Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Електрическото бъдеще на автомобилите

11 коментара
Електрическото бъдеще на автомобилите

Водещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели. До известна степен това се случва под натиска на правителствата в развитите икономики, някои от които вече обявиха крайна дата за прекратяване на продажбата на новопроизведени превозни средства, отделящи вредни емисии.

Като част от своя "План от 10 точки за зелена индустриална революция" британското правителство обяви още през 2019 г., че продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили и ванове ще се прекрати до 2030 г., а до 2035 г. лекотоварният трафик трябва да отделя нулеви емисии.

Към края на миналата година американският президент Джо Байдън подписа изпълнителна заповед, съгласно която федералното правителство ще прекрати закупуването на превозни средства, задвижвани с фосилни горива, до 2035 година, за да насърчи електрическата мобилност.

Миналия месец пък австралийската столична територия стана първият австралийски щат, обявил, че от 2035 г. прекратява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в опит да намали въглеродните емисии.

Европейският съюз одобри в края на юни предложението след 2035 г. да се прекрати продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, като по този начин Европа ще се опита да сведе до минимум емисиите си на въглероден диоксид. Това стана ясно след среща на министрите на околната среда на 27-те страни членки в Люксембург.

Решението на ЕС е в унисон с декларацията на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP26), провела се в Глазгоу през ноември миналата година. В документа беше обявено сътрудничество между правителствата и бизнеса за преминаване към продажба на беземисионни нови автомобили и ванове до 2040 г. в световен мащаб и не по-късно от 2035 г. на водещите пазари.

Предложението на Европейската комисия беше представено още през юли 2021 г., а одобрението му ще означава пълно преминаване към електрически автомобили в ЕС от 2035 година, припомня телевизия "Франс 24".

Мярката има за цел да подпомогне постигането на климатичните цели на Съюза за постигането на пълна въглеродна неутралност до 2050 година.

Планът за спиране на продажбата на нови превозни средства, задвижвани от конвенционални двигатели, след 2035 г. включва и по-строги цели за намаляване на вредните емисии, отделяни от нови автомобили, от 2030 година. Целите се определят като процентно намаление спрямо 2021 година, обяснява Еврокомисията на своя сайт.

Според взетото от Европейския парламент решение целите за намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. са с 55 на сто по-малко за новите автомобили, и с 50 на сто за новите микробуси. През 2026 г. Еврокомисията ще оцени напредъка по тях.

"Това е голямо предизвикателство за нашата автомобилна индустрия", призна френският министър на енергийния преход Агнес Пание-Рунашер. Той допълни също така, че това е "необходимост" предвид конкуренцията от страна на Китай и САЩ, които залагат силно на електрическите превозни средства, смятани за бъдещето на автомобилната индустрия.

Междувременно Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) призовава членовете на ЕП и екоминистрите от ЕС да обмислят всички фактори на несигурност, пред които е изправена индустрията, докато се подготвя за мащабната трансформация. Поставените цели са изключително предизвикателни и са постижими само с масово увеличаване на инфраструктурата за зареждане на електромобили, според европейската асоциация.

"Автомобилната индустрия ще допринесе изцяло за целта за въглеродно неутрална Европа през 2050 г.", заяви Оливер Ципсе, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на "Бе Ем Ве" (BMW). Въпреки това "като се има предвид нестабилността и несигурността, които изпитваме в световен мащаб", всяко дългосрочно регулиране, простиращо се и след настоящото десетилетие, "е преждевременно на този ранен етап". Вместо това е необходим прозрачен преглед, за да се определят целите след 2030 г., каза още Ципсе.

Как реагират автомобилните компании

С оглед на тенденциите за увеличаване на продажбите на електрически модели и предприетите от правителствата стъпки за намаляване на замърсяването на въздуха много от световните лидери в автомобилния бранш обявиха намеренията си за прекратяване на производството на коли, задвижвани от двигатели с вътрешно горене.

"Волво" (Volvo Cars) планира половината от новите му модели да са електрически до 2025 г., а до 2030 г. напълно ще премине към изцяло електрически автомобили.

"Фолксваген" (Volkswagen Group) предвижда броят на електромобилите да достигне 70 на сто от всички новопроизведени модели на марката към 2030 година. "Порше" (Porsche), която е част от "Фолксваген", ще премине към изцяло електрически коли или plug-in хибриди до 2035 година, а "Ауди" (Audi), също част от германската група, до 2033 година. Представител на компанията, цитиран от специализираната онлайн медия "Аутонюз", определи плана на ЕС като "амбициозна, но постижима цел" и каза още, че преминаването към електромобилност е "необратимо".

"Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) също приветства плана. "До 2030 г. сме готови да преминем изцяло към електрически модели, където пазарните условия го позволяват", каза ръководителят на отдела за външни отношения на групата Екарт фон Кладен пред ДПА.

"Дженерал мотърс" (General Motors) ще има изцяло електрическа гама модели до 2035 година и планира да стане въглеродно неутрален до 2040 година.

"Ленд Роувър-Ягуар" (Land Rover-Jaguar) цели от поточните му линии да слизат или plug-in хибриди, или електромобили до 2030 г., а за моделите под името "Ягуар" (Jaguar) този срок е изтеглен напред - до 2025 година.

"Форд" (Ford) си е поставил като краен срок за преминаване към производство на plug-in хибриди или електромобили 2026 г., а от 2030 г. всички нови коли на марката ще се задвижват единствено от батерии.

В "Стелантис" (Stellantis) планират каталогът им с нови предложения да включва 70 на сто електрически или plug-in модели до 2030 година.

"Бе Ем Ве" (BMW) иска поне половината от новите му коли да са задвижвани единствено от батерии до 2030 г., като към същата година се предвижда притежаваната от него компания "Мини" (Mini) да има изцяло електрически нови модели. Германския автопроизводител не е поставил крайна дата за конвенционалните си модели.

"Рено" (Renault) възнамерява да произвежда 65 на сто беземисионни автомобили, plug-in хибриди или хибридни електрически превозни средства към 2025 г., а към края на десетилетието те трябва да достигнат 90 на сто от цялата продукция.

"Даймлер" (Daimler) цели до 25 на сто от всичките ѝ нови коли да са захранвани от батерии.

През април 2021 г. "Хонда" (Honda) стана първият производител на автомобили в Япония, който обяви цел за постепенно спиране на бензиновите и дизелови автомобили до 2040 година. "Прекратяваме конвенционалните двигатели, но все още ще се фокусираме върху хибридите и това ще бъде нашата сила през 2030 г. или дори през 2035 г.", каза изпълнителният директор на "Хонда" Тошихиро Мибе, цитиран от в. "Файненшъл таймс".

"Тойота" (Toyota) планира да продава годишно по 1 милион изцяло електрически автомобили към 2030 година. Компания обаче не смята да се отказва напълно от класическите двигатели. "Врагът е въглеродът, а не двигателят с вътрешно горене", многократно е твърдял президентът на компанията Акио Тойода.

Изключенията

ЕС одобри същевременно петгодишно удължаване на освобождаването от задължителните мерки на така наречените "нишови" автомобилни компании - брандове, произвеждащи по-малко от 10 000 превозни средства годишно. Клаузата, понякога наричана "поправката "Ферари"", ще бъде от полза най-вече на луксозните марки.

По искане на някои от страните членки, включително Германия и Италия, ЕС също така се съгласи да обмисли позволение за използването на алтернативни технологии, каквито са синтетичните горива и plug-in хибридите, ако те успеят да постигнат пълно премахване на емисиите на парникови газове.

Въпреки че германската промишленост настоява за разработването на синтетични горива от години, технологията все още не е стигнала до етапа, в който може да бъде икономически оправдана. Производството на подобен тип горива е скъпо и изисква значително количество енергия. Поради това синтетичните горива се смятат за много по-малко практични от батериите, според много анализатори и политици, посочва "Политико".

Преминаването към производство изцяло на електрически коли до 2035 г. обаче среща и някой противници. "Смятам, че решението за ефективна забрана на двигателя с вътрешно горене е грешно", заяви германският финансов министър Кристиан Линднер на среща с представители на индустрията в края на юни. След натиск от страна на "Зелените" и Еврокомисията той все пак прие вариант, възприет като компромисен, който на практика окончателно ознаменува "смъртта" на двигателя, задвижван от фосилни горива.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Jordan Stavrev
    #11
    Отговор на коментар #7

    Моля, не приписвайте собствените си недъзи на другите! Това, което ясно съм казал, е че в резултат на напредъка на технологиите рано или късно ДВГ ще бъде изместен от друг преобразовател на енергията, вероятно - електродвигател; не изключвам, обаче, и електродвигателят да е само междинно решение — докато не бъде разработен достатъчно надежден, сигурен,, икономичен и икономически достъпен водороден двигател. Въпросът е в това, че срокът за изместването на ДВГ от негова алтернатива

  2. Джелсомино
    #10
    Отговор на коментар #8

    И защо колекторните постояннотокови двигатели със серийно възбуждане и идеална предавателна характеристика обороти/въртящ момент, с които много дизелови и всички електрически локомотиви минават милиони километри, да не стават за автомобилите?

  3. joro
    #9
    Отговор на коментар #1

    Много гледаш и слушаш Моцарт... ????

  4. bgp
    #8

    Преди 20 години нямаше как да бъдат произведени безконтактни постояннотокови двигатели !

    Постояннотоковите двигатели бяха с колектори , което прави невъзможно ползването им в автомобилите !

    Постояннотоковите двигатели са с удобни характеристики за управление , докато асинхронните променливотокови , които са без колекторни машини , нямат удобни характеристики за регулиране на параметрите !


    Именно безколекторните постояннотокови двигатели , управлявани чез електроника , която замества колектора

  5. bgp
    #7
    Отговор на коментар #4

    Докато лазъждавате ..... хората са го направили вече !Разбира се ..... тук автомобили с високи технологии няма какда бъдат конструирани и произведени ..... защото повечето са като вас !Българи , които обясняват как нещо не може да стане ...... ами останете си с маслото и турбокомпресорите ........ че само те са посложни и прецизни от коятои да е част на на ел-автомобила , да не говорим за дюзи, помпи ,скоростни кутии, съединители и катализатори !Докато умувате ...... цивилизацията , отатък желязната завеса , вече го е направила !Разибира се , те са открили отдавна Америка , защото ако чакат нас туземците , още с копия и каруци ще сме ...... !

  6. bgp
    #6

    Електрониката ще се побира в телефона ви след време.

    Слагате си телефона в контакт с автомобила и той започва да контролира автомобила.....
    параметри , маршрут , автономност .... всичко.

    Сателити ще следят и контролират маршрут , скорос и ще управляват автомобила чрез телефона ви !

    Купища електроника .... за но високоинтегрирана , почти до атомно ниво .

    Използване на графен и подобни постижения на науката!

    Освен това няма нищо страшно да има охладителна система , която ще е и отоплителна , ....

  7. Джелсомино
    #5
    Отговор на коментар #4

    И аз се замислих за електроенергията, елементарно е да превърнем литър гориво в киловатчаса, но не намирам данни колко бензин и нафта се изразходват у нас за 24 часа. Тогава ще знаем колко гигагаватчаса допълнителна еленергия ще ни е необходима на мястото на спрените фосилни горива. Струва ми се, че сметката ще е стряскаща.

  8. Jordan Stavrev
    #4
    Отговор на коментар #1

    Предимствата на електродвигателя пред ДВГ в сферата на транспорта и мобилността са добре известни, както и недостатъците. А последните никак не са пренебрежими: зависимост от жица (ж.п., градски транспорт) или от все още тежки и обемисти акумулаторни батерии; в случая на последните - значително по-дълго време на презареждане от това на резервоарите за течно/втечнено гориво при ДВГ; необходимостта от изграждане на широка мрежа от електрозарядни станции успоредно на съществуващата такава за превозни

  9. Геле Гелебешлиев
    #3
    Отговор на коментар #1

    Total си се убъркал ! Отвори някое клипче за ремонт на тесла например . Има 2 охладителни системи примерно , 1 за батерията и 1 за ел мотора . Купища електроника за защити на батерията ел мотора и какво ли не още итнт а и малко сисе увлякъл със системите

  10. nikolovaleksandar1988
    #2

    ДВГ автомобилите ще се превърнат в блян към миналото, както по-старите хора казват "по бай Тошово време".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.