Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Е-винетките ще са в продажба от 17 декември

Тол системата била неуязвима на хакерски атаки

2 коментара
Е-винетките ще са в продажба от 17 декември

От 17 декември потребителите ще могат онлайн да купуват електронна винетка чрез сайт и мобилно приложение. Това каза Антон Антонов, директор на "Националното тол управление" пред телевизия "Блумбърг", съобщи Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Сайтът и приложението се разработват в момента от изпълнителя на тол системата - австрийската компания "Капш".

Електронният портал ще може да издържа 10 000 едновременни посещения. Това, според нашите анализи, ще бъде достатъчно да поеме първоначалния наплив от потребители, каза Антонов.

Шофьорите, които имат стикер винетка с валидност и през 2019 г., ще могат да я преобразуват (конвертират) в електронна. Преобразуването от хартиена в електронна винетка ще се извършва през сайта bgtoll.bg и на гише. Информацията ще се подава директно към системата. Потребителите ще трябва да въведат регистрационен номер и валидност на хартиената винетка. Плановете са сайтът bgtoll.bg също да заработи от 17 декември. Купуването на електронни винетки обаче няма да става през bgtoll.bg, но той ще препраща към страницата за покупки, чиито адрес все още не е ясен.

Цените на електронните винетки остават същите като на стикерите, за всичките видове превозни средства, каза Антонов. От 1 януари 2019 г. ще има нов вид винетка – уикенд, чиято цена се предлага да е 10 лв. Тя е предназначена за хората, които пътуват по-рядко.

За тежкотоварните автомобили винетките ще бъдат валидни до 15-ти август. От 16-ти август автомобилите над 3.5 т ще трябва да заплащат тол такса.

Улеснение за потребителите е, че няма да има нужда да носят бележка или разписка за купена винетка, отпада и лепенето на хартиен стикер.

Терминалите за самотаксуване ще бъдат 500 на брой и предстои да бъдат инсталирани, каза Антонов. Те ще бъдат разположени в търговските обекти по протежение на пътната мрежа, предимно в бензиностанциите, допълни той.

Плащанията през терминалите ще се извършва чрез дебитна, кредитна карта или чрез карта за гориво. Друг вариант за плащане на пътни такси ще бъде на гише в търговските обекти. Банковите плащания също ще бъдат възможни.

"Важно е шофьорите да знаят, че както при други банкови плащания, така и в случай на закупуване на винетка, трябва да минат един или два дни, за да бъде отразено плащането в системата", напомни Антонов.

Всички, купили винетка, ще могат да проверят на сайта bgtoll.bg дали тя е валидна.

Българската тол системата е една от най-модерните ИТ системи, заяви Антонов. Всички връзки са криптирани със специални устройства и намесата на хакерски атаки е максимално ограничена.

В "Националното тол управление" ще бъдат назначени 650 служители. Те ще ползват 105 автомобила и ще работят денонощно на три смени, за да контролират дали всички имат винетки или са платили тол таксата, каза Антонов.

Част от автомобилите ще са оборудвани с камери. Те ще засичат чрез регистрационния номер на автомобила дали има винетка. Ако е без винетка или не е платил тол таксата, шофьорът ще има възможност да заплати компенсаторна такса на място чрез карта или в 14 дневен срок по банков път, каза Антонов.

Той обясни, че нарушението няма как да бъде изтрито от системата от служителите на тол контрола. Даде пример, че дори и да имаш приятел в банка, той няма възможност да ти заличи кредита. Ако в 14-дневния срок таксата не бъде заплатена, се налага глоба в размер на 300 лв., посочи Антонов. Уточни, че стойността на таксите може да бъде променена.

Нарушителите, напускащи границата на България, ще заплащат компенсаторна такса на митницата. Единствено там ще може да се заплаща и в брой.

"Освен контролиращите коли, по протежение на републиканската пътна мрежа, ще бъдат разположени около 300 камери, които чрез номерата на автомобилите ще засичат нарушителите", каза още Антонов. Така контролът ще се увеличи неколкократно.

След въвеждането на електронната винетка за леките коли и тол системата за тежкотоварните автомобили няма да се събират нови такси за сега действащите съоръжения по републиканската пътна инфраструктура, като мостове, тунели или планински проходи. Това съобщи Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Поводът е постъпилите запитвания във връзка с публикувания за обществено обсъждане проект на Наредба за условията и реда за събиране на таксите за специално ползване на републиканските пътища или на части от тях и за ползване на отделни съоръжения по републиканските пътища.

С проекта не се въвеждат нови такси. Чрез него подзаконовата нормативна уредба ще бъде приведена в съответствие с последните промени в Закона за пътищата.

За ползване на отделни съоръжения по републиканските пътища, посочени в списък, приет с решение на Министерския съвет и обнародван в "Държавен вестник", могат да се въвеждат такси за ползване, уточняват от МРРБ. Такава възможност има и в момента – плащат се такси например за двата моста над река Дунав.

Допълнителни такси няма да се начисляват за пътищата, за които ще се плаща тол такса, обещават от МРРБ.

Разработването на тол таксите се извършва успоредно с електронната винетка. То върви по график и самата система ще бъде въведена на 16 август, каза Антонов.

Към момента голямата неизвестност е обхватът на платените пътища и цените. Световната банка трябваше да предаде доклада си на АПИ с предложенията за тарифата и пътищата до края на октомври. Не е ясно дали това се е случило. Предишният министър на регионалното развитие Николай Нанков обещаваше параметрите на тола да бъдат съобщени през август тази година. Наследникът му на поста Петя Аврамова до момента публично не се е ангажирала кога ще са ясни цените.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Entdecken
    #2

    Да направят тол система за всички. Пътуваш от София до Бургас или Пловдив - плащаш. Не пътуваш - не плащаш. А сега - от време навреме пътуваш а плащаш като тези които всеки ден пътуват. Е къде му е ефективността. Просто много хора не искат да плащат излишно след като не им се уплътнява разхода за годината. После ти набутват някаква зелена зона или синя зона - пак плащай - тези направо се обонират за шофьорите отвсякъде.

  2. ivanski8
    #1

    А какво стана с еднодневната винетка за леките автомобили? Май пак я забравиха!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.