Електронна карта сменя личната през 2015 г.

С нея ще може да се плащат данъци, да се вадят документи и да гласуваме

Електронна карта сменя личната през 2015 г.

До три – четири години електронна карта с чип, по подобие на банковите карти, ще смени сегашната лична карта, съобщи зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Валери Борисов при отварянето на офертите на участниците в търга. Той уточни, че това е съгласувано с МВР, което e отговорно за издаването на личните документи.

Плановете са първите 5000 е-карти да са готови до пролетта на 2013 г. Целта е издаването на е-карти да бъде по-евтино от личните, които сега струват 20 лв., каза Борисов.

Новината, че предстои издаване на електронни карти, идва преди да е приключила последната смяна на лични документи, които са с валидност 10 години и по-голямата част от тях са валидни до 2019-2022 година.

С е-карта ще може да си вадим документи, да плащаме данъци и да гласуваме. Всичко това обаче ще става постепенно в бъдеще време чрез настройване на съответните административни услуги, предоставяни от общини, министерства и агенции. Например ще може да си изваждаме от вкъщи удостоверение за постоянен адрес, свидетелство за съдимост, разрешително за ловно оръжие и т.н. Това е и най-голямото предимство на е-карта – не си зависим от работното време на администрацията и може да си свършиш работата, когато пожелаеш – 24 часа в денонощието, посочи Борисов.

Е-карта ще има уникален номер от цифри, с които ще се удостоверява електронната идентичност на притежателя. Това е нещо като ЕГН-то на всеки един от нас, но за разлика от него този номер няма да е явен, обясни зам.-министър Борисов.

Освен електронното ЕГН, в чипа ще бъде и е-подписът на притежателя на електронната карта. В бъдеще се предвижда на нея да се качи и е-здравно досие на собственика на личния документ, каза зам.-министър Борисов.

За да може да се използва е-карта, фирмата, която ще я издава, ще я продава с четящо устройство, каза зам.-министър Борисов. Купуването на четящо устройство няма да бъде задължително, защото на пазара вече има компютри с вградени четци, допълни той.

Трима са кандидатите за издаване на е-карти, като поръчката е за над 2 млн. лв. Това са “Инфрасофт Интернешънъл”, “Сирма солюшънс” и “Борика – Банксервиз”. Те ще трябва да създадат регистър за електронна идентичност на потребителите и да направят прототипа на бъдещата е-карта. Бъдещият победител ще трябва да предложи и модела, по който ще се издадат първите 5000 е-карти, каза зам.-министър Борисов.


Слаба конкуренция за още 12 млн. лв. за е-правителство

Издаването на е-карти е едната от общо осем обособени позиции по поредния голям търг за електронното правителство. Той е на обща стойност 9.4 млн. лв., като средствата се осигуряват по оперативна програма “Административен капацитет”. Целият европроект на Министерството на транспорта и информационните технологии е за 12 млн. лв.

Общо 14 фирми подадоха оферти. За четири от позициите обаче има само по един кандидат. Слабото участие се обяснява със специфичността на поръчката и малкото специалисти в тази област у нас, обясниха участници.

Освен това раздробяването на поръчката на по-малки позиции не я прави атрактивна за големите чужди компании в ИТ-бранша. Допълнително ограничение за липсата на конкуренция беше условието, че всеки кандидат може да подаде оферта само за една обособена позиция.

По два критерия ще бъдат определени бъдещите изпълнители. По-голяма тежест дава техническата оценка – 70%, докато цената дава 30%.

Съгласно тръжните условия победителите трябва да изпълнят задачите до 20 февруари 2013 г.

Още 1.3 млн. лв. отиват за обмен на е-документи

След като правителството на тройната коалиция даде над 5 млн. лв. за изграждане на единна среда за обмен на електронни документи, сега правителството на Бойко Борисов ще даде още над един милион лева за надграждането ѝ (лот 2).

Най-вероятно тази дейност ще бъде изпълнена от обединението “Ай Би Ес – Бул Ес Ай”, което единствено подаде оферта. То ще трябва и да внедри централна документооборотна система. Очакванията са след надграждането на системата да се намалят разходите на администрациите за обмен на информация, както и отделните ведомства най-после да започнат да си общуват по електронен път, посочиха от Министерството на транспорта и информационните технологии.

200 е-услуги за малкия и средния бизнес

Над 2 млн. лв. ще бъдат дадени за надграждане на портала за е-управление с 200 услуги за малкия и средния бизнес (лот 3). Това ще стане чрез функцията “единно звено за контакт”. Запитан защо му е дадено такова сложно име, зам.-министър Борисов отговори, че така е записано в закона.

Тази нова секция на портала за е-управление се прави по изискване на Европейската комисия. Разработването на 200-те услуги за бизнеса обаче е задължение на Министерството на икономиката и неговите структури, посочи зам.-министър Борисов.

Кандидати за надграждането на е-портала са двама - “Атос Ай Ти Солюшънс енд Сървисис” и “Стемо”.

За SMS-известяване - 740 хил. лв.

За разработването на система за мобилно проследяване чрез SMS на подадените заявления са предвидени 740 хил. лв. (лот 4). Идеята е при ползването на всяка е-услуга, потребителят да получи по два SMS-а. Единият ще съобщава входящия номер на документа, който е подал електронно, а другият ще известява, когато е готов отговорът му, обясни зам.-министър Борисов.

Системата ще бъде съобразена с националната рамка за оперативна съвместимост и ще се интегрира с останалите системи за е-управление, единния портал за е-услуги и с мобилните оператори.

Кандидатите за това са два консорциума. Единият е “Ита груп Контрая” с водещ партньор “Ита трейд”. Другият е обединение SBD.

Е-референдуми за 1.5 млн. лв.

За максималното скъсяване на дистанцията между народа и управляващите ще се правят е-референдуми (лот 5). За целта са предвидени 1.47 млн. лв.

Платформата ще даде възможност по значими теми да се правят онлайн референдуми и дискусии, като по този начин хората, които взимат решения, ще могат да държат пулса на обществото, обясни зам.-министър Борисов.

Това е и позицията, по която са подадени най-много оферти – три. Те са на обединение “Декарт – Лафит”, “Матерна България” и консорциум “Е-демокрация 2012”. В консорциума влизат “Информационно обслужване” и “Мусала софт”.

Идеята е ако тази платформа се окаже успешна, в бъдеще тя да бъде надстроена и чрез нея да се премине към електронно гласуване на избори.

Останалите три позиции с ясни победители

Победителите по останалите три позиции от поръчката за е-правителство са ясни, защото бе подадена само по една оферта.

Така централизираната система за управление на комуникационната и хардуерна инфраструктура (лот 6) за 770 хил. лв. се печели от “Комсофт”.

“Телелинк” пък ще разработи унифицираните изисквания към центровете за съхранение на особено чувствителна информация (лот 7) за 750 хил. лв.

“Сиела Норма” пък ще прави оценката и контрола на качеството (лот 8) за 350 хил. лв.. Това ще е втора поръчка на компанията, свързана с е-правителство. Преди Великденските празници “Сиела” спечели и поръчката за идентифицирането и вписването на първичните администратори на данни и техните услуги в регистрите на е-правителство с цена от близо 2.4 млн. лв.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?