Познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп. Така не се развива способността им да разсъждават и да достигат до задълбочено разбиране. До такова заключение стигат учители и специалисти по български език от Академия "Никола Тесла" и платформата за грамотност "Как се пише?".
Поради комплексни фактори младежите все по-често срещат трудности да установяват логическата връзка между изреченията и думите в тях, да намират подходящ предлог или съюз, да ги осмислят и да вникват в тях. Обезпокоително е, че се регистрира и аграматичност при конструирането на изречения, т.е. липсва правилното за езика ни съгласуване между отделните елементи.
Тенденциите се потвърждават от данните от състезание по български език и литература, проведено сред седмокласници от различни софийски училища с цел да се проверят наблюденията на специалистите. В изследването са включени и задачи от изпитния формат за национално външно оценяване (НВО), и такива от различен тип, които да провокират мисленето и въображението.
"За съжаление, ясно се забелязва все по-трудното усвояване на езика, разбирането на понятия и категории", коментира Доротея Николова, учител по български език и литература и журналист. Тревожен е фактът, че за учениците често е непосилно да извличат общи характеристики и да правят обобщения, допълва тя.
Заради прекаленото използване на електронни устройства и спадането на качеството на комуникацията между хората и образованието като цяло децата виждат света все по-фрагментарно, не могат да задържат вниманието си, да правят взаимовръзки и да свързват нещата в цялост, алармират още специалистите.
За да се разчупи рамката, в проучването са включени въпроси с повече от един верен отговор. Очаквано това затруднява допълнително учениците, но те споделят, че им е доста по-интересно и са успели по-дълго време да задържат вниманието си.
Проблемите при преподаването и усвояването на учебния материал няма да се решат с магическа пръчка, но експертите са убедени, че има конкретни стъпки, които може да се предприемат. На първо място, трябва да се осъзнае дълбочината на проблема, както и необходимостта от съвместна работа между родителите, учителите и институциите.
Д-р Павлина Върбанова от онлайн платформата „Как се пише?“и автор на учебници по български език за средните училища смята, че при бъдещи промени в изпитните формати на националното външно оценяване в VII и Х клас, както и на държавния зрелостен изпит в ХII клас би било полезно да се разнообразят задачите със затворен отговор, като част от тях се усложнят с повече верни отговори.
"При решаването на сегашния тип задачи мисленето в някаква степен се схематизира. Ако обаче не знаеш колко са верните отговори, това ще те провокира да разсъждаваш по-задълбочено. Нали точно това искаме от учениците - да анализират, да преценяват, а не да налучкват", казва Павлина Върбанова. Може да се помисли и за повече задачи с отворен отговор, с които се проверяват уменията за свързване на думи в словосъчетания и на прости изречения в сложно изречение.
Въпреки тежката картина, която се наблюдава,д-р Валентина Иванова, съосновател на академия "Никола Тесла", е убедена, че расте прекрасно поколение - будни, умни, находчиви деца. Тя напомня, че те имат достъп до цялото човешко знание отвъд въображението на всяко предишно поколение.
"Предизвикателството пред нас, техните родители и учители, е да им помогнем да се справят с трудностите и да се възползват от възможностите на времето, в което са родени", смята тя.
Като дългогодишен преподавател, превърнал качеството на образованието в своя мисия, д-р Иванова напомня, че зависимостта от технологиите крие опасности, а консумирането на информация не е знание. "Децата трябва да бъдат насърчавани да разчитат на собствените си знания и умения, да разсъждават задълбочено и критично, да бъдат провокирани да преоткриват света", допълва тя.
Заключението, около което са обединени специалистите, е, че по-високи резултати може да очакваме, когато всички страни в образованието са истински ангажирани и носят своята отговорност - и учениците, и учителите, и родителите. Само с продължителни и целенасочени усилия ще се върви към отстраняване на най-важните слабости и повишаване на качеството на образованието.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Отговорите на въпросите са - ЗАВИСИ ОТ БРОЯ НЕОБХОДИМИ ВЕРНИ ОТГОВОРИ ЗА СЪОТВЕТНАТА ОЦЕНКА. Ако се играе тото има винаги 25% шанс да уцели верния отговор при 4 възможности. Ами отговорите са 5-6 и винаги може да са неопределен брой верни? Какъв е шанса да спечелиш от Тотото? Хората отдавна са ог измислили с неопределен брой отговори, с адаптивни в движение тестове, с тестове които наистина те карат да мислиш и да те боли главата от това. Тук някой умишлено или поради лиспа на гънки решил да провали системата с въпрос колко е 2 2 и да даде на Мунчовците антикапиталистически просоц аргументи.
Искам да ми отговори някой от "разбирачите".
Ако ученикът изобщо НЕ Е УЧИЛ за контролното/изпита,
каква е вероятността да изкара 3-ка,
ако въпросите са 4 или повече от 4
и всеки един от тях има точно по 4 отговора?
Имам предвид, ако ученикът играе Тото 2,
тоест зачертава отговорите напосоки, без изобщо да мисли,
каква е вероятността да изкара 3-ка, без да е учил.
Няма да ви дам да избирате един от 4 отговора,
НО ще ви подскажа с два други въпроса:
- Когато увеличавате броя на въпросите, а отговорите …
си остават 1 от 4, вие изравнявате ли шансовете на двойкаджиите и отличниците или обратното?
- Кога шансовете на един ученик, който играе Тото 2 са по-големи, когато зачертава винаги само един и същи отговор или когато всеки път зачертава различен отговор?
Обаче НЕ искам да ми отговаряте с "да" или "не", а да се обосновете - защо?
Да видим, разбирате ли я тая наука математиката
или само давате акъл, как да се провеждат изпитите по нещо,
от което си нямате хал-хабер понятие.
Сега, че за даскалите е по-лесно да проверяват кой къде е сложил кръстче,
вместо да се опитат да вникнат в това, което ученикът е написал,
за това никой не спори.
Ама след като им вдигнаха двойно заплатите не е ли добре мъничко да се понапънат.
-----
И тъй като виждам, че "разбирачите" се хванаха в техните коментари за литературата,
дайте ми пример за един смислен въпрос с 4 отговора от романа "Под игото"!
примери за неоптимални въпроси какъв аргумент са? по-скоро показват неподготвеност и липса на мисъл при "специалиста" който ги е писал. по лесно е да питаме "какво е искал да каже автора" и да се оставим на субективизма и своеволията на проверяващите, нали.
Ако ученикът не знае дали "Под игото" е писано от Иван Вазов или Иван Костов, каква вероятност има да знае какво пише в книгата?Разсъжденията ти са мега лаишки.Спорът "за" и "против" затворените тестови въпроси е на друга плоскост. От една страна с такива въпроси се получават по-честни оценки в числов израз, а не разтегливи според - кефа на изпитващия. От друга страна тези въпроси могат да бъдат отговорени правилно и от ученик който не е учил много, но все нещо има в главата и е способен да мисли …
логично. И по двете точки това не е в интерес на изпитващия, който би имал повече власт с разтегливи откъм оценяване и трудни откъм изпълнение задачи.Затворените тестови въпроси са много полезни - поне що се отнася до това да разбереш дали си струва да продължиш да изпитваш студента/ученика. Те отговатрят на въпроса има ли той/тря представа от съответната материя. Колкото до писменото развиване на един въпрос - този елемнт ти дава информация на друго ниво, но тя е прекомерно фокусирана. Представи си, че изпитвеания е прочел точно тази тема или някой му я дикртува по слушалката мо та но?..... Та - Разковничето е в комбинацията от различни изпитни елементи.А тестовия характер на изпитите ни най-малко не изключва мисленето и знанията и в същото вртеме носи много повече честност и адекватност на оценките.
Още през 2002 година, когато онова недоразумение - Даниел Вълчев,
въведе системата с тестовете в българските училища, ви казах,
че тази система може да създаде само дебили.
20 години по-късно резултатите са налице.
В математиката
Кой от четирите отговора е верен:
- 3.14
- -3.14
- 20.20
- 0
Абе, кое е важно в математиката?!?
Верният отговор или пътят към решението?!?
В литературата
Кой е написал романа "Под игото":
- Иван Вазов
- Иван Костов
- Ангела Меркел
Кое е по-важно?!?
Кой го е написал или …
какво пише вътре?!?
В историята
В коя година Христофор Колумб е открил Америка:
- 1492
- 1592
- 1105
- 1210
Годината ли е важна или е по-важно да си отговорим на въпроса:
- Защо Христофор Колумб откри Америка, а НЕ индианският вожд Червения Газ да откри Европа? Какво им липсваше на индианците? Земя, вода, слънце, злато, житни култури?
А ето ви и още един тест
Какво слагаме в един "двоен чийзбургер":
- две кюфтета, три питки и две порции сирене
- две питки, едно кюфте и две порции сирене
- две порции сирене, един кренвирш и два домата
Ето такива специалисти се подготвят с тестове
и такива специалисти получаваме през последните 20 години.
Тестовите задачи ни най-малко не вкарват мисленето в "калъп". Те са един честен начин за оценяване от една страна, а от друга страна развиват мисленето, защото поволяват верният отговор да бъде дедуктивно и логически извлечен с минимум знания. Най-добрият вариант е задачите да бъдат комбинирани. После да бъде анализирано представянето в различните компоненти. Да се открият причините за разминаванията, ако има такива.
Академията "Никола Тесла"? Свършиха ли се имената на българските учени със световна известност та основателките на "академията" са решили да използват името на Никола Тесла (безспорно голям учен), но чието име се използва от воинстващия великосръбски национализъм като знаме?
има и адаптивни тестове имаме и хъб за ИИ - Gates ама с неграмотни управляващи и/или злонамерени и продажни и/или просот професионални мошеници , като Кирето Ментата и Кокорко (щели да съкращават ненужна администрация чрез създаване на измислени министерства , да речем ;) )
Пълен абсурд! Тестващите признават слабия си интелект, че не могат да създадат тестове, които да карат децата и да се замислят. Класическите соц.проверки оставят всичко на субективната преценка на учителя, включително харесване, нехаресване, настроения, т.н. Като резултат детето има оценка без да знае причината за нея или виждайки явна несправедливост, без да може да се пребори с нея. Много по лош ефект върху мисленето и психиката.
Добро утро. Запаняците отдавна са в калъпа, а ние, като най-големи балами ги следваме и си съсипваме образованието