Електронни билети за транспорта в София - най-рано през 2020 г

Тикет системата се "изгражда" от 2005 г.

Сн. БГНЕС

Истинско електронно таксуване в градския транспорт на София може да има най-рано от 2020 г. Последният поставен срок от Центъра за градска мобилност, който отговаря за това, беше 2019 г. Той обаче вече е нереалистичен, коментира шефът на общинското дружество Христиан Петров.

Прогнозата, че електронното таксуване може да работи от следващата година беше направена преди около година, когато ЦГМ обяви, че ще пусне поръчка за изграждане и поддържане на системата и на видеонаблюдение във всички превозни средства на обществения транспорт.

Едва преди няколко дни обаче стана ясно колко са кандидатите за търга за 88 млн. лева. В него бяха подадени 10 оферти, които предстои да бъдат прегледани и до три месеца да има решение за избор на изпълнител. Кога ще бъде сключен договор обаче никой не може да кажа, тъй като е много вероятно резултатът да бъде обжалван. На етапа на подаване на оферти бяха внесени 3 жалби, които минаха и през Комисията за защита на конкуренцията, и през Върховния административен съд, което забави поръчката с половин година.

Максималното време за изграждане на системата е 2 години. Възможно е то да се съкрати, ако победителят в поръчката е заявил, че ще направи електронното таксуване по-бързо. Така или иначе през следващата година едва ли ще има видим резултат за пътниците. На ден пътуванията с градския транспорт в София са около 1 млн.

Поредно отлагане

Това е поредното отлагане на срока за въвеждане на тикет системата. За нея се говори още от 2005 г., когато кмет на столицата беше настоящият премиер Бойко Борисов. През 2006 г. общината подписа договор за 2.9 млн. евро с чешката фирма "Микроелектроника" за осъществяване на промяната в начина на таксуване. Това обаче така и не се случи. Единственият резултат беше, че в тролеите и трамваите бяха монтирани т. нар. валидатори, на които хората могат да чекират електронните си карти за пътуване, както и автомати за издаване на хартиени билети.

На практика обаче валидаторите почти не се използват, а единичният билет продължава да важи само за едно превозно средство и ако от точка А до точка Б се стига с три линии за 20 минути, трябва да се продупчат 3 билета. След разработването на новата тикет система е възможно това да става с един билет. Съществуващите в момента устройства в трамваите и тролеите обаче може да бъдат премахнати.

Нови технологии

Идеята на Центъра за градска мобилност е това да се промени и перфораторите в градския транспорт да отидат в Музея на София. Билетите трябва да станат електронни, включително и единичните, и за тях да се плаща не само в брой, но и през телефон или с дебитна, или с кредитна карта. Това ще става чрез приложения, които могат да се правят и от външни разработчици или със съобщение. Идеята е, ако пътник плати през телефона си или през компютър, да получава QR код на мобилното си устройство и той да се използва от контрольорите за проверка.

Освен това вместо електронна карта, издавана от Центъра за градска мобилност, пътниците ще могат да ползват собствените си дебитни карти като документи за пътуване. За целта ще трябва да платят с тях например за месечна карта за цялата градска мрежа. Информацията, че са го направили ще се записва на чипа на дебитната карта и това ще бъде прочетено от устройствата за проверка на контрольорите или от четците на входовете на метрото.

Предвижда се още билети и карти да не се продават само в пунктовете на Центъра за градска мобилност и от шофьорите, а и в тъй-наречената партньорска мрежа. Трябва да има и автомати за издаването им.

В рамките на поръчката ще трябва да бъдат сложени камери и във всички превозни средства на градския транспорт, а целта е по-голяма сигурност.

Споделяне
Още от България