPOLZOTVORIAVANE NA OTPADACITE , KOETO OBSHTINITE MOGAT SAMI DA SI RESHAT !INA4E PROZIRAT NE4ISTI INTERESI !

  2. Hitur Petur
    #19

    Pravilno e obshtinite da razpolagat s tezi pari , bilo to za zdraveopazvane , bilo za detskite gradini(koito sa v okaeno sustoianie), za sportni ploshtadki ozeleniavane i drugi infrastruktorni proekti.MOCB da ne se grijat za vuznagrajdenia na taz ili onaz organizacia ili firma , a da si vurshat glavnata rabota!!!

  3. СТИГА !!!
    #18

    БСП-то увеличава всичко - данъци, такси, акцизи, облага учебници и лекарсква - нали со социялни !!! А цените от Януари ще ни довършат. Като не знаем как да гласуваме.

  4. Strujka v okoto
    #17

    Тези пари се събират затова, че се трови населението на даден град, и е нормално те да бъдат само за здравето на хората, и всякаква друга логика защитава друг интерес !!!

  5. Mito
    #16

    Mno si praw...I az sum suglasen 4e parite trqbwa da hodqt w bolnicite i ob6tinite a ne w nekwi firmi deto samo gi prebirat i ni6to ne wur6at!

  6. EKOTO
    #15

    IZPOLZVAT ZA ZDRAVETO NA HORATA I ZA OZELENIAVANE NA GRADOVETE NA 4IITO TERITORII SA AVTOMOBILITE , TAKE 4E SPORED MEN BATE BOIKO E PRAV!!!

  7. nekoi
    #14

    Е кака така таксата е заради рециклирането на автомобила,пък ще зависи от двигателя ? А да попитам кой точно град ( или село) замърсява един автомобил ?

  8. Contour
    #13

    Avtorkata ima li njakakva idea ot procedurata i taksite po vnos na avtomobili? 80 lv na HP (po DIN) - ovehtjavane ( za avtomobili nad 4 godini e 50%). Ne se plashta ednokratna taksa ot 80 lv. Za 100HP kola na 5 godini e 80x100x50%=4000 lv. Kakvo ste se poluchi ako se vkarva avtomobil ot USA? Mito+DDS+(akciz nad 158HP)+ ekotaksa= $$$$$.Ako misljat za ekologia ili obnovjavane na avto parka koli do 4-5 godini v otlichno tehnichesko sastojanie trjabva da se osvobozdavat ot danaci, no lobito na targovcite na novi avtomobili e mnogo silno kakto v parlamenta taka i v mediite. A ti mome pishi v njakoja rubruka za kluki ili pletki.....Izvinjavam se za Metodievicata...

  9. Kosta
    #12

    здравето на хората с общините.И по-точно как ББ ще възстановява здравето на тровените хора, ако вземе парите.Най-много да ги даде на ВОЛФ, щото така е свикнал

  10. Абадабчо
    #11

    Като се има предвид, че станахме гробницата за автомонили на ЕС. Ако видите еко-таксите за Германия и т.н, и ги сравните с нашите ще луднете. И не ми говорете глупости от сорта на "Обраха народа" и т.н. Замърсяването няма цена. Гнусния въздух дето идва от 15 годишни коли циклещи по 1 час на ден в задръстванията не може да се компенсира с някви си 80 лева.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.