Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Електронният пациентски картон най-накрая става общодостъпен

Оплакванията от болниците вече онлайн, при 10% основателни жалби - финансирането спира

0 коментара
Електронният пациентски картон най-накрая става общодостъпен

Пациентите ще получат най-накрая лесен достъп до електронния си пациентски картон и ще могат да подават оплаквания от лечението си в болница онлайн. Това предвиждат промени в Закона здравното осигуряване (ЗЗО), предложени между първото и второто четене в парламента от депутата от ГЕРБ Семир Абумелих.

В момента всички здравно осигурени имат електронни пациентски досиета, но за да получат уникален код за достъп до тях, трябва да подадат заявление в съответната районна каса и да го получат лично.

От април 2013 година досега едва 30 411 души обаче се си изкарали уникални кодове от касата. Достъпът до електронните досиета преди това бе още по-труден, тъй като се изискваше електронен подпис. Затова депутатът от ГЕРБ предлага кодовете на всички здравноосигурени да бъдат разпратени до личните им лекари и те да си ги получат от тях. Разпращането на кодовете трябва да стане в тримесечен срок след окончателното приемане на закона. Хората ще получат кодовете си в запечатан плик срещу разписка.

С кода се осигурява достъп до електронния пациентски картон, където се съхранява информация за всички изследвания, манипулации и прегледи на човек. С кода се дава достъп и до електронната система на касата, през която ще могат да бъдат подавани жалби за оказаното лечение. Една от ключовите промени в ЗЗО, предложена от здравния министър Петър Москов, е да се изследва удовлетвореността на пациентите от плащаните от здравната каса услуги и болници, от които има системни оплаквания, да бъдат лишавани от договори с касата.

Ако 10% от оплакванията от болница са основателни, НЗОК няма да я финансира

Абумелих предлага да се прецизират основанията за подаване на жалба. Ако човек не е доволен от проведено болнично лечение в срок от 14 дни след изписването си може да подаде жалбата си по електронен път, като опише причините и посочи най-малко едно от следните основания - отчетена, но неизвършена дейност, лошо качество на оказаната медицинска помощ, съобразно критериите за качество на медицинската помощ, регламентирани в националните рамкови договори, отказан достъп до медицинска документация, наличие на нерегламентирани плащания.

Депутатът предлага за системно оплакване да се счита, ако повече от 10% от приетите в болницата през календарната година пациенти са подали жалба и при проверката окончателно е установено, че те са основателни.

Депутатът от Реформаторския блок Димитър Шишков предлага възстановяването на здравноосигурителните права да става при погасяването на здравните вноски за пет години назад, а не за 15 години, каквото е предложението на здравния министър Петър Москов.

Идеята на Москов стана повод за ожесточени полемики, а и се оказа в противоречие с данъчната давност. След приемането на закона неосигурените ще имат гратисен период от шест месеца да погасят задълженията си, след което ще трябва да си платят здравните осигуровки за пет години назад, за да влязат отново в системата.

Контра

Срещу основните промени в Закона за здравното осигуряване са главно депутатите от БСП и ДПС. Те предлагат идеите на Москов за разделянето на пакета с медицински услуги на основен и допълнителен да отпаднат.

Резерви към тези предложения обаче има и от депутати, подкрепящи управлението.

Депутатът от Патриотичния фронт Димитър Байрактаров например предлага основният и допълнителният пакет да бъдат фиксирани с приложения към закона, които да бъдат изготвени от здравния министър и приети от Народното събрание. Сега съдържанието на пакетите е изцяло в ръцете на здравното министерство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.